Emőke
8 °C
19 °C

Leváltja a Corát a Wal-Mart?

2005.06.09. 11:08
A Figyelő értesülései szerint a Wal-Mart heteken belül felvásárolhatja a Corát Magyarországon, és az Auchan is szóba jöhet, mint lehetséges célpont. Az illetékesek cáfolták a híreket, a Wal-Mart elképzeléseinek azonban megfelelne egy ilyen forgatókönyv.
Hónapok óta keringenek hírek arról, hogy a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Wal-Mart valamelyik hazai üzlethálózat felvásárlásával megveti lábát a magyar piacon. Februárban még felmerült a Tesco, az Auchan és a Cora is, mint lehetséges célpont, igaz, a legvalószínűbb befutónak már akkor is a Cora hálózatát tartották az elemzők. A Figyelő információi szerint most már nyílt titkok, hogy az amerikai óriás heteken belül felvásárolja a hét üzlettel jelenlévő üzletláncot.

Stabil veszteség

Kerestük a társaság illetékeseit, hogy kommentálják az értesüléseket, de nem sikerült senkit elérnünk, igaz, a budakalászi áruház vezetője a Figyelőnek határozottan cáfolta a híreket. A lap értesülései szerint a Cora bevétele az elmúlt években százmilliárd forint körül alakult, vesztesége többnyire hárommilliárd forint alatt maradt. A társaság 1997-ben nyitotta első áruházát Magyarországon.

Árbevételük a GDP-nk kétszerese

Mindeközben a Wal-Mart a világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca, világszerte több mint 5100 üzlettel és egymillió alkalmazottal, bevétele meghaladja a kétszáz milliárd dollárt, éves eredménye eléri a tízmilliárdot. Immár negyedik éve éllovasa a Fortune magazin listájának, amelyen ötszáz amerikai cég szerepel a vállalati bevételek alapján rangsorolva. A Wal Mart tavaly 288 milliárd dolláros, vagyis nagyjából 57 600 milliárd forintos bevételt ért el - ez az érték a magyar GDP-nek több mint kétszerese.

Agresszív árpolitikájuknak és 24 órás nyitva tartásuknak hála ahol megtelepednek, gyorsan piacvezetővé válnak. A kanadai piac 52 százalékát alig tíz év alatt szerezték meg, de tovább terjeszkednek. A társaságnak az Egyesült Államokon és Kanadán kívül üzleteket működtet Mexikóban, Németországban, Argentínában, Brazíliában, Japánban, Kínában, Dél-Koreában, Puerto Ricóban és az Egyesült Királyságban.

Ez utóbbiban a Wal-Mart hasonló taktikát követett, mint amilyet a magyar piacon tulajdonítanak a társaságnak: egy már meglévő üzletláncot, az Asdát vásárolta fel, majd a meglévő üzletekre építkezve terjeszkedett tovább.

Stratégia

A Figyelő információi szerint az Auchan megvásárlása is szóba került, ám a francia cég illetékese tagadta ezt az állítást, és kifejtette, hogy egy ilyen beruházásnak nem is lenne értelme, hiszen a magyar piac eleve érdektelen lehet egy akkora cégnek mint a Wal-Mart. Ugyanakkor az Auchan és a Cora esteleges megvásárlásával nem csak a két lánc 17 üzletéhez juthatna hozzá az amerikai cég, hanem a Corához kötődő Csemege-Match hálózathoz is, ami már alap lehetne egy stratégiai terjeszkedéshez.

Elemzők már 2001 óta valószínűnek tartják, hogy a társaság megvetné lábát a térségben, és a nyugat-európai előrenyomulás után Kelet-Európában is terjeszkedne a Wal-Mart. A Budapest Business Journal értesülései szerint a cég mindenesetre hárommillió forint jegyzett tőkével már 2003-ban bejegyezte magát Magyarországon.

Régóta várják

Szakmai körökben már régóta várják az amerikai óriás megjelenését a magyarországi piacokon, legutóbb januárban jelentek meg ezzel kapcsolatos hírek. Pál Erika, a Jones Lang LaSalle szakértője - más ingatlantanácsadókhoz hasonlóan - biztos abban, hogy a Wal Mart, ha valóban megjelenik hazánkban, nem hálózatot fog építeni, hanem felvásárolja valamelyik meglévő láncot. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a Wal Mart Közép-Európában sehol nincs jelen, márpedig egy ilyen nagyságú cég feltehetően nem egy országban, hanem egy régióban való megjelenésről hoz döntést.

Franciaország

Élménytúra Korzikán.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!