Csütörtök reggel a vasút is leáll

2010.01.13. 13:03 Módosítva: 2010.01.13. 13:49
Miután hétfőn Gaskó István bejelentette, hogy szolidaritási sztrájkkal támogatja a BKV-sofőrök munkabeszüntetését, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerdán az időpontról is döntött. Hajnali négy és reggel nyolc között állnak majd a vonatok, a VDSZSZ főleg a budapesti elővárosi járatokra koncentrál majd, így még kaotikusabb lesz a főváros közlekedése, különösen, hogy várhatóan a Volánbusz sem tud túl sok mentesítő járatot üzembe állítani.

Szolidaritási sztrájkot tart csütörtökön hajnali négytől reggel nyolcig a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – jelentette be Gaskó István elnök csütörtökön. A VDSZSZ már hétfőn közölte, hogy valamikor a BKV-sztrájk idején szolidaritási sztrájkot tartanak, hogy ezzel is támogassák a fővárosi közlekedési cég dolgozóit, ám ennek időpontjáról csak most döntöttek. Gaskó, megerősítve a korábbi bejelentést, közölte: a munkabeszüntetés elsősorban Budapestre és a főváros elővárosi közlekedésére terjed ki, de az ország egész területéről csatlakozhatnak hozzá a vasutasok.

A szakszervezet honlapján olvasható közlemény szerint a VDSZSZ "a BKV Zrt-nél a politikai akarat, valamint az azt szolgai módon kiszolgáló cégvezetés hibájából kollektív szerződés nélkül maradt munkavállalók követeléseinek megvalósítása érdekében tart szolidaritási sztrájkot". A közlemény elfogadhatatlannak nevezi a BKV-vezetőség fővárosi sztrájkkal kapcsolatos hozzáállását, mondván: "elfogadhatatlan, hogy a kollektív szerződésükért sztrájkoló munkavállalókat kriminalizálják, miközben ők maguk sértenek többször is törvényt, amikor olyan eszközökhöz nyúlnak, amelyekkel akadályozzák a munkavállalókat alkotmányos joguk – a sztrájk – gyakorlásában".

A korábbi VDSZSZ-sztrájkok tapasztalatai alapján – és figyelembe véve a Gaskó által bejelentetteket – várhatóan az elővárosi vasúti forgalom jelentős részét megbénítja. A VDSZSZ különösen a fejpályaudvarok, azon belül is a jelentősebb elővárosi forgalmat bonyolító Keleti és Nyugati lebénításában volt erős az elmúlt évek vasutassztrájkjai idején.

Ha ez most is így lesz, akkor várhatóan a teljes pesti oldali agglomerációból, valamint az észak-budai térségből lesz nehezebb a fővárosba eljutni. A tapasztalatok szerint a vonatok csak bizonyos szakaszokon tudnak közlekedni, jellemzően a fejpályaudvarig nem jutnak el (korábban például Újpest vagy Kőbánya-Kispest volt az az állomás, ameddig az elővárosi vonatok közlekedtek, onnan BKV-val mentek tovább az utasok).

Hogy mely járatokat érintheti leginkább a sztrájk? A Nyugatiba érkeznek elővárosi vonatok egyebek mellett Szobról, Vácról, Dunakesziből, Veresegyházról, Fótról (70-es és 71-es vonal), valamint, váci átszállással a nyugat-nógrádi térségből. Szintén a Nyugatiba érkeznek Dorog-Esztergom felől a vonatok (2-es vonal), valamint a Szolnok-Cegléd vonalról (Vecsés, Üllő, Monor, Albertirsa). Dabasról, Gyálról, Ócsáról szintén a Nyugatiba futnak be a vonatok. A Keletibe érkezik többek között a 120-as, miskolci vonal (Aszód, Gödöllő, Isaszeg, Pécel, valamint átszállással a keleti-nógrádi térség), valamint ide futnak be a vonatok a Szolnok-Újszász vonalról (Maglód, Mende, Gyömrő, Sülysáp és a Tápióság települései).

Nemcsak az elővárosokból lesz nehezebb eljutni Budapestre, hanem várhatóan a városon belüli vasúti közlekedés is ellehetetlenül a sztrájk idején. A MÁV a BKV-sztrájk idején városon belüli vonatokat indított, a Nyugati és Óbuda, a Keleti és a Ferencvárosi pályaudvar, a Keleti és Kelenföld, valamint a Keleti és Kőbánya felső között. Ezeket a vonatokat vélhetően szintén megbénítja a sztrájk.

A korábbi VDSZSZ-munkabeszüntetések idején a Déli pályaudvart tudták legkevésbé lebénítani a vasutasok, igaz, ide viszonylag kevés elővárosi vonat érkezik. Előfordulhat azonban, hogy az ezeken a vonalakon, Ercsi, Százhalombatta felől vagy a fehérvári vonalon beérkezők is csak Kelenföldig jutnak majd el.

A Volánbusznál még nem rendeltek el intézkedést a csütörtöki vasutassztrájk idejére, ez azt követően várható, hogy a MÁV hivatalosan tájékoztatja őket a munkabeszüntetésről – mondta kérdésünkre Sajó Zsuzsanna, a Volánbusz szóvivője. A korábbi vasúti sztrájkok idején a Volánbuszon is felhasználhatók voltak a MÁV-bérletek, illetve több Volán-társaság indított mentesítő járatokat. A szóvivő ezzel kapcsolatos kérdésünkre annyit mondott: nem várható, hogy jelentős pluszkapacitásokat tudnak forgalomba állítani, de végleges döntés még semmiről nincs.