Jön a második Delfin-csorda

2007.09.10. 18:39
Jó üzletet kötött a MÁV, a második 30 Stadler motorvonatot olcsóbb hitelből veheti meg, mint az első szériát, pedig közben romlott az ország és a cég megítélése is.

A Raiffeisen Bank finanszírozhatja a svájci Stadlertől a MÁV-hoz kerülő második harminc Flirt motorvonat árát, döntötte el a vasúttársaság. A finanszírozási tendert megnyerő hitelintézettel szeptember 17-én írják alá a szerződést. Harminc nappal később hívhatja le a Stadler a járművek értékének 30 százalékát, az első két (vagyis a 31. és 32.) Delfint egy évvel később, az utolsót pedig 2009. október 15-ig kell leszállítani - foglalta össze a menetrendet az Index kérésére Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezetője

A legújabb 30 is olyan szép lesz, mint a már ittlévők, amelyekhez kattintással juthat

Az emlékezetes közbeszerzési tender harminc és opcionálisan még ennyi Flirt vásárlásáról szólt, most tehát az opció lehívása dőlt el véglegesen. A Stadler vonatonként 100 ezer euróval olcsóbban adja a Delfineket, az újabb harminc motorvonat összesen 141,6 millió euróba, vagyis 36 milliárd forintba kerül.

A Raiffeisen a londoni bankközi kamatlábnál 0,96 százalékponttal kér többet, vagyis egy árnyalattal kedvezőbben hitelez, mint az első 30 Delfin finanszírozási szerződésében szereplő Libor+0,97%. Tekintettel arra, hogy a két ügylet megkötése között Magyarország hitelképessége és a MÁV pénzügyi stabilitása egyaránt romlott (csökkent például a vasúttársaság alaptőkéje), a MÁV által elért kondíciók kiválónak tekinthetők, állítják pénzügyi szakértők.

Az opció lehívása gyakorlatilag megnyitja az utat a Stadler magyarországi gyárépítése előtt is. Az Index információi szerint egy összeszerelő üzem és egy alumíniumkocsiszekrény-gyár épül majd. A helyszínért jelenleg Szolnok és Székesfehérvár verseng.

Az összesen hatvan szerelvényt a személyszállítást végző leányvállalat, a MÁV Start Zrt. üzemelteti majd, de a MÁV tulajdonában maradnak. A Flirtök alapvetően a főváros budai oldalán viszi majd az elővárosi forgalmat a villamosított vonalakon, vagyis Tatabánya, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs felé. E feladatok azonban nem terhelik le teljesen a flottát, így elképzelhető, hogy Hatvan vagy Vác felé is járnak majd.