Móric
10 °C
18 °C

Nehezen indul a közlekedésfejlesztés

2008.03.18. 08:02
Több tucat egyedi nagyberuházás kivitelezésével 2009-től maximális sebességre kapcsol a Közlekedési operatív program (KÖZOP) megvalósítása - ígéri Galovicz Mihály főigazgató, a KÖZOP irányító hatóságának vezetője. A Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta, 2007-2013 között 1703,2 milliárd forintos keretből gazdálkodik a program, amely ezen mutató alapján a legnagyobb operatív program az Új Magyarország fejlesztési tervben.

Jó hír a pályázni szándékozóknak, hogy hamarosan két egyfordulós, nyílt pályázatot hirdetnek meg a program keretében. A közeljövőben teszik közzé a kerékpárút-fejlesztéseket támogató kiírást mind a hét régióban, 14 milliárd forintos előirányzott kerettel. Helyi logisztikai fejlesztésekre ugyancsak pályázatot írnak ki szeptember 1-jén, várhatóan 17 milliárd forintos kerettel.

Emellett a január végén módosított 2007-2008-as akcióterv 3. prioritásában 52 útfejlesztés és -rehabilitáció szerepel, ezek közül számosnak a kivitelezése már 2008 nyarán/őszén megkezdődik. Ezek mind ahhoz a csatlakozási kötelezettségvállaláshoz kapcsolódnak, amely szerint Magyarország európai uniós előírás szerint 11,5 tonnás tengelyterhelésnek megfelelően korszerűsíti úthálózatát 2009/2010-re.

A programnak összességében 72 kiemelt projektje van. Közülük várhatóan 63-mal tudják megkötni a támogatási szerződést az előírt 2008. december 15-i határidőig. Ez azt jelenti, hogy az idén a KÖZOP kötelezettségvállalása, amennyiben a Pénzügyminisztérium is hozzájárul, várhatóan meghaladja az 1200 milliárd forintot.

Komoly feladat a nagyprojektek ügye

Tavaly a program nem tudta teljesíteni 100 milliárd forintos kifizetési előirányzatot. Ebben az esztendőben 150 milliárdot kellene átutalni a kedvezményezetteknek, ez azonban csak akkor lehetséges, ha a nagyprojekteknél jelentős előrehaladást érnek el - hangsúlyozta az irányító hatóság vezetője.

Komoly feladatot jelent, hogy a kiemelt programok között több nagyprojekt van, ezeknek a támogatásához - a beruházási értékük nagysága miatt - az Európai Bizottság jóváhagyását is meg kell szerezni. Ez évben 12 támogatási kérelem brüsszeli benyújtását tervezi a KÖZOP. Közülük - méreténél is fogva - a legnagyobb kockázatot a 4-es metró jelenti - ismerte el a főigazgató.

Gyorsítani kellene

A végrehajtás meggyorsítására útvonaltervet készítettek minden egyes projekt számára. Az ütemezésnek megfelelően az első 15 kidolgozott pályázatot már beadták. Az irányító hatóság számítása szerint velük néhány hónapon belül megköthető a támogatási szerződés.

A legnagyobb lemaradás a vasúti projekteknél észlelhető, részben a MÁV Zrt. átszervezése (a beruházási feladatok átadása a NIF Zrt. részére), részben az európai uniós fejlesztésekben is jártas szakemberek szűkössége miatt. Itt rendkívül sürgős a gyorsítás és a megvalósítás, mert az Európai Bizottság elvárja, hogy a közúti és a vasúti fejlesztések Magyarországon egyensúlyban legyenek - szögezte le Galovicz Mihály.

A várakozások szerint a gyorsítást szolgálja majd az a készülő jogszabálycsomag is, amely jelentősen lerövidíti az engedélyeztetési és egyéb - például régészeti - eljárásokat.

Egyidejűleg - szintén a gyorsítás érdekében - az irányító hatóság 33 projekt esetében tett javaslatot arra, hogy a kormány minősítse nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak. A küszöbönálló döntés körébe tartozhat többek között az M0-s körgyűrű déli szektora, az M43-as gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakasza, több vasútvonal korszerűsítése - így a Kelenföld-Székesfehérvár, a Budapest-Lökösháza III. ütem, a Sopron-Szombathely-Szentgott-hárd vonal vagy Záhony komplex fejlesztése.