Vilma
-7 °C
4 °C

Gyurcsánynál lobbizik az Audi

2006.10.30. 21:25
A magyar kormány és az Audi AG minden bizonnyal talál megoldást a szolidaritási adó miatti vitában november 10-ig, amikor Martin Winterkorn, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke Magyarországra látogat és találkozik Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel - mondta Jochem Heizmann, az Audi AG igazgatótanácsának tagja, a győri Audi felügyelőbizottságának elnöke újságíróknak hétfőn a német konszern ingolstadti központjában.

Közlése szerint az Audi nem kérdőjelezi meg a magyar szolidaritási adó létjogosultságát, viszont szeretné elérni, hogy ne rosszabbodjanak a gazdasági keretfeltételek, amelyek a konszern számára garantálják a tervezhetőséget, a kiszámíthatóságot és a versenyképességet.

EU-konform támogatást is jónak tartana az Audi

Az Audi AG igazgatótanácsa szerint egy megoldás lehetne a beruházásokat ösztönző EU-konform támogatás a magyar kormány részéről. Másik megoldásként felvetették a szolidaritási adó alapjának csökkentését azzal a beruházási összeggel, amelyet évente kutatásra és fejlesztésre fordítanak. A szeptember 1-jétől bevezetett szolidaritási adó az adózás előtti eredmény 4 százaléka.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter az MTI-nek elmondta: a kormány megfontolja az Audi javaslatait és egy olyan ajánlatot kíván kidolgozni, amely biztosítja a munkahelyek megőrzését, továbbá új munkahelyek létrehozását, újabb kutatás-fejlesztési beruházásokat és azt is, hogy úgy személygépkocsi modell-gyártását hozzák Magyarországra.

A miniszter elmondta: november 10-én tárgyalnak az Audi elnökével, ami - reményeik szerint - meghatározó lesz a tárgyalások pozitív kimenetelében. Kóka János közölte: a kormány stabilitás iránti elkötelezettsége és a visszatérő nyugalom jó hatással van a befektetői bizalomra. Hozzátette: a befektetőkkel történő rendszeres tárgyalások alapján egyértelműen látszik, hogy a befektetők támogatják a kormány konvergenciaprogramját.

Felfüggesztették a Győrben tervezett beruházások előkészítését

A szolidaritási adó fizetése körüli nézetkülönbségek miatt az Audi igazgatótanácsa felfüggesztette a Győrben jövő évre tervezett beruházásainak előkészítését. Az Audi arra hivatkozott, hogy az Orbán-kormány idején 1999-ben megerősítették az Audi 1993-as győri letelepedését megelőző nyereségalapú adómentességét 2011-ig, Magyarország uniós csatakozásakor pedig EU-konform támogatássá alakították.

A konszern igazgatótanácsának tagja a sajtóbeszélgetésen hangsúlyozta: támogatják a magyar kormánynak az államháztartás konszolidációjára irányuló törekvéseit, amelyek célja a magyar gazdaság stabilizálása, a maastrichti kritériumok teljesítése, hogy Magyarországon bevezethető legyen az euró.

Nem igaz, hogy nem akarnak adót fizetni

Jochem Heizmann kijelentette: nem igaz a magyar sajtóban megjelent állítás, amely szerint az Audi nem hajlandó szolidaritási adót fizetni, igaz azonban, hogy szeretnék a jövőt kiszámítható gazdasági környezetre alapozva tervezni.

A győri Audi felügyelőbizottsági elnöke hangoztatta: a győri jármű és motorgyárban tervezett fejlesztéseket tovább folytatják, de az adóvita elgondolkodtatta a konszern vezetését, hogy mi legyen a sorsa a további projekteknek, amelyek számára a jelenlegi győri telephely mellett közel 800 ezer négyzetméteres területet vásároltak. Ilyen jövőbeli projekt a szerszámgyár további kiépítése és a TT Coupé mellett esetleg egy másik személygépkocsi modell összeszerelése lehet Győrött.

Mindkét fél érdeke a megállapodás

Jochem Heizmann annak a meggyőződésnek adott hangot, hogy az Audi meg fog tudni állapodni a magyar kormánnyal, hiszen ez mindkét fél érdeke. A magyar kormány érdeke az is, hogy ösztönözze Magyarországon a kutatási és fejlesztési típusú beruházásokat. A társasági nyereségadó esetében ez bevált magyar gyakorlat - tette hozzá.

A győri gyár tevékenységéről elmondta: az idén újabb termelési rekord várható, 1,8 milliónál több motor készül az év végéig, sikerrel megindult a második generációs TT Coupé sorozatgyártása és rövidesen indul a nyitott tetejű változaté is. A szerszámgyári fejlesztéssel kapcsolatban kiemelte: az Audi R8-as szuper sportautó karosszéria-elemei a győri szerszámgyárban készülnek.

A győri Audi Hungaria Motor Kft. évek óta Magyarország legnagyobb exportőre és az ország egyik legnagyobb árbevételt elérő vállalata. Jelenleg 5200 munkatársat foglalkoztat.