- Gazdaság
- Magyar
- autopalya
- költségvetés
- autópálya
- útépítés
- költségvetés
- m44
- m60
- baranya
- békés
- gyorsforgalmi út
- nif
MSZP-s belharc a sztrádapénzekért
További Magyar cikkek
Hajba kaptak a szocialista képviselők a sztrádapénzeken, a végső ütközet jövő hétfőn lesz a parlamentben.
Békésiek Békés ellen
Az M44-es pénzt lenullázó M60-as indítványt megszavazta a Békés megyei ellenzéki képviselők közül Babák Mihály, Dancsó József, Domokos László, Erdős Norbert és Vígh Ilona, de még az MSZP-s Karsai József is. A megyének 15 képviselője van, tehát több mint egyharmaduk saját útjuk ellen voksolt.
Az egész azzal kezdődött, hogy hétfőn, a 2010-es költségvetés második körös szavazásán 21 renitens szocialista honatya fittyet hányt a képviselőcsoportja központi akaratára és a kormány szándékára, és nem röstellte a Fidesszel, a KDNP-vel és a független képviselőkkel együtt szavazva meghiúsítani párttársuk, Molnár László indítványát.
Az előterjesztés 3 milliárd forintot csípett volna le a sztrádakeretből. Ezt a pénzt pedig megcímkézve az M44-es Kecskemét és Békéscsaba közötti szakasza előkészítő munkáinak befejezésére fordította volna. Ehelyett az ellenzéki támogatást élvező javaslattal az M60-as Pécs és Szentdénes közötti szakaszának előkészítő munkálataira címkéztek meg (pdf-formátum) hasonló módon 1 milliárd forintot. Ez azonban egyben automatikusan ki is ütötte a Molnár-féle M44-es indítványt.
Összeszavaztak
A különcködő szocialista képviselők között – nem meglepetésre – ott találjuk a pécsi kötődésű Szili Katalin volt parlamenti elnököt, a komlói Páva Zoltánt és a pécsi Bókay Endrét, valamint – kisebb meglepetésre – igennel szavazott Gyurcsány Ferenc volt kormányfő is.
Min múlnak dolgok
A parlamenti szavazásnál az a gyakorlat, hogy frakciónként egy ember bekiabálja az esedékes gombnyomás előtt, hogy a képviselőcsoportjának tagjai milyen gombot nyomjanak. Így történt ez hétfőn is a szóban forgó indítvány szavazásán: a hangadó szocialista képviselő nemre biztatta párttársait. Egyik forrásunk szerint néhány szocialista képviselő azért nyomott mégis igen gombot véletlenül az M60-as indítványra, mert a mellette ülő renitensek egyike pedig igent kiáltott.
A partizánakció információink szerint úgy zajlott, hogy néhány szocialista összebeszélt, de nem egyeztették le frakciójukkal tervüket. A renitensek, köztük egy viharsarki MSZP-képviselő is, megszavazták az M60-as indítványt – amivel automatikusan kiütötték az M44-es javaslatot –, néhány párttársuk pedig véletlenül mellettük szavazott, így ment át szűken a Pécs-Szentdénes közötti út ügye. Egyetlen szavazaton múlott az M60-as sikere, 183 igen mellett 180 nem és 2 tartózkodás szerepelt, ezzel lett meg a minimális többség (a szavazás adatai itt olvashatók).
Molnár szerint valódi koherenciás módosító indítványa
A 2003 évi CXXVIII-as törvény ( közismertebb nevén Autópálya törvény.) mellékletében és a KÖZOP indikatív programjában az M44-es szerepel, de az M60-as Pécs-Szentdénes szakasza nem – jelezte cikkünk megjelentése után Molnár László. Hozzátette: a baranyaiak a költségvetés gyorsforgalmi sorára, (12.5.1.) annak 11,8 milliárd forintos előirányzatra nyújtottak be indítványt, amire nem tehették volna meg és ezzel kiütöttek egy oda való előterjesztést. Az M60-as finanszírozási helye a 12.5.3. pont lenne, amely "Autópálya rendelkezésre állási díj" sort takarja, erre a sorra adhatott volna be jogszerűen indítványt a parlament gazdasági bizottsága. Mindebből az következik, hogy az az M44-es előkészítő munkáira 3 milliárdos forrást biztosítani igyekvő módosító indítvány egy valódi koherenciás módosító indítvány – állítja a zárószavazás előtti módosító indítványt beadó szocialista képviselő.
A harcnak azonban még nincs vége. Hétfőn lesz a költségvetés zárószavazása. A sértett szocialista képviselő, Molnár László már be is nyújtott (pdf-formátum) egy úgynevezett zárószavazás előtti, a szakzsargonban koherenciásnak nevezett módosító indítványt. A javaslat úgy biztosítana az eredeti elképzelésnek megfelelően 3 milliárd forintot az M44-es előkészületi munkáira, hogy megfricskázná a baranyai lobbit: félmilliárd forintot visszavenne a Pécs-Szentdénes közötti út munkálataitól, 2,5 milliárd forintot pedig a sztrádapénzekből csípne le.
Zavar az erőben
Az ügy azonban meglehetősen képlékeny. A parlamenti házszabály ugyanis azért ismeri és biztosítja a koherenciás módosítókat, mert előfordulhat, hogy egy törvény zárószavazása előtt derül ki, abba a parlamenti vita folyamán belekerült, esetleg eredetileg is benne volt egy addig észre nem vett tartalmi hiba, az adott jogszabályon belüli vagy más jogszabállyal való ütközés. Ezért lehetséges az ilyen indítványokat a módosító javaslatokra egyébként nyitva álló határidő után is benyújtani.
Az nyilvánvaló, hogy a Molnár-féle mostani javaslat nem koherenciazavart küszöbölne ki, vagyis szabály szerint azt elő sem lehetne terjeszteni, szavazni sem lehetne róla. Azonban, nem is olyan régen, egy másik szocialista nagyágyú, Veres János három párttársával együtt játszotta meg ezt a kártyát, és valahogyan átverekedte, hogy mégis szavazni lehessen egy tartalmilag egyáltalán nem odavaló módosító indítványról zárószavazáson. Akkor Veresék a 2010-es adócsomag részeként 2x2 sávossá minősíttették az M3-as Vaja és Vásárosnamény közötti, eddig 2x1 sávosnak tervezett szakaszát.
M44: területet vennének
Legkorábban öt év múlva kezdődhet el az ország egyetlen, gyorsforgalmi út nélküli megyéjébe, Békésbe vezető, Kecskemétet a román határral összekötő M44-es építése, legalábbis most 2013 végére tervezik az ezt megelőző koncessziós eljárás indítását – derül ki az állami sztrádaberuházó, a NIF Zrt. honlapjáról. Koncessziós eljárásra azért van szükség, mert az M44-es a mostani tervek szerint a magántőke bevonásával, tehát ppp-konstrukcióban készülne el – hasonlóan egyébként az M60-ashoz.
Noha az építkezés kezdetére még jócskán várni kell, jelentősen lassíthatja a beruházást, ha a parlament nem írja felül a jövő heti szavazáson azt a most hétfői döntést, amely kiütötte a Békés megyei MSZP-s Molnár László javaslatát, hogy 3 milliárd forintot elkülönítsenek az M44-es Kecskemét és Békéscsaba közötti szakasza előkészítő munkálataira.
Az út ugyanis hiába épülne a magántőke bevonásával, a beruházás előkészítését – egyebek mellett a tervek elkészítését, a terület régészeti feltárását és a kisajátításokat – költségvetési forrásból kell elvégezni. Ezeknek a munkáknak egy részére kérte a 3 milliárd forint elkülönítését a békéscsabai szocialista képviselő. A pénzből 2010-ben az útépítéshez szükséges területek kisajátítását finanszírozták volna, tudomásunk szerint a közlekedési tárca máris elrendelte ezeknek a munkálatoknak a leállítását.
Megosztottak
A közlekedéspolitikai szakemberek egyébként több kérdésben is megosztottak az M44-es kapcsán. Vannak, akik szerint a mostani forgalmi – elsősorban tranzitforgalmi adatok – valóban indokolják az M44 mielőbbi megépítését, ám hozzáteszik: az út jelenlegi forgalma jelentősen csökkenhet, ha elkészül az M5-ösről Romániába vezető M43-as autópálya Szegednél. Most ugyanis a már-már járhatatlanságig zsúfolt 43-as út miatt választják sokan a Romániába – vagy Románián át a Balkánra – tartók közül a 44-est. Mások viszont azt mondják, nemcsak a tranzitforgalom, hanem az egyébként is elmaradott Békés megyei gazdaság fejlesztése érdekében is szükség lenne a gyorsútra.
Aminek egyelőre még a nyomvonaláról sincs döntés. A NIF honlapján négy nyomvonaltervezet leírása is szerepel, ezek között van olyan, amely a 44-es főúttól északra, és van, amelyik délre vezetne, és olyan is, amely jellemzően a jelenlegi nyomvonalon fejlesztené gyorsforgalmi úttá a 44-est. Az egyes tervek eltérnek abban is, hogy Békéscsabánál a már meglévő északi elkerülőbe csatlakozzon-e az új út, vagy a várost délről kerülje-e el, megteremtve ezzel a teljes körgyűrűt a békési megyeszékhely körül.
M60: a várost végleg elkerülni
Az M60-as mellett érvelő – a jelenlegi állás szerint sikeresebb – baranyai MSZP-s lobbi egyik aduja a város déli határába érkező sztráda elkerülőúti funkciója volt. A most épülő, és a tervek szerint 2010. március 31-re elkészülő M60-as ugyanis az 58-as főúti csomópontnál ér véget, ezért is építik át annak a Pécs belvárosába vezető szakaszát négysávosra.
Így azonban az a Horvátországba tartó – vagy onnan érkező – tranzitforgalom, amely nem a drávaszabolcsi, hanem a barcsi határátkelőt választja, vagy a Pécs sűrűn lakott kertvárosi részén átvezető 57-esen, vagy a pécsi belvároson keresztül érheti el a 6-os főutat.
A hétfőn megszavazott 1 milliárd forintos átcsoportosítás viszont megteremti a lehetőséget arra, hogy 2011-től – sikeres jövő évi területszerzésekkel számolva – tovább épüljön az M60-as nyugati irányba. Ez távlatilag felgyorsíthatja a sztráda továbbépítését Szentlőrincig, rövid távon pedig lehetővé teszi, hogy az M60-ast és a 6-os főutat Pécs nyugati határában kössék össze, a tranzitforgalom így elkerülheti a lakott területeket.
Vannak azonban olyan vélemények szakemberek között, hogy teljesen felesleges a Pécs-Szentdénes közötti részt gyorsforgalmú útként megoldani. Pécs közelében sűrűn vannak a mellékutak, kis építéssel, sokkal kisebb költséggel meg lehetne oldani, hogy némelyiket felfejlesszék és így kerülje ki a forgalom Pécset, így érje el a 6-os főutat.