További Magyar cikkek
A válság nyomán jócskán visszaesett a magyarországi bútorüzletek és -gyártók forgalma. A Napi Gazdaság által megkérdezett piaci szereplők szerint a tavalyi átlagos forgalomcsökkenés túllépte az 50 százalékot. A forgalom visszaesésével párhuzamosan ugyanilyen arányban volt szükség a létszám csökkentésére - mondta a Napi Gazdaságnak Piros Miklós, a bútorral és belsőépítészettel foglalkozó Aluxa Kft. munkatársa. A cég kizárólag megrendelésre dolgozik, egyedi gyártású termékei a magasabb árkategóriába tartoznak, ám a vásárlóerő zuhanását a karácsonyi szezon sem tompította. Az Aluxa az idei első félévben nem számít változásra, várakozásaik szerint fellendülés a második félévtől kezdődhet az ágazatban.
A Balaton Bútor Kft. jelentős, átlagosan 40 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt - tudtuk meg Eszes Andrea gazdasági igazgatótól. A társaság belföldi értékesítésében a legnagyobb, 50 százalék feletti zuhanást a lakossági szegmens szenvedte el, de komoly kiesést jelentett a szállodaipari fejlesztések és beruházások elmaradása is. A cég létszáma 2008-tól kezdődően 210-ről 109 főre csökkent. Elmaradtak a hagyományos szezonális felívelő időszakok, így a húsvét és a karácsony előtti keresletnövekedés - tette hozzá az igazgató, aki szerint idén még a túlélés a cél, a forgalom növekedésére nem, inkább stagnálásra számít.
Minden szegmensben erőteljes visszaesést tapasztalt a tavalyi első negyedév után Varga Ferenc, a Dimex Uno Kereskedelmi Kft. ügyvezetője. A vállalkozás a létszámleépítések mellett a fejlesztések átütemezésére kényszerült 2009-ben, jelentős változásra pedig idén sem számít. Új külpiaci szegmensek meghódításával kompenzálta a 18 százalékos hazai visszaesést a Kanizsa Trend Kft., az export 60 százalékos korábbi részaránya így öt százalékponttal emelkedett tavaly - mondta lapunknak Miklós Zsolt ügyvezető. A kft. nem kényszerült elbocsátásra, a költségcsökkentés mellett több beruházást elhalasztottak, azonban k+f-re az előző évekhez hasonlóan negyedmilliárd forint jut. Tavaly nőtt a cég eredménye, idén további emelkedésre számít az ügyvezető, aki szerint a nyugat-európai piacokon már idén beindulhat az élet, azonban Magyarországon csak 2012-ben kezdődhet az igazi fellendülés. Az ülőgarnitúra ugyanis halasztható beszerzésű árucikk, ezért eladása recesszió idején az első között esik és az utolsók között javul. (Az MTI korábbi információi szerint a német anyacég Steinhoff Trend Design GmbH újabb gyártási programot telepít a Kanizsa Trendhez, a 100 millió forintos kapacitásnövelés őszig 100 új munkahelyet teremt az üzemben.)
Egy idén januárban, 100 vidéki bútorüzlet tulajdonosának megkérdezésével végzett kutatás szerint háromnegyedük drasztikus 2009-es forgalomcsökkenésről számolt be és csupán 9 százalékuk tapasztalt növekedést. A felmérés szerint a megkérdezettek 73 százaléka egyáltalán nem tapasztalt forgalomnövekedést az ünnepek előtt sem, ráadásul a vásárlók inkább az olcsóbb bútorokat keresték: itt 60, míg a drágább termékek körében 69 százalékos volt az átlagos csökkenés. Varga Zoltán, az Első Magyar Bútorüzlet Hálózat (EMBH) elnöke szerint a romló tendenciára megoldást csak az összefogás jelenthet.