Jövő héttől jöhet a Nagy Cigarettaéhség

További Gazdaság cikkek
-
Fontos határidőre figyelmeztet a NAV
- Elfogadták a 16. uniós szankciós csomagot Oroszországgal szemben, de Magyarország könnyítéseket kap
- Nagy Márton elmondta a nyugdíjasok áfa-visszaigénylésének és az anyák adómentességének részleteit
- Nagy Márton: Bécs csak pislogva néz, mi pedig örülünk ennek
- Dupla fájdalom a kormánynak: a tavalyi földbe állás után az idei növekedés is kérdéses
Eddig is lehetett sejteni, hogy gondok vannak az Országos Dohányboltellátó körül, de volt rá esély, hogy az új rendszer tényleges indulásáig ezek megoldódnak. A legújabb, dohányboltosoktól származó információk szerint azonban a zsíros üzletből kimaradt dohánygyártók bekeményítettek, és egyáltalán nem szándékoznak megállapodni az ODBE-val, így szállítani sem fognak neki. Inkább várnak még egy kicsit, hátha az Európai Bizottság elkaszálja a mutyigyanús monopóliumot. Ez legkorábban december elején történhet meg, de mit fognak addig szívni a dohányosok?
A nagyok kimaradtak a tutiból
Az orrunk előtt születik még egy oligarcha
Titokban és bagóért adta oda az állam a dohány-nagykereskedelem intézését annak az érdekcsoportnak, aminek a szekerét már eddig is elég látványosan tolták. Csakhogy közben most rájuk ígért a többi dohánycég. Több mint hússzorosan.
Magyarországon négy nagy dohánygyártó van jelen, közülük csak egy tudott a zsírosbödön közelébe férkőzni. Ez a British American Tobacco (BAT), amely érdekes körülmények között nyerte meg a dohánynagykereskedelmi koncessziót a Tabán Trafikkal együtt. A BAT-ra valószínűleg azért volt szükség az Országos Dohányboltellátó létrejöttéhez, mert a mostanáig jelentéktelen méretű Tabán Trafik egyedül nem tudta volna kilogisztikázni az összes trafik ellátását.

A többi nagy viszont kimaradt a buliból, és ezt nem is hagyták annyiban. A piacvezető Philip Morris, a JTI és az Imperial az Európai Bizottsághoz fordult az ügyben. Az eddigi információk alapján úgy tűnik, Brüsszelben sem szimpatizálnak a ODBE helyzetbe hozásával: a belső piaci szabályozásért felelős EU-biztos, Elżbieta Bieńkowska szokatlanul durva kritikával illette a kormányt, egész pontosan azt mondta: sehol nem ennyire feltűnő Európában, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal.
Magyarország erre visszatámadott, és a nemzetközi dohánylobbi emberének nevezte Bieńkowskát, ez azonban nem hatotta meg az uniót. Úgy tudjuk, hogy Brüsszelből kérdéseket küldtek a kormánynak a dohánynagykereskedelem új szabályozásával kapcsolatban, amelyekre december elejéig van idejük válaszolni.
Ha a válaszban nem tudják az eurokraták számára is meggyőző módon kifejteni, hogy miért így kellett ezt a szabályozást megalkotni,
Ez nem lenne példa nélküli, Magyarország többször kénytelen volt már visszavonulót fújni az utóbbi években, legutóbb például a sávos reklámadóról, sávos élelmiszerlácfelügyeleti-díjról, dohánycéges különadóról és a teljesen szabad pálinkafőzésről is le kellett mondania. A dohányos eset az eddigi reakciók alapján különösen szúrhatja az Unió szemét, így a gyártóknak jó esélye van rá, hogy csak egy rövidebb időszakot kell kibekkelniük úgy, hogy sehol nem árulják a termékeiket Magyarországon.
Ínséges idők jönnek a márkahű dohányosokra
Igen ám, de a rövidebb időszak is alsó hangon 3-4 hétre rúghat. Az ODBE kizárólagos trafikellátási joga november 1-től él, de pont az átmeneti időszakban várható malőrök miatt beiktattak a törvénybe egy kéthetes átmeneti időszakot, így november 17-ig még az ODBE mellett a régi szereplők is szállíthatnak a dohányboltokba.
A trafikosoknak muszáj is volt élniük a lehetőséggel, ha nem akartak áruhiánytól szenvedni: mivel a megállapodás nem akar létrejönni a dohánynagyker és a három nagy gyártó között. November folyamán még mindenki a bejáratott csatornákon szerezte be a Philip Morris, a JTI és az Imperial termékeit.
Ennek a lehetőségnek a jövő héttel vége. Az ODBE nem megkerülhető többé,
kivéve persze a BAT saját termékeit, mint például a PallMall, a Dunhill, a Sopianae vagy a Lucky Strike. Viszont ne lepődjünk meg, ha Marlborót, Helikont, Multifiltert, Philip Morrist, vagy Benson&Hedgest, Golden Gate-et nem látunk a polcokon: a trafikok ugyan igyekeztek betárazni ezekből a termékekből, de raktárkapacitások végesek.
Kivárásra játszanak
A körülményeket figyelembe véve egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy a felbőszült dohányóriások kötélnek álljanak az ODBÉ-nak. Ennek egyik oka, hogy a dohánynagyker állítólag monopolhelyzetét kihasználva nagyon kemény feltételeket támaszt feléjük.

Egészen novemberig, vagyis a nemzeti dohányellátó indulásáig úgy nézett ki, hogy egy 1000 forintos cigaretta árának 54,8 százaléka volt jövedéki adó, 21,3 százaléka áfa, 10 százalék maradt a nemzeti dohánybolt tulajdonosánál, és 13,9 százalék a dohánycégnél. Cserébe a dohánycég ebből oldotta meg az ellátást is.
A dohányellátóval együtt a helyzet megváltozott: a 10 százalékos kötelező árrés 13 százalékra növekedett, ebből a kiskereskedő árrése 10-11,5 százalék, a dohánycégnél mindössze 10,9 százalék marad, a nemzeti dohányellátó pedig egészen 3 százalékot elvisz. A gyártók állítják, ők ennél eddig kevesebből hozták ki a szállítást, és most, hogy ne csökkenjen az árbevételük, akár 2-300 forintot is emelniük kell majd egy doboz cigaretta árán.
Sokallják a dohánymultik a bőre szabott, 60 napos fizetési határidőt is, amelyet az ODBE saját maga számára határozott meg, vélhetően azért, hogy a folyton náluk parkoló rengeteg pénzt befektethessék további profit reményében. Új információ, hogy a nagy gyártók az ODBE furcsa garanciaelképzelései miatt is berághattak: úgy tudjuk, hogy a dohányboltellátó azt a feltételt szabta, hogy a termékekért addig a pillanatig a gyártó vállal garanciát, amíg az nem érkezik meg a trafikba.
Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy
Ezen kívül az is bejátszhat a kompromisszumképtelenségbe, hogy a gyártók az eddigi jelek alapján joggal bízhatnak egy számukra kedvező EU-s ítéletben. Ha ez bekövetkezik, és az ODBE nem jöhet létre ebben a formában, akkor nekik sokkal jobban megéri ezt az időszakot átvészelni valahogy úgy, hogy nem árulják sehol a cigijeiket. Cserébe azt nyerik, hogy nem kell lufira felszámolniuk az egész, már kiépült hálózatukat, kirúgniuk vagy máshova átszervezniük az alkalmazottaikat – így rögtön készen állhatnak az új helyzetben, ha a bizottság elkaszálja a nagykereskedelmi monopóliumot.
A bojkottról megkérdeztük a Philip Morrist is, akik szűkszavúan továbbra is csak annyit közöltek, hogy még mindig nem állapodtak meg az ODBE-val, de a pontos körülményekről és a terveikről nem nyilatkoztak. Megkerestük a Dohányboltellátót is az ügyben, ők a cikk megjelenéséig nem reagáltak.
Kinek a legnagyobb szívás ez az egész?
A dohánygyárak ugyan jókora bevételtől eshetnek így el, de ha bejön a számításuk, akkor hosszabb távon akár beleférhet nekik egy esetleges bojkott. Más kérdés, hogy a kormánynak vannak még a tarsolyában eszközök a cigicégek ellen, amiket bosszúból bevethetnek, ha gyártók nagyon ugrálnak. Ilyen például a korábban már belengetett egységes csomagolás, amely a mostani elrettentő képeknél is jobban uniformizálná a cigisdobozok kinézetét, illetve a szálanként 4 forintos cigaretta különadót.

Bár egészségügyi okokból fontos cél a dohányzás visszaszorítása, a költségvetésnek elég nagy bevétele jön dohányból. Viszont ha egy rakás cigarettatípust nem lehet majd kapni, az háromféle irányba hathat: csökkenhet a cigaretta iránti kereslet, nőhet a cigaretta-feketekereskedelem, vagy az emberek átállhatnak más márkákra. Ezek közül csak az utolsó verzió nem okoz adóbevétel-kiesést egy esetleges cigarettahiány esetén.
A kereslet, vagy a legális kereslet gyengülése a trafikoknak a legrosszabb, őket ugyanis senki nem fogja kárpótolni azért, ha az emberek az ínséges időszakban inkább a Keleti pályaudvarhoz mennek zárjegy nélküli ukrán csempészcigarettáért. A cigihiány olyan embereket is a feketepiac irányába terelhet, akik eddig nem éltek ezzel a lehetőséggel, viszont ha áttérnek illegális beszerzési csatornákra, akkor visszaszerezni már nehezebb lehet őket.
Talán az ODBÉ-t üzemeltető BAT, amely egyben cigarettagyártó is az egyetlen szereplő, aki átmenetileg profitálhatna egy ilyen helyzeten, mivel a trafikokba betévedők egy darabig csak az ő termékeik közül válogathatnának.