Jácint
15 °C
31 °C

Bankokból lesz a legjobb pandúr

2007.06.25. 10:52
Amikor már minden szükséges papírt összeszedtünk a hitelkérelemhez, még mindig jöhetnek meglepő kérések a bankoktól. Ilyen az, amikor nem elégszenek meg a személyivel, hanem kérnek még egy másik igazolványt is, amikor számlafizetést igazoló sárga csekket kérnek, vagy amikor mindenképpen kell a vezetékes telefonszám, a mobil nem elég.

Az utóbbi hetekben több levelet kaptunk, amelyekben olvasóink kifogásolták, hogy túlzott követelésekkel állnak elő a bankok hitelfelvételkor. Az egyik tipikus probléma, hogy a bankok többsége hitelkérelem benyújtásakor nem elégszik meg a személyivel, hanem kér egy másik igazolványt is, hogy azonosítsa az ügyfelet. Ez utóbbi lehet jogosítvány, útlevél, adókártya. A bankok gyakorlata eltérő, és az sem mindegy, milyen hitelt vesz fel az ügyfél.

Egy, két, három igazolvány

Az Ella Banktól megtudtuk, tapasztalataik szerint az ilyen kéréseken fel szoktak háborodni az ügyfelek. Ők éppen ezért már régen eltérnek az általános gyakorlattól. Náluk elég a személyi igazolvány, további dokumentumot csak akkor kérnek, ha valamelyik papíron nem az a név szerepel, mint amit az igazolványban találnak. Ennek oka lehet, hogy például a tulajdoni lapon szereplő név nem egyezik az igazolványban szereplővel. Csak a személyi - illetve új személyinél a lakcímkártya - bemutatása elég a K&H Banknál, az UniCredit Banknál és az MKB Banknál is.

A bankok többsége egyébként nem elégszik meg csak a személyi igazolvány bemutatásával. Új típusú személyi igazolványnál kérik a lakcímkártyát is. Az Erste Bank is kér még egy igazolványt, igaz, ennek nem kell fényképesnek lennie - elég tehát az adókártya is. A Credigen Banknál az ügyfél azonosítására szolgál a lakcím- és az adókártya. A CIB Banknál egy igazolványt kérnek alapesetben, de ha nem személyivel igazoljuk magunkat (hanem útlevéllel vagy jogosítvánnyal), kérik a lakcímkártyát is.

Néhány banknál attól függ, milyen igazolványt kérnek, hogy miyen fajta hitelt vesz fel az ügyfél. A Citibanknál személyi kölcsön igénylésekor a személyi igazolvány másolatát kérik, ez helyettesíthető az új típusú kártyajogosítvánnyal. Ehhez azonban lakcímkártya is kell. Hiteltermékekkel még nem rendelkező ügyfeleknél a banki szabályzat szerint kötelező a másodlagos beazonosítás. Ehhez jó az útlevél, adókártya, jogosítvány, vállalkozói igazolvány, telefonszámla. Szabad felhasználású jelzálogkölcsönöknél legalább fényképes igazolvány benyújtását kérik, illetve kell még az adókártya is.

Az OTP Banknál is hasonló a gyakorlat, ingatlanfedezet mellett nyújtott lakás- és jelzálogtípusú hitelek igénylésekor személyi igazolványt kér a bank. Személyi kölcsön igénylésekor (ha az ügyfélnek nincs legalább hat havi rendszeres átutalása OTP számlára), akkor a személyi igazolvány mellett kell még egy igazolvány, ez lehet jogosítvány, útlevél, tb-kártya, adóigazolvány.

Bebiztosítják magukat

Felmerül a kérdés, hogy a bankok miért nem fogadják el az azonosításhoz a személyi igazolványt, miért kérnek még egy másik igazolványt is. Kérdéseinkre többnyire azt felelték, hogy így biztosabban ki tudják szűrni a hamisítókat. Arra a kérdésünkre, ha minden más hivatalos helyzetben elég a személyi igazolvány a személyazonosság megállapításához, akkor a pénzintézeteknél miért nem, azt a választ kaptuk, hogy a bank több millió forintot ad az ügyfélnek, így szeretné kiszűrni a csalókat. Egy igazolványt hamisíthatnak, kettőt nehezebben - tették hozzá több helyütt.

Az OTP Banknál még kiegészítették azzal az indoklást, hogy ezzel nem csak saját kockázataikat szeretnék lecsökkenteni, hanem az ügyfelek érdekeit is védik. Ha hamis okmányokkal vesznek fel a nevünkben hitelt, hosszúra nyúlhat a bizonyítás a rendőrségen vagy a bíróságon. A pénzmosás megelőzéséről szóló törvény meghatározza azokat az ügyféladatokat, amelyeket mindenképpen rögzíteni kell. Az egyik ilyen az ügyfél lakcíme, de ez az adat nem szerepel az új típusú személyi igazolványon. Ezért kell bemutatni a lakcímkártyát is - magyarázta Komócsi Sándor, az UniCredit Bank ügyvezető igazgatója.

A PSZÁF-nak nincs ajánlása arra, milyen dokumentumokat kérhetnek be a bankok ügyfélazonosításra, a pénzintézetek ezt maguk döntik el. Az azonban érthető igény a bankok részéről, hogy szeretnék bebiztosítani magukat - nyilatkozták a felügyeletnél. Egy igazolványt még elveszthet az ügyfél, de elég ritka az az eset, hogy mindegyik egyszerre tűnik el.

Sárga csekk

Nemrég a Tékozló Homár írt egy esetről, amikor az egyik bank ügyintézője nem tudta értelmezni azt a helyzetet, hogy valaki nem postán, sárga csekkel fizeti be a közüzemi számláit, hanem interneten, átutalással vagy csoportos beszedési megbízással. Megkerestük a bankokat, náluk hogyan lehet igazolni a közüzemi számlák fizetését, és előfordulhat-e olyan eset, hogy sárga csekk hiányában elutasítják a hitelkérelmet.

Körkérdésünkből kiderült, valamennyi banknál elfogadják igazolásként a számlakivonatot. Vagyis teljesen mindegy, hogyan igazolja az ügyfél, hogy rendesen fizeti számláit. Az igazolásra egyébként azért van szükség, hogy a bank meggyőződjön arról, az ügyfél eleget tesz fizetési kötelezettségeinek, vagyis rendszeresen állja tartozásait.

Vezetékes vagy mobiltelefon?

Magyarországon egyre kevesebb a vezetékes telefon-előfizetés, a bankok többsége mégis vezetékes számot kér hitelkérelemnél. Nagyon sokan vannak , akik sem otthon, sem munkahelyükön nem rendelkeznek ilyen telefonnal. A gyakorlat eddig az volt, hogy ezeket a kérelmeket többnyire elutasították.

A bankok válaszai szerint azért kérnek telefonszámot, hogy az ügyintézés alatt felmerülő kérdéseknél könnyen el tudják érni az ügyfelet. A bankok megelégszenek azzal is, ha az állandó tartózkodási helyen vagy a munkahelyen van vezetékes telefon, ennek hiányában ma már el szokták fogadni a mobilt is. Az Erste Banknál jó a közeli hozzátartozó telefonja is, ha az ügyfélnek semmilyen más száma nincs.

Fizetési fegyelem

A Credigen Banknál szigorúbbak, ott például vezetékes munkahelyi vagy otthoni számot kérnek, bár ennek hiányában elfogadják a saját vagy céges mobilt. Nyugdíjasoknál a nyugdíj összegétől függően jó a számlás vagy kártyás mobiltelefon is. A bank álláspontja szerint minden esetben rendelkeznie kell telefonos elérhetőséggel az ügyfélnek, enélkül nem adnak hitelt.

Az MKB Banknál nem kizáró ok alapból, ha valakinek nincs telefonja, de szerintük ez Magyarországon ma nem lehet probléma. Elfogadnak mobiltelefont is, de ha ez kártyás (nem előfizetéses), akkor már közüzemi számlát kérnek, ami a fizetési fegyelmet igazolja. A CIB Banknál személyi kölcsönnél és gyorskölcsönnél egyenesen két telefont kérnek, egy munkahelyit és egy magánt. Elfogadnak mobilszámot is, vagy akár mindkettő is lehet mobilszám, ha a hiteligénylő céges telefonja saját névre szól.

Önnek volt hasonló esete bankokban? Ha volt, ide írjon nekünk.