2,25 milliárdos kormánygarancia a Transelektrónak

2006.01.31. 23:45
Az állam kezességet vállal azért a 3 milliárd forintos segítséget, amivel a bankok kisegítik a Transelektro holdingot. A vezetés szerint két évbe telhet, mire a cég talpra áll, az állam már 22 milliárdot tett bele.

A Transelektrónak 3,5 milliárd forint friss tőkére van szüksége likviditási gondjainak leküzdésére, ehhez a tulajdonosoknak 500 milliót kell betenniük, s a további, a kereskedelmi bankok által folyósítandó 3 milliárd forint 75 százalékára garanciát vállal az állam, jelentette be Kóka János a keddi kormányszóvivői tájékoztatón.

A Transelektro holding több mint 50 milliárd forint értékű megrendeléssel rendelkezik, piaca tehát van, de likviditási gondjait csak friss tőke bevonásával lehet megoldani, mondta a gazdasági és közlekedési miniszter.

Keresik még a megoldást

A kereskedelmi bankok által folyósítandó 3 milliárd forint fedezetéül a Transelektro tulajdonosai a birtokukban lévő, még nem megterhelt üzletrészeket és ingatlanokat ajánlják fel, miközben a hitelek gyors igénybevétele érdekében az állam a 3 milliárd forint 75 százalékára kezességet vállal. Ez 2,25 milliárd forintot jelent.

"A tulajdonosok és az állam - amely eddig (állami hitelintézetek útján) 22 milliárd forint tőkét, illetve hitelt nyújtott a csoportnak - a bankokkal együttműködve keresi a pénzügyi helyzet megoldásának lehetőségeit" - fogalmazott a miniszter, hozzátéve, nem biztos abban, hogy ez lesz a végső megoldás, de erre kapott felhatalmazást a kormánytól.

Kóka János január 20-án jelentette be, hogy válságmenedzsmentet neveznek ki a Transelektro élére a hitelezők.

A főválságmenedzseri posztra korábbi értesülések szerint megkeresték Sugár Andrást, a T-Mobile Rt. tavaly távozott vezérigazgatóját, a Dunaferr válságmenedzselését és privatizációját levezénylő Malév-elnököt, Hónig Pétert, Gara Ivánt, a Raiffeisen Bank egykori vezérigazgató-helyettesét, valamint a volt wallisos Bajnai Gordont. Utóbbi két jelölt visszautasította az ajánlatot.

A tulajdonosok abban érdekeltek, hogy meg tudjuk óvni a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) befektetéseit és valamennyi bank hitelét, meg tudjuk menteni a Transelektrót, s ezzel a több ezer munkahelyet és a magyar ipari kultúra egyik kiemelkedő vállalatcsoportját" - mondta akkor Kóka János.

Az állam tulajdonosként is érdekelt

A Transelektróhoz 47 milliárd forintos külső tőke- és hitelállomány kapcsolódik, amelyből az állami bankok több mint 22 milliárddal részesednek, azaz az állam eddig 22 milliárd forinttal járult hozzá a cég működéséhez, tehát tulajdonosi szempontból is érdekelt a vállalat megmentésében.

Az MFB és az Eximbank átütemezi a Transelektro hiteleit, miközben az Eximbank 1 milliárd forint többlethitelt is nyújt. A cégcsoport talpra állítása Székely Péter szerint 1,5-2 évig is eltarthat.

Utolsó, beteg mohikán

A cégcsoportnak követelései is vannak, ugyanis a pécsi erőmű 800 millió forinttal tartozik a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi Rt.-nek (TEK). A TEK ellen már kezdeményeztek felszámolási eljárást, de a cég rendezte számláját. Hasonló helyzetbe került később Ganz Transelektro Közlekedési Rt. (GTK) is.

A Transelektro csoport a magyar tulajdonban lévő ipar egyik utolsó mohikánja, egyebek mellett az érdekeltségébe tartozik a Röck gépgyár és a MÁV motorvonattenderén győztes Stadler magyarországi partnerének számító Ganz is, utóbbi Ganz Transelektro néven.

A holding egyik cégében, a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-ben 2004 októberében szerzett 42 százalékos résztulajdont a minden kormányok házibankjának számító, állami tulajdonú MFB - amely a Fidesz-kabinet idején egyebek mellett az autópálya-építések finanszírozásáért is felelt - egy ötmilliárd forintos tőkejuttatást követően; a további 17 milliárd különféle hitelekből jött össze. Bővebben >>