További Gazdaság cikkek
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
- A drónbizniszbe is belecsap a 4iG, amely nemrég az űriparban kezdett terjeszkedni
- Több száz milliárd forintos kárt okoznak a csalók, egyetlen fegyver van ellenük
Megegyezett a Csíki Sör márkanév használatáról a Heineken Románia és az Igazi Csíki Sört levédő Csíki Sör Manufaktúra. A két cég magyar és angol nyelvű közös közleményét a Csíki Sör Manufaktúra tette közzé hétfőn.
Ebben közölték:
A felek megegyeztek abban, hogy a Ciuc és a Csíki Sör márkanevek egymás mellett békében meg fognak férni a piacon. A megegyezés része, hogy minden peres ügyet a felek egymás ellen megszüntetnek.
Marad a vörös csillag?
Vesztes csatába indulnak Lázárék a Heineken ellen
Ahogyan arról korábban írtunk, Lázár Jánosék a Heinekenre egyedi törvényt próbáltak írni, hogy megbüntessék, amiért Romániában megnyertek egy márkanév-használati pert az Igazi Csíki Sört gyártó Lixid Project nevű cég ellen.
El akarták érni, hogy
Mindezt úgy szerették volna megvalósítani, hogy közben a többi vörös csillagos márkajelű terméket – pl: Converse, Milky Way, San Pellegrino – nem bántják, és az EU-tól sem kapunk érte büntetést később, nem bukunk utána nemzetközi pereket.
Mivel a javaslat elfogadása esélyesen uniós ellenkezést és akár tetemes bírságot is hozott volna, többen megkérdőjelezték a kormány szándékának komolyságát, nagyon úgy tűnt, hogy csak a Heinekenre próbálnak nyomást gyakorolni, nem a vörös csillag betiltása a valódi cél. Vagy ahogyan a javaslat parlamenti vitájában elhangzott:
bunkósbotként használnák a törvényhozást.
Köszönik a kormánynak
Miközben múlt héten kormánypárti képviselők azt ígérték, átírják a törvényjavaslatot úgy, hogy az jogilag is védhető legyen, Lázár János tárgyalásra biztatta a Heinekent és a Csíki Sör Manufaktúrát a védjegyhasználat vitájában. A miniszter sokat sejtetően úgy fogalmazott, "egy hónapon belül megnyugtató megállapodás születhet Dávid és Góliát harcában".
A megállapodásra nem kellett egy hónapot várni, a Csíki Sör már hétfőn közölte, megállapodtak a Heinekennel. Azt írták, a "konstruktív tárgyalások után mindkét fél érdekévé vált, hogy a Csíki Sör márkanév körüli vita barátságos úton rendeződjék. A felek megegyeztek abban, hogy a Ciuc és a Csíki Sör márkanevek egymás mellett békében meg fognak férni a piacon. A megegyezés része, hogy minden peres ügyet a felek egymás ellen megszüntetnek." Külön megköszönték az "önzetlen segítséget" Magyarország Kormányának és Hódmezővásárhelynek.
Évek óta tartó vita
A holland székhelyű Heineken egyébként még 1998-ban lépett be a román piacra, majd öt évvel később megvásárolta a csíkszeredai sörgyárat, azzal együtt a Ciuc Premium nevű sörmárkát is, amelyet az erdélyi magyarok csíki sörként emlegettek. Amikor 2014-ben megjelent a piacon az Igazi Csíki Sör, a Heineken romániai leányvállalata szellemi tulajdon megsértése, szabálytalan konkurencia és tisztességtelen kereskedelmi tevékenység vádjával pert indított, mert úgy gondolták, hogy össze lehet keverni a Ciuc Premiummal.
Bár sokáig úgy tűnt, hogy az Igazi Csíki Sör győz a vitában, január végén a román táblabíróság kimondta: a két sör összetéveszthető, mert nagyon hasonló a nevük és a címkéjük is. Bár az ítélet meghozatalakor a bíró végig a szakértőjére hivatkozott, döntését sokan vitatták. Mondván teljesen más az üvegek formája, a betűtípusok, a használt színek, a címke mérete, egyszóval minden. A magyaron még rovásírás is van.
A név sem teljesen ugyanaz, a Ciuc Premium magyarul Csík Prémium lenne, nem csíki, de egyébként sincs olyan márka bejegyezve, hogy Csík Prémium, hanem csak olyan van, hogy Ciuc Premium. Az Igazi Csíki Sör neve és a Ciuc Premium neve még tükörfordításban sem ugyanaz, ráadásul az egyik román, a másik magyar nyelven van, amit a Romániában élők valószínűleg ritkán kevernek össze. Az mindeközben persze felvethető, hogy a Csíki Sör az "Igazi" megnevezéssel saját maga is a Heineken márkájával szemben határozta meg magát.
A román táblabíróság döntése ráadásul azért is furcsa volt, mert korábban egy másik román bíróság és az Európai Unió Szellemi Tulajdon Hivatala (EUIPO) is elutasította a Heineken védjegy megsemmisítésére irányuló keresetét.
Kufárkodás a vörös csillaggal
Bár az Igazi Csíki Sör sem Romániában, sem Magyarországon nem tartozik a legnépszerűbb sörmárkák közé, a román bíróság döntésére reagálva a Jobbik politikusai bojkottot hirdettek a Heineken termékeivel szemben. Nem sokkal később a Hódmezővásárhely fideszes önkormányzata is bojkottra hívta az embereket, és Lázár János is csatlakozott ahhoz a kéréshez, hogy a helyi kocsmárosok ne árulják a Heineken termékeit.
Lázárra reagálva később a holland nagykövethelyettes azt mondta, próbálnak összehozni egy találkozót a Heineken magyarországi leányvállalata és a Miniszterelnökség között, hogy békés úton rendezzék a kérdést. A találkozó megtörtént, de nem lehetett túl sikeres, mert utána a miniszter arról beszélt, hogy a holland nagykövet és a cég vezérigazgatója az asztalt verte nála. Mire jelezte, hogy mindenki a saját érdekeit védi, ő a magyarokét.
Ezután még erősebb lépés következett: Lázár János benyújtotta a már említett, nagy port kavaró törvényjavaslatot, amelyben megtiltották volna az önkényuralmi jelképek kereskedelmi használatát. A törvényjavaslat egyértelműen a Heineken ellen irányult, Lázár a Parlamentben azt mondta, "védjegyügyre védjegyüggyel kell reagálni", illetve hogy "Hollandiában sem lehet horogkeresztes sört forgalmazni", valamint hogy nem hagyják, hogy Magyarországon "kufárkodás céljából fel lehessen használni önkényuralmi jelképet". Lázár János ezek után személyesen utazott el, hogy meglátogassa a Csíki Sör gyárát.
Heineken: Megvédjük a csillagot
Az ügyben kerestük a Heineken Magyarországot, akik azt mondták, nem reagálnak, mivel a megegyezés a tőlük függetlenül működő Heineken Románia döntése, kerestük a holland anyacéget és a holland nagykövetséget is. Lázár János az Atv.hu kérdésére elmondta, hogy mivel már elküldték Brüsszelnek a törvényjavaslatot notifikációs eljárásra, nem vonják vissza. Viszont ha a törvényt elfogadják, akkor a Heinekennel "kivételezni fognak", és így büntetés nélkül használhatják majd a vörös csillagot. Az Igazi Csíki Sört gyártó Lixid Project tulajdonosa az Indexnek azt mondta, nagyra értékelik a kormány mellettük való kiállását, a Lixid Projekt részletes reakcióját itt olvashatja el.
A Heineken Global az Index kérdésére közölte, hogy a Heineken elismeri a Csíki-márka eszmei értékét, amit a fogyasztók és a termelők számára jelent Romániában és Magyarországon. A közlemény szerint a Heineken mindig, mindenhol, és minden eszközzel meg fogja védeni a Heineken-márkát, amihez a vörös csillag is hozzátartozik. A magyar Heineken anyacége arra a kérdésünkre nem reagált, hogy a Heineken Románia döntésében közrejátszott-e az, hogy a magyar kormány be akarta tiltani a vörös csillag kereskedelmi célú használatát.