Itt fogjuk eladni a lakásunkat jövőre
További Gazdaság cikkek
- Magyar műholdakat bocsátanak fel az űrbe, és ez csak a kezdet
- Mindjárt megszűnik az Ügyfélkapu, ezt kell tudni a változásokról
- Ott tartják a magyar gyerekek a zsebpénzt, ahol nagyon nem kéne
- Elárulta Nagy Márton, mit gondol a román fizetésekről
- Kipécézték és támadhatják a forintot, hatalmas dilemma Matolcsy Györgyék asztalán
Hogy hol hirdessünk? Másfél éve is azt mondtuk, amit most: több helyen, de ne ész nélkül mindenhol. Nemcsak azért ne, mert a szürke zónában simán belefuthatunk lenyúlós oldalakba, amelyek kihasználják a figyelmetlenül feltöltőket, hanem mert sok időt (és a fizetőseknél pénzt) takaríthatunk meg azzal, ha kerüljük a felesleges duplázásokat.
Mihez kezd az egyedül maradt Jófogás?
Tavaly tavasszal a lokális vagy más módon specifikált hirdetési oldalak (például parasztházak vagy luxusingatlanok) mellett, országosan öt nagy portált ajánlottunk olvasóink figyelmébe. Közülük ma már csak négy van talpon.
A két mamut apróhirdető elkeseredett harca ugyanis véget ért, az OLX (mely eredetileg Apród néven futott be a magyar piacon) kivonult, és átengedte a terepet a Jófogásnak. Nagyjából mindenki örült az ingatlanhirdetési oldalaknál, hogy így dőlt el végül a milliárdokat felemésztő háború. Egyrészt mert nem az erősebb győzött (a Jófogás szinte minden mutatója alulmaradt az OLX-szel szemben), másrészt mert az ingatlanhirdetési felülete is a vesztesnek volt jobb. Vagyis bíznak benne, hogy a Jófogás egy darabig még nem jelent akkora a konkurenciát a lakáshirdetési piacon.
Alábecsülni persze azért nem lehet az egyik legtöbb látogatót vonzó hazai honlapot. Az ingatlanhirdetési felülete ugyan még mindig nem éri el az erre szakosodott oldalak részletességét, de rengeteget fejlődött a másfél évvel ezelőtti állapothoz képest. Ráadásul azóta is rendszeresen jelentkeznek ingatlanpiaci elemzésekkel, ami azt mutatja, elég fontos nekik ez a szegmens.
Kérdés persze, hogy mit hoz a jövő. Az irgalmatlan versenyben annyi pénzt szórt ki a két cég, hogy az elkövetkező időszakban valahogy muszáj lesz visszanyernie ebből valamit a győztesnek. Óvatos próbálkozások már idén is voltak (fizetős lett a hirdetéshosszabbítás, illetve tilos lett az ingyenes újrafeltöltés meghatározott ideig). Nehéz lesz pénzt kérni azért, amiért eddig semmit nem kellett fizetni.
Felvásárlások és eladások
Előző összefoglalónkban az apróhirdetők mellett három országos oldalt emeltünk ki, amelyek kifejezetten ingatlanokra specializálódtak: ingatlan.com, Ingatlanbazár.hu, és Otthontérkép.
Még mindig ők alkotják a top 3-at a látogatottságban, épp csak a sorrend változott meg. A piacvezető „com” tartja a pozícióját, ám az Otthontérkép behozta, majd le is hagyta az Ingatlanbazár.hu-t. Ebben nemcsak az előbbi gyors növekedése játszhat szerepet, de az utóbbi lemorzsolódása is: a netes piacon nagyon gyorsan le tud maradni, aki nem fejleszt folyamatosan.
Ennek szép ellenpéldája amúgy az Ingatlantájoló felívelése. Bár a legnagyobbak közé nem nőtt föl, tavaly őszi redizájnjával meg tudta duplázni a látogatottságát, hogy aztán néhány héttel ezelőtt vevőjére találjon.
Merthogy nem csak az apróhirdetési birodalmak között zajlottak vételek és eladások. Épp az előző cikk megjelenése előtt vásárolta föl az Ingatlan.com tulajdonosa az északkelet-magyarországi piacon erős Toplakot. Ezután az Otthontérkép ragadta magához a kezdeményezést: tavaly ősszel az irodapiacon vezető Irodaház.info csoport került hozzájuk, amit pár hónappal később az Ingatlan.com követett. Ők a hasonló profilú, szintén üzleti ingatlanokkal foglalkozó Iroda.hu csoportot vették meg idén tavasszal.
Nyár elején ismét az Ingatlan.com lépett, felvásárolta a BankRáció.hu-t, mely egy hitelajánlatokat kínáló oldal, így szorosan kapcsolható a lakáshirdetésekhez. Augusztusban viszont profilt tisztítottak: eladták időjárás-előrejelző oldalukat, a Köpönyeget, hogy innentől fő tevékenységükre koncentrálhassanak.
A legfrissebb hír az Otthontérkép lépése, ők a negyedik legerősebb szereplőt, az Ingatlantájolót vették meg néhány napja. Az oldal elsősorban azért izgalmas, mert számos kis irodával tart kapcsolatot, ráadásul „életkora” miatt a második legerősebb az organikus forgalma a hazai piacon (ez a keresőkből érkező látogatókat jelenti, illetve azokat, akik nem átkattintanak hozzájuk valahonnan, hanem célzottan beírják a nevüket).
Fejlesztési verseny
És ezzel el is érkeztünk a legfontosabb történésekhez, hogy ki mit fejlesztett a közelmúltban. Arról már esett szó, hogy az Ingatlanbazár gyakorlatilag semmit, az Ingatlantájoló meg egy alapos ráncfelvarrással felhúzta magát az élbolyba, míg a Jófogás egyszerűen bepótolta azokat az alapvető hiányosságokat, amik egy rendes ingatlanhirdetés feladásához szükségesek.
A legtöbb esemény az Ingatlan.com és az Otthontérkép oldalával történt. Sok szempontból közeledtek egymáshoz mind felépítésükben, mind funkciójukban. Miközben a fiatalabb szereplő sokáig csak a hátrány lefaragására koncentrált, az elmúlt években már diktálni is tudta a trendeket: az Ingatlan.com is hangsúlyosabbá tette néhány éve a térképes keresést és a környékadatok is elkezdtek megjelenni az ingatlanadatlapjaikon (BKK-megállók a közelben, összehasonlítás a környék átlagárával).
Az mindenesetre jó hír a felhasználóknak, hogy nem egyetlen nagy szereplő diktálja többé az iramot, amit a többiek megpróbálnak követni, hanem valóban verseny van a fejlesztésekben.
Az Otthontérkép például egy rakás új térképpel állt elő az elmúlt években. A folyamatosan frissülő eladási és hirdetési árak, bérleti díjak, garázsárak, valamint a zöldfelületek nagysága mellett az elmúlt másfél évben térképre vitték az ingatlanok árváltozását, az ingatlanok korát, Magyarország nemzetiségi összetételét, a legfrissebb bűnözési statisztikákat, a népességváltozást, a lakosság kor szerinti eloszlását és egy csomó más izgalmas statisztikát. Ezek segítségével nem csak egy fénykép és egy szubjektív hirdetési szöveg alapján képzelhetjük el a környéket.
Az Ingatlan.com eközben olyan fejlesztéseket vezetett be, mint az ingatlanosajánló, mellyel a szakmát igyekeznek átláthatóbbá és összehasonlíthatóbbá tenni: az egyes ügynökök jutaléka és működési területe mellett azt is megnézhetjük, mióta partnerei az oldalnak. Emellett offline eszközökkel támogatják a hirdetőket, így lehet tőlük rendelni eladó, illetve kiadó táblát is.
Amivel viszont egyetlen ingatlanos portál sem foglalkozott, az a telefonos applikáció. Ez azonban teljesen érthető, még akkor is, ha a külföldi nagyok (Zillow, Trulia stb.) más stratégiát követnek. Nálunk egy ember általában egyszer-kétszer vesz lakást életében, ehhez pedig jellemzően nem tölt le appot (az apróhirdetéssel más a helyzet persze). Viszont telefonon azért keres természetesen, szóval fontos, hogy a mobilon is egyre jobbak legyenek az oldalak.
Hogy mit hoz 2016? Alighanem azt, hogy a piac tovább egyszerűsödik, a tavaly még öt-, idén négyszereplős terepen jövőre talán már csak három említésre méltó szereplő marad. Az ingatlanhirdetési portálok közötti verseny pedig még kiélezettebb lesz, aminek pedig egészen biztos mi, hirdetéskeresők és ingatlanhirdetők látjuk majd a legnagyobb hasznát.
Az Otthontérkép az Index.hu stratégiai partnere.