Vége a hipermarketek virágkorának?

2008.10.08. 12:57
A GfK Hungária Piackutató Intézet minden év őszén megjelenő, a stratégiai tervezéshez segítséget nyújtó tanulmánya szerint a hipermarketek piacrészének stagnálása figyelhető meg. Bár a fogyasztók fizetőképességük mérséklődése miatt az olcsóbb árukat és alacsonyabb árakat kínáló üzleteket keresik, a szupermarket csatorna 2008 első hat hónapjában mégis erőteljes növekedésnek indult.

A hazai kiskereskedelemben évek óta tartó koncentráció jellemző áruházbezárásokkal és ezekkel párhuzamos boltnyitásokkal. Az egyes értékesítési csatornák teljesítményét illetően el kell mondani, hogy a hipermarketek piaci részaránya a korábbiakkal ellentétben stagnál.

A jelenlegi stagnálás egyrészt annak tulajdonítható, hogy a tavalyi utolsó negyedévben és 2008 első hónapjaiban, ellentétben a hipermarketekkel, mind a szupermarketek, mind a diszkontok között sok új áruház nyílt - elemezte az okokat Kui János, a GfK Hungária kereskedelemkutatás szektorának menedzsere a GfK közleményében. Figyelembe véve a láncok középtávú expanziós terveit és az eddigi tendenciákat, a GfK Hungária prognózisa szerint középtávon további 5-6 százalékos piaci részesedés-növekedést vár.

Az idei első félévben a szupermarketek szerepeltek a legsikeresebben, hat hónap alatt 1.8 százalékpontos piacrész-növekedést produkálva. Erősödésük irányába hat az egyik nagy hipermarket-lánc szupermarket-szegmensen belüli további terjeszkedése, továbbá a középtávon várhatóan emelkedő vásárlóerő is, amely a minőségi, de magasabb árfekvésű termékek felé fordítja a fogyasztók figyelmét.

A diszkontok piacrésze nem mutatott jelentős elmozdulást a tavalyi év vége óta. A magyar piacra idén belépő lánc, az Aldi piacra gyakorolt hatása egyelőre nem érezhető. A további négy diszkontlánc közül  részben boltnyitásainak köszönhetően csupán egy szereplő tudta növelni részesedését, a többiek eredményei romlottak. A nagy hálózatok további terjeszkedését, illetve egyes diszkontüzletek átalakulását figyelembe véve előreláthatóan ez az a csatornatípus, amely középtávon a legintenzívebb fejlődést produkálja majd.

A hazai tulajdonú láncok valamelyest erősödtek, és  ahogy az várható volt  folytatódott a független kisboltok térvesztése. A szakértők meglátásai szerint a reáljövedelmek csökkenése és a növekvő energiaárak jelentősen visszavetették a fizetőképes keresletet és a vásárlási kedvet, ami ráadásul az élelmiszerek drágulásával párosult.

A fogyasztók jövedelmük csökkenésére az adatok szerint kétféleképpen reagálnak: megszokott márkatermékeiket olcsóbb helyettesítő termékekre cserélik, illetve gyakrabban vásárolnak az alacsonyabb árszínvonalat képviselő kereskedelmi csatornákban. Ennek látszólag ellentmond a szupermarket csatorna piacrészének fent már említett 2008 első félévi növekedése.

Noha az európai országok viszonylatában hazánkban a kereskedelmi márkák forgalmi részesedése viszonylag alacsony, a háztartások vásárlásaiban arányuk évről-évre nő. A vásárlóerő csökkenése 2008-ban várhatóan tovább erősíti ezt a tendenciát.