Luxusra vágynak a magyarok

2008.07.01. 12:20
A magyarok pozitívabban viszonyulnak a luxusmárkákhoz, mint az európai átlag. Nálunk az internet-használók egyharmada állítja magáról, hogy kisebb-nagyobb rendszerességgel vásárol designer márkát: legnagyobb arányt képviselik a Diesel, a Calvin Klein és a Gucci hívei. Többek között ezt tárta fel a Nielsen kutatása, amit 48 ország, köztük hazánk Internet-használók körében végeztek, múlt év novemberében.

Világszerte a luxusmárkák vásárlói leggyakrabban Calvin Klein, Ralph Lauren vagy Diesel terméket választanak. Magyarországon viszont a Diesel, Calvin Klein és Gucci után következik a Giorgio Armani, a Chanel, a Givenchy és bármilyen Magyarországon gyártott hasonló presztízsű árucikk. Ezek a márkák parfümtől fehérneműn át a pólóig a "trendi design érzését" adják, viszonylag alacsony áron, így könnyen elérhetők a luxusmárkák első vásárlói számára.

A gyártók luxuscikkeik márkaértékét könnyebben megfizethető termékekben is megjelenítik, hogy felkeltsék a fogyasztók érdeklődését. Amikor az így megnyert fogyasztóknak több lesz az elkölthető pénzük, meg fogják venni ugyanannak a márkának a drágább termékeit is – állapította meg Boda Krisztián, a Nielsen piackutató vállalat regionális marketing igazgatója.

Ha a vágyak szempontjából nézzük, akkor Gucci márkát szeretne birtokolni a legtöbb magyar válaszadó. Ugyanis amennyiben a pénz nem számítana, minden harmadik honfitársunk Gucci márkájú terméket vásárolna. A magyarok követik a globális trendet, mivel ha nem kellene tekintettel lenni az árakra, világszerte is a Guccit választanának legtöbben. Ha a magyar internetezők szabadon választhatnának, akkor a Gucci után a Diesel és a Christian Dior márkát részesítenék előnyben. Itt már eltérünk a nemzetközi trendtől: globálisan ugyanis a Chanel, a Calvin Klein és a Louis Vuitton következik.

A luxusmárkák vásárlásának egyik oka a magas minőség. Rögtön felmerül az ár kérdése is, de a luxusmárkákat túl drágának a magyar megkérdezettek kisebb hányada (44 százaléka) tartja, mint tizennyolc európai ország (67 százalékos) átlaga. A másik csábító erő a divatos design imázsa, ami tükrözi fogyasztójának az életstílusát. Ugyanakkor azzal az állítással, hogy "a luxusmárka használója számára lehetővé teszi, hogy megmutassa társadalmi státuszát", a magyarok 49 százaléka ért egyet, szemben az 57 százalékos európai átlaggal.

A luxusmárkák már nemcsak ruházati, illatszer, ékszer, vagy ehhez hasonló kategóriákban képviseltetik magukat, hanem technológiai területekre is betörtek: A Nielsen felmérése szerint világszerte az internethasználók egyharmada szívesen venne olyan mobil telefont vagy laptopot, amely valamelyik luxusmárka nevét viseli – de említhetnénk akár a luxus márkájú plazma tévé-készülékeket és konyhai eszközöket is. Magyarországon leginkább plazma tévét és mobil telefont lehetne eladni luxusmárka nevével. A jelek szerint az otthon vagy az iroda minden sarka jelentős potenciált képvisel a luxusmárkák számára - állapítja meg Boda Krisztián.