A bioszesszel hajtott autóké a jövő?

2006.05.28. 11:06
Az Európai Unió és Magyarország is a bioüzemanyag egyre nagyobb mértékű előállításával tenné rendbe mezőgazdaságát. A bioetanol termelését itthon megtízszereznék, így akár sikeres exporttermékünkké válhatna. Amerikában ugyanakkor gyarapszik a szkeptikusok tábora, akik azt bizonygatják: túl nagyok az alternatív energiával kapcsolatos várakozások.

A bio-üzemanyagok fontosságáról eddig csak beszéltek Magyarországon, jövő év végére azonban két nagy bioetanol-üzem építése is befejeződik Magyarországon. 2008-ban már jelentős mennyiségű alternatív energiát állíthatunk elő.

Az Európai Unió 2010-re megújuló forrásokból szeretné előállítani teljes energiafogyasztásának 12 százalékát. A vízenergia mellett a biomasszára kíván építeni, ami hosszú távon a megújuló források 44 százalékát szolgáltathatja. A biomasszából előállított anyagok - a bioetanol és a biodízel - tüzelőberendezésekben és járművek üzemanyagaként is felhasználhatóak.

Mi az az etanol?
Az etanol (etil-alkohol, borszesz, C2H5OH) színtelen, jellegzetes szagú és ízű, éghető folyadék. Az etanol kémiailag az alkoholok közé tartozik, de a köznapi életben alkohol névvel leggyakrabban az etanolt illetjük. A bioetanol keményítő- és cukortartalmú növényi termékekből előállított alkohol. Motorok hajtására nagyobb mennyiségeket csak a II. világháború előtt és alatt használtak, ezután az olcsó motorbenzin hamar kiszorította az üzemanyag-ellátásból. A bioetanol fő nyersanyagforrásai Európában a cukorrépa, a búza és a kukorica, Észak-Amerikában a kukorica és a búza, Dél-Amerikában pedig a cukornád.

A bioüzemanyagok használata két célt is szolgálhat az EU-ban: mérsékelhetné az energiafüggést, és az agrárium támogatásának csökkentése estén alternatívát biztosíthatna a termelők számára - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta, a GKM osztályvezetője. (Beavatkozások nélkül a mai 50 százalékról 2010-re 70 százalékra növekedne az EU-ban az energiaimport.) A bioüzemanyagok használata elősegíti az üvegházhatású gázok kibocsátásának a kiotói jegyzőkönyvben vállalt 8 százalékos csökkentését is.

Egy 2003-as EU-irányelv szerint 2005-ben a teljes közlekedési célú üzemanyag-felhasználás két százalékának (ebből 1,4 százalék teljesült), 2010-ben 5,75 százalékának kell biológiai eredetűnek lennie.

Az unióban jelenleg nyolc tagállamban 27 jelentősebb bioetanol-gyártó üzem működik, 1,370 millió tonna kapacitással. Ebből Németország részesedése 610 kt/év, Franciaországé 469 kt/év, Spanyolországé 297 kt/év. Nagyobb gyártó kapacitás van még Lengyelországban, Magyarországon, Hollandiában és Litvániában. Az igények növekedése miatt minden ország bővítést tervez, a jelenleg ismert fejlesztési terv szerint 2387 kt/év kapacitásbővülés várható.

Ország Bioetanol ártartomány, 2005. nyár (Ft/liter) Bioetanol ártartomány, 2004. nyár (Ft/liter)
Egyesült Királyság 148,00-159,60 135,00-145,20
Franciaország 137,50-145,00 127,50-142,50
Németország 142,50-147,50 127,50-140,00
Olaszország 140,00-147,50 127,50-140,00
Magyarország 135,00-145,00 125,00-135,00

Kiemelt prioritás

Magyarországnak kedvezőek az adottságai, jelentős az agrárpotenciálja ahhoz, hogy megtermelje a bioüzemanyagok, főleg a bioetanol alapanyagát - derül ki Gőgös Zoltán kormánymegbízott "Javaslat a magyarországi biomotorhajtóanyag-ellőállítás fejlesztésére" című tanulmányából.

A jelenlegi etanolgyártó kapacitás tízszereséhez elegendő alapanyag is termelhető. Az uniós igények alapján a felvevőpiac biztosított, azaz a tényleges bioetanol-gyártási és -értékesítési volument kizárólag a termelés gazdaságossága, a hazai előállítás európai versenyképessége fogja meghatározni. A tanulmány szerint évi 800 ezer tonna gyártó kapacitás elérése lehet a cél. Ez 720 ezer tonna új kapacitás létesítését jelenti.

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a bioetanolgyártás kapacitásai öt régióban építhetők ki: Dél-Dunántúlon 300, Észak-Alföldön 300, Dél-Alföldön 400, Közép-Dunántúlon 200, Nyugat-Duntántúlon 100 ezer tonnát állíthatnak elő évente. A biodízel előállítására két régióban célszerű jelentős kapacitásokat kiépíteni: Észak-Magyarországon 160, Nyugat-Dunántúlon 90 ezer tonna termelhető évente.

Az idén március-áprilisban két nagy üzem építését jelentették be: az osztrák-magyar vegyes vállalatként működő Duna Fejlesztési Kft. Csurgón 55 millió euróból 80 ezer tonna kapacitású bioetanol-biogáz üzemet épít. A vállalkozásnak évi 300 ezer tonna alapanyagra (kukoricára) lesz szüksége, amelyet a térség mezőgazdasági üzemeitől kívánnak beszerezni. Az ország legnagyobb búza alapú bioetanol-üzemét 64 milliárd forintból Hajdúsámsonban építik.

A Magyarországon megtermelt évi 15 millió tonna gabonából egymillió tonna búzát dolgoznak majd fel Hajdúsámsonban. A beruházást a többségi svájci tulajdonban, illetve magyar vállalkozói tulajdonban lévő Biotech Energy Kft. valósítja meg amerikai finanszírozással, német technológiával. Az évente feldogozott 1 millió tonna búzából 370 ezer tonna bioetanolt és ugyanennyi állati biotakarmányt, illetve -trágyát állítanak elő.

Sokat tudnánk exportálni

Számítások szerint akár évi 1700 ezer tonna bioetanolt is tudnánk exportálni, a szállítási költségek azonban határokat szabnak az célterületeknek. Minden bizonnyal csak a környező országok jöhetnek szóba. Ausztria már jelezte, hogy tőlünk vásárolna alapanyagot és bioetanolt is - mondta az Indexnek Hibbeyné Joó Márta. Szerinte Csehországban többlet van, így kiesik a potenciális felvevőpiacból. Az osztályvezető úgy látja, jelenleg viszonylag drága a bioetanol előállítása, de ahogy beindul a technikai fejlesztés és a tömeges termelés, egyre olcsóbbá válik.

Brazíliában mindenki etanollal autózik
Brazília - a világ legnagyobb bioetanol-előállítója - programja 1975-ben indult, közvetlenül az első olajárrobbanás után, áll a Magyar Tudomány tavalyi számában. A hetvenes évekbeli Proalcool projekt két fő irányt jelölt meg célként. Elsőként a brazil gépjárműpark gazohollal, benzin-etanol keverékkel történő működtetését, másodsorban a tiszta alkohollal működő járművek kifejlesztését és forgalomba hozását, az állam jelentős közreműködésével és a brazil gépjárműgyártás támogatásával. Már 1993-ban kötelező jelleggel bevezethették a 22 százalékos etanoltartalmú motorbenzint. 1995-ben a brazil járművek 45 százaléka, 4,6 millió gépjármű közlekedett tiszta etanollal, a többi pedig alkohol és benzin 22:78 arányú keverékével. A brazil állam vállalta, hogy a bioüzemanyag ára nem fogja meghaladni a benzin árának 65 százalékát, illetve támogatta bioetanolt előállító üzemek létrehozását, amelyek így azonos szabványok szerint épülhettek fel. Az alkoholprogram támogatására nyolcmilliárd dolláros külföldi hitelt vett fel a kormány, de már a nyolcvanas évek közepére önfinanszírozóvá vált a projekt.

Amerikai szkeptikusok

A bioetanol a magas olajárak mellett egyre fontosabb szerepet tölt be az amerikai üzemanyag-kínálatban. George W. Bush és kongresszusi tagok is támogatják a bioüzemanyag használatát - írta nemrégiben a Business Week. Tavasszal Texasban és az USA északkeleti részén több finomító etanolra cserélte a gázolaj egyik, ivóvizet szennyező oxidáló adalékanyagát.

Egy 2005-ös törvényjavaslat szerint az USA etanoltermelését 2012-re 7,5 milliárd gallonra kellene emelni a 2005-ös 4 milliárdról. A duplázás első ránézésre nagy lépésnek tűnik, de a Business Week megjegyzi, hogy benzinből 140 milliárd gallont használnak el az amerikaiak évente.

Az etanolszkeptikusok szerint az alternatíva ellen szól, hogy nem szállítható csővezetékben, mint a kőolaj, mert felszívja a vizet és a szennyeződéseket. A többi szállítási forma - a vasúti, közúti vagy vízi - jóval költségesebb és bonyolultabb. Néhány szakértő szerint az USA-nak megfelelő infrastruktúrája sincs ahhoz, hogy az etanol széles körben elterjedjen.

A szállítás mellett a költségek is problémát jelentenek. Egyes szakértők szerint a gabona termelése és bioetanollá alakítása jóval több fosszilis energiát igényel, mint a normál etanol előállítása. Emellett az etanol kevesebb energiát tartalmaz, így az autóvezetőknek jóval gyakrabban kell tankolniuk.

Az etanol használata nem csökkentette a benzinárakat Amerikában (az USA-ban a benzinhez jelenleg tízszázaléknyi etanolt kevernek). Az etanol iránt tavasszal megnőtt kereslet miatt az árak felfelé mozogtak. A gazdaságosságot az is akadályozza, hogy miközben az amerikai állam támogatja a hazai etanoltermelést, az importra vámot vetett ki. Brazíliában ugyanis sokkal gazdaságosabban állítják elő a bioetanolt, de a gallononként 54 centes vám ezt ellenpontozza.