Dezső
14 °C
25 °C

Leváltja a Corát a Wal-Mart?

2005.06.09. 11:08
A Figyelő értesülései szerint a Wal-Mart heteken belül felvásárolhatja a Corát Magyarországon, és az Auchan is szóba jöhet, mint lehetséges célpont. Az illetékesek cáfolták a híreket, a Wal-Mart elképzeléseinek azonban megfelelne egy ilyen forgatókönyv.
Hónapok óta keringenek hírek arról, hogy a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Wal-Mart valamelyik hazai üzlethálózat felvásárlásával megveti lábát a magyar piacon. Februárban még felmerült a Tesco, az Auchan és a Cora is, mint lehetséges célpont, igaz, a legvalószínűbb befutónak már akkor is a Cora hálózatát tartották az elemzők. A Figyelő információi szerint most már nyílt titkok, hogy az amerikai óriás heteken belül felvásárolja a hét üzlettel jelenlévő üzletláncot.

Stabil veszteség

Kerestük a társaság illetékeseit, hogy kommentálják az értesüléseket, de nem sikerült senkit elérnünk, igaz, a budakalászi áruház vezetője a Figyelőnek határozottan cáfolta a híreket. A lap értesülései szerint a Cora bevétele az elmúlt években százmilliárd forint körül alakult, vesztesége többnyire hárommilliárd forint alatt maradt. A társaság 1997-ben nyitotta első áruházát Magyarországon.

Árbevételük a GDP-nk kétszerese

Mindeközben a Wal-Mart a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, világszerte több mint 5100 üzlettel és egymillió alkalmazottal, bevétele meghaladja a kétszáz milliárd dollárt, éves eredménye eléri a tízmilliárdot. Immár negyedik éve éllovasa a Fortune magazin listájának, amelyen ötszáz amerikai cég szerepel a vállalati bevételek alapján rangsorolva. A Wal Mart tavaly 288 milliárd dolláros, vagyis nagyjából 57 600 milliárd forintos bevételt ért el - ez az érték a magyar GDP-nek több mint kétszerese.

Agresszív árpolitikájuknak és 24 órás nyitva tartásuknak hála ahol megtelepednek, gyorsan piacvezetővé válnak. A kanadai piac 52 százalékát alig tíz év alatt szerezték meg, de tovább terjeszkednek. A társaságnak az Egyesült Államokon és Kanadán kívül üzleteket működtet Mexikóban, Németországban, Argentínában, Brazíliában, Japánban, Kínában, Dél-Koreában, Puerto Ricóban és az Egyesült Királyságban.

Ez utóbbiban a Wal-Mart hasonló taktikát követett, mint amilyet a magyar piacon tulajdonítanak a társaságnak: egy már meglévő üzletláncot, az Asdát vásárolta fel, majd a meglévő üzletekre építkezve terjeszkedett tovább.

Stratégia

A Figyelő információi szerint az Auchan megvásárlása is szóba került, ám a francia cég illetékese tagadta ezt az állítást, és kifejtette, hogy egy ilyen beruházásnak nem is lenne értelme, hiszen a magyar piac eleve érdektelen lehet egy akkora cégnek mint a Wal-Mart. Ugyanakkor az Auchan és a Cora esteleges megvásárlásával nem csak a két lánc 17 üzletéhez juthatna hozzá az amerikai cég, hanem a Corához kötődő Csemege-Match hálózathoz is, ami már alap lehetne egy stratégiai terjeszkedéshez.

Elemzők már 2001 óta valószínűnek tartják, hogy a társaság megvetné lábát a térségben, és a nyugat-európai előrenyomulás után Kelet-Európában is terjeszkedne a Wal-Mart. A Budapest Business Journal értesülései szerint a cég mindenesetre hárommillió forint jegyzett tőkével már 2003-ban bejegyezte magát Magyarországon.

Régóta várják

Szakmai körökben már régóta várják az amerikai óriás megjelenését a magyarországi piacokon, legutóbb januárban jelentek meg ezzel kapcsolatos hírek. Pál Erika, a Jones Lang LaSalle szakértője - más ingatlantanácsadókhoz hasonlóan - biztos abban, hogy a Wal Mart, ha valóban megjelenik hazánkban, nem hálózatot fog építeni, hanem felvásárolja valamelyik meglévő láncot. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a Wal Mart Közép-Európában sehol nincs jelen, márpedig egy ilyen nagyságú cég feltehetően nem egy országban, hanem egy régióban való megjelenésről hoz döntést.