A Malévot nem lehet jól eladni?
Az első sikertörténetnek lehet nevezni a British Airways privatizációját, amely a vezető cégek közé tartozik, a közelmúltban bekebelezte a spanyol légitársaságot is, és azt tervezi, hogy részesedést szerez az American Airlinesban - mondta az InfoRádiónak Érsek M. Zoltán légiközlekedési szakértő.
A másik sikersztori a Lufthansáé, amely úgy biztosítja a minimum 51 százalékos nemzeti tulajdonlást, hogy nem állami tulajdon van benne. Ez a két cég ugyanakkor korábban is a vezető légitársaságok közé tartozott, meghatározó, versenyképes volt a piacon - tette hozzá.
A légiközlekedési szakértő kifejtette, a régióban nincs sikeres privatizáció a területen. A lengyel légitársaságot a SwissAir privatizálta, ami csődbe ment, a CSA és az Air France házassága sikertelen volt, a román társaság pártában van, míg Bulgáriában új céget kellett létrehozni.
Érsek M. Zoltán kiemelte: a pech és a politika is tehet arról, hogy nem volt sikeres privatizáció a légitársaságoknál. A politika szeret beleszólni a cégek életébe, és az államok ragaszkodnak a nemzeti légitársaság megtartásához - tette hozzá.
A Malév üzleti hírneve még mindig jó, de a magyar piac kicsi - közölte a szakértő. Hangsúlyozta: a Malév esetében jogi, gazdasági és érzelmi oka is volt annak, hogy a kormány ismét állami tulajdonba vette a légitársaságot. Érsek szerint a magyar légitársaság eredményét akkor lehet nullszaldósra kihozni, ha megfelelő szerkezetben működik, és a lehetőségek jól ki vannak használva.