Hogy lesz ebből kisebb állam?
További Magyar cikkek
Akárcsak a szeptember 1-jére elkészült konvergenciaprogramból, a jövő évi költségvetés tervezetéből is hiányoznak a reformok és egyéb intézkedések számszerűsített hatásai - írja a költségvetési törvény tervezetéről készített jelentésében az Állami Számvevőszék (a jelentés teljes, 313 oldalas szövege elérhető az ÁSZ honlapján, pdf-formátumban). A számvevők szerint hiányzik a további két évre várható hatások előzetes számba vétele, s nem jelennek meg áttekinthetően összefoglalva a többéves elkötelezettségek hatásai sem.
Jövőre 8,7 százalékos béremelés?
A számvevők kiemelten foglalkoznak a 2007-es költségvetés-tervezet kockázataival. A bevételi oldalon elsősorban a személyi jövedelemadóból származó bevételek teljesülését tartják kockázatosnak: ebben az adónemben 167 milliárdos többletet vár a törvénytervezet, amely a versenyszférában 8,7 százalékos keresetnövekedéssel számol. Csakhogy a számvevők szerint a gazdálkodók kiadáscsökkentési törekvései és az adóelkerülési szándék erősödése miatt kétséges, hogy lesz-e ilyen mértékű béremelés.
Az ÁSZ szerint az áfánál a 132,2 milliárd forintos bevételnövekmény szintén a csökkenő reálkeresetek miatt bizonytalan, míg a regisztrációs adónál nem vették figyelembe a 10 milliárd forintnyi, 2007-es költségvetést terhelő visszafizetési kötelezettséget. Ezzel együtt is mind az szja-ról, mind az áfáról, mind a regisztrációs adóról azt mondták: az előző évekénél szerényebb, plusz-mínusz kétszázalékos kockázatokat hordoz. A bevételekből körülbelül 80 milliárd forint sorsát teszi bizonytalanná egyes adótörvények alkotmánybírósági vizsgálata.
Előkészítetlen átszervezés
A központi költségvetés kiadásait a számvevőszék reálisnak és betarthatónak minősítette. Kifogásolta ugyanakkor, hogy a kisebb és olcsóbb államról szóló kormányzati lózungok ellenére "körvonalazódni sem látszik az állami feladatellátás és szervezeti kereteinek felülvizsgálata, a feladatellátás teljesítmény követelményeinek meghatározása".
Márpedig az ÁSZ szerint "az államháztartási kondíciók javítására a kormányzati létszámcsökkentés megfelelő feladatelemzés és differenciálás nélküli előírása önmagában nem jelent hosszú távon megoldást". Emellett a közszféra átszervezése annyira előkészítetlen, hogy az hátráltathatja, de akár "későbbre is halaszthatja" a konvergenciaprogramban kitűzött 2007-es és 2008-as határidők betartását.
Eladósodó önkormányzatok
A számvevőszéki jelentés kitér a központi költségvetés mellett az államháztartás más alrendszereinek - helyi önkormányzatok, társadalombiztosítási alapok, elkülönített állami pénzalapok - költségvetési kilátásaira is. Az ÁSZ szerint a helyi önkormányzatok eladósodása növekvő mértékű. A települések adósságállománya a 2002-es 264,9 milliárd forintról 418,3 milliárd forintra nőtt a múlt év végéig, az önkormányzatok fele már csak újabb és újabb hitelek felvételével tud fizetőképes maradni.
A társadalombiztosítási alapok bevételi előirányzatait összességében megalapozottnak tartja a számvevőszék, azonban a kiadásokkal kapcsolatban megjegyzik: előkészítettség jelenlegi fázisában bizonytalansági tényezőt hordoz, hogy az egészségügyi reform a kiadások tervezett csökkentését meg fogja-e szakmailag alapozni. Problémát jelent az is, hogy az ÁSZ szerint 400-500 ezer ember van, aki nem rendelkezik egészségbiztosítással.
Az elkülönített állami pénzalapok közül az ÁSZ csak a munkaerő-piaci alap gazdálkodásában lát kockázatokat. A számvevők jelentése szerint ugyanakkor a 200 milliárd forintos tartalék megfelelő biztonságot jelent a várható kockázatokkal szemben.