Kiborultak az ízesített sörök gyártói
„A népegészségügyi termékadó ízesített sörökre való kiterjesztése a termékkategória túlzott adóztatását jelenti, és nem szolgálja az adónem bevezetésének valódi indokát” – áll a Magyar Sörgyártók Szövetségének közleményében.
A gyártók szerint egy átlagos üdítőhöz adótartalmának hétszeresét is eléri az ízesített sör adóterhelése a jövedéki és egyéb adókal számolva. Ez szerintük túlzás, tekintve, hogy ez az egyik legalacsonyabb alkoholtartalmú ital, ráadásul a közlemény szerint a gyártók kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy fiatalkorúak ne fogyaszthassanak ilyen italokat.
„Az alkoholos üdítő mellett az ízesített sör az egyetlen termékkategória a javaslatban, amelyre vonatkozóan már egy másik adót is – a jövedéki adót – meg kell fizetni, tehát a kategória már adózik, így tekintettel arra is, hogy a jövedéki adót az ízesített sör alkoholtartalmára figyelemmel kell megfizetni, nehezen lehet az újabb adóztatás egyik indoka az, hogy az ízesített sörök az alkoholfogyasztásra szoktatják a fiatalokat” – áll a közleményben.
Az adónemek állandó, folyamatos változása a működést bizonytalanná, tervezhetetlenné teszi. Az ízesített sörökre újabb adó kivetése versenytorzító, aránytalan, és nem tükrözi az egészségügyi szempontokat – véli a sörszövetség.
Az ízesített sörökre és a long drinkekre a múlt pénteken bejelentett adótervek terjesztenék ki a chipsadót. Ezeket az indoklás szerint azért adóztatnák, mert jelentős mértékben tartalmaznak cukrot, másrészt „üdítőital jellegükre tekintettel a fiatalok is szívesen fogyasztják, így tulajdonképp segítenek az alkoholra való rászokásban.”