2024. július 1. 18:00
Franciaország
Belgium
Düsseldorf Arena Nyolcaddöntő
2024. július 1. 21:00
Portugália
Szlovénia

Helló gyenge forint, viszlát nyár!

2012.01.15. 22:36 Módosítva: 2012.01.15. 22:40
Alaposan megdrágítja az utazásokat a gyenge forint: az irodák lázasan tervezik újra a katalógusok árait, és a már értékesített utak árait is sokszor megemelik. Így sokan kényszerülnek lemondani az utakat, egyes irodáknál 20-30 százalékkal is visszaestek a foglalások. Rövidülnek a síutak, és már csak az olcsó vagy a kifejezetten drága utakra van kereslet; jön a gasztrotúrák és a hajós idegenvezetések nyara.

„A radikális forintgyengülés miatt 14 százalékkal kellett megemelni az árainkat, hiszen azokat 280 forintos euróval állapítottuk meg” – mondta az Indexnek Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója. A drágítás egyelőre nem tántorította el tömegesen azokat, akik már lefoglalták utazásaikat: „az utasok nagy része nem mondta vissza a szerződést, mindössze az ötödük döntött úgy, hogy inkább lemondja az utat."

A mérték ugyan különböző, de számos iroda kényszerült az OTP Traveléhez hasonló, utólagos áremelésre az elmúlt időszakban az egyre gyengülő árfolyam miatt. Ha az emelés mértéke nem éri el a nyolc százalékot, azt az utas kénytelen elfogadni: ha mégis lemondaná az utazást, akkor ki kell fizetnie az amúgy is érvényes kötbért. A nyolc százalék feletti emelésbe azonban már nem kell beleegyeznie, ilyenkor kérésre a teljes árat visszafizeti az iroda.

A nyár se lesz olcsó

A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségénél úgy látják, a későbbi áraikat is jelentősen növelhetik a nyári katalógusok véglegesítésén dolgozó utazási irodák. Ezek ráadásul akkor sem csökkenhetnek, ha tavasszal erősödne a forint, hiszen a szervezőknek a mostani árfolyamon kell lekötniük a szállásokat.

A kereslet várhatóan így is meg fog csappanni a drágulás miatt. Bár egyelőre pontosan nem lehet felmérni az igények változását, azt már most is látni lehet, hogy a középkategóriájú utakra lényegében nincs vevő, a drága és a kifejezetten olcsó utak iránt továbbra is erős az érdeklődés.

Kevesebben mennek síelni

A forintgyengülés hatása már a mostani síszezont is érinti. „Jelentősen rosszabb idén a foglaltság, mint tavaly. Ugyan lemondások nem érkeztek, mert csak hat százalékkal kényszerültünk megemelni az árakat, de az látszik, hogy kisebbek lettek a bejelentkező baráti csoportok, sokaknak nincs elég pénze, vagy csak inkább kihagyják idén a síelést” – mondta Bánfi Gábor, az Intersí iroda ügyvezető igazgatója.

Bánfi szerint az nem jellemző, hogy a korábban felkeresett országok helyett olcsóbb régiókba mennének a magyar síelők, ugyanakkor országokon belül igyekeznek olcsóbb lehetőségeket keresni. Így például sokan váltanak szállodáról apartmanra, vagy választanak alacsonyabb kategóriájú szállodát.

Ezzel együtt az utak hossza is rövidül Rónai Osszián, a síeltetéssel foglalkozó Maremonti ügyvezetője szerint. A távolabbi országokba, francia vagy olasz pályákra szervezett egyhetes utak iránt már évek óta lassan, de folyamatosan csökken a kereslet. Ezek helyett egyre többen választanak hétvégi vagy pár napos, közelebbi síeléseket. „Inkább az utazás időtartamát rövidítik le az emberek, a választott terepen kevésbé spórolnak” – mondta Rónai.

Elment a kedvük

„Húsz-harminc százalékkal visszaesett az utazások száma a forintgyengülés hatására, de ezt nemcsak az elmúlt hetekben, hanem már október végétől érzékeltük” – mondta az Indexnek Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezető igazgatója. „Különösen érzékenyen érintett minket a szilveszteri foglalások esése, lényegében a forint árfolyamával arányosan csökken a kereslet.”

Ez nem pedig nem jelent túl sok jót az irodáknak. Az euró szeptember óta több mint harminc forinttal lett drágább, ami majdnem tíz százalékos emelkedést jelent. Ha ilyen mértékben esik a forgalom, az az amúgy is egyre rosszabb gazdasági kilátások mellett nehéz helyzetbe hozhatja az irodákat.

 

Lesznek-e csődök?

Attól azonban Molnár Judit szerint nem kell tartani, hogy a növekvő terhek és az árverseny miatt újabb irodák dőlnek be. A cégek a korábbi bedőlések után óvatosabbá váltak, és reálisabb kapacitásokat kötnek le, mondta. Míg korábban a túltervezés miatt számos iroda kényszerült last minute akciókkal beszerzési ár alatt értékesíteni az utakat, mára ez nem jellemző.

Másként látja ezt Zám Tibor, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy már idén is ment csődbe egy kisebb pécsi utazásközvetítő, és az irodák lehetőségei egyre szűkülnek, ami további cégeknél jelenthet gondot. „Ha túl magasra emeljük az árakat, az emberek hátrahőkölnek, ha túl alacsonyan tartjuk, akkor pedig veszteségesek leszünk” – magyarázta a dilemmát a Best Reisen igazgatója.

További gondokat jelent az árfolyam kiszámíthatatlansága: mivel ez nagyban megnehezíti a tervezést, ezért egyes irodák akár minden hónapban új árakat határozhatnak meg, ami tovább növeli a piaci bizonytalanságot.

Gasztrotúra, hajóút

Az új helyzetre különböző módon reagálnak az irodák. Van, akik akciókat hirdetnek, és van, akik inkább viszonylag drága, de különleges utakkal próbálják megtartani a közönséget. „Úgy tűnik, ezen a télen az olcsó és akciós utakat keresik legtöbben, ugyanakkor ilyet nehéz kínálni. Bár sok egyiptomi és tunéziai szálloda akár 30 százalékkal is olcsóbb lett a tavalyi zavargások miatt, forintban ez nem jelenik meg, akár drágulást is tapasztalhatnak az utazók” – mondta Zán Tibor.

Ezért sokan inkább a másik véglet felé nyitnak: „A luxuspiac csökkent a legkisebb mértékben, ezért inkább az átlagosnál drágább, de különleges utakkal újítunk. Ilyenek az egyhetes gasztrotúrák, ahol a helyi ételeken van a hangsúly, vagy a hajóutak mellé ajánlott magyar idegenvezetés” – sorolta kérdésünkre Lovas Edina, a Vista marketing vezetője.