Bonux-hazugságért 315 milliós bírság

2006.09.22. 11:45
A versenyhivatal 315 millió forintos versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta a Bonux mosóport gyártó Procter & Gamble céget. A büntetést azért kapták, mert azt állították, hogy a Bonux tisztítóereje "egészen rendkívüli" a hasonló árú mosóporokhoz képest, ezt nem tudták bizonyítani.

A versenytanács a fogyasztók megtévesztése miatt rótta ki a 315 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot - közölte a GVH. A bírság összegének meghatározásánál a GVH figyelemmel volt egyebek mellett a vállalkozás igen jelentős piaci részesedésére, a jogsértő magatartás tanúsításának több hónapot felölelő időtartamára, de arra is, hogy már hatodszor állapították meg a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást.

Egyetlen mosóporra sem igaz 

A Bonuxot gyártó cég televíziós reklámjaiban, valamint hostessei által adott tájékoztatásaiban is azt állította, hogy a Bonux tisztítóereje rendkívüli valamennyi, hasonló árú mosóporhoz képest. Ezen állítását azonban nem tudta maradéktalanul bizonyítani.

A versenytanács szerint a "hasonló árú mosóporok" közé a fogyasztók - sőt maga Procter & Gamble is - nem csupán a "Bonux" mosóporral együtt tesztelt "Tomi" és "Biopon Takarékos" mosóporokat sorolják. Más mosóporok esetében azonban a reklámfilmek állításainak alátámasztására semmilyen bizonyíték nem áll a Procter & Gamble rendelkezésére.

Ráadásul a GVH megállapította, hogy a "Tomi" és a "Biopon Takarékos" mosóporok esetében sem felel meg a valóságnak az az állítás, hogy ezekhez képest a "Bonux" tisztítóereje rendkívüli. Ezt a "rendkívüliséget" ugyanis nem alapozzák meg a tesztek eredményei, az állítás így túlzottnak tekinthető.

A kutatóközponttal is megtévesztettek

A GVH ezenkívül rámutatott: az is a fogyasztók megtévesztésének minősült, hogy a Procter & Gamble a tesztelést végző kutatóközpontot nem annak tényleges nevén nevezte meg, hanem az "Ariel tesztlaboratóriumra" hivatkozott, amely azonban ilyen néven nem létezik.

A Procter & Gamble tájékoztatásában a "Bonux" mosópornál magasabbra pozícionált "Ariel" termékre utalt, annak reklámokkal is folyamatosan erősített kedvező közmegítélését így tulajdonképpen rávetítette a "Bonux" mosóporra.