Kuba a téli chartersláger

2004.11.23. 08:03
A téli utazási szerzonban a chartereztető cégek arra számítanak, hogy az 5-600 ezres utazni vágyó, fizetőképes körből mind többen indulnak egzotikus üdülőhelyekre.
Az idei téli utazási szezon sem lesz könnyű a chartereztető cégeknek, hiszen az egzotikus utazásokat kínáló, mintegy hárommilliárd forintra tehető charterpiac ellentmondásoktól terhes. A cégek arra számítanak, hogy a mintegy 5-600 ezres utazni vágyó fizetőképes körből mind többen indulnak el egzotikus üdülőhelyekre a téli hónapokban, és ezért átlagosan mintegy húsz százalékkal bővítették kínálatukat.

Továbbra is igen népszerű Egyiptom, ahova már 100-120 ezer forintért el lehet utazni, de várhatóan az idei év slágerei Kuba és a távol-keleti üdülőszigetek lesznek. Sokan érdeklődnek a hideg hónapokban Kenya iránt is. Igénytől és időponttól függően egy-egy üdülés ára 6-800 ezer forint is lehet.

Változatosság

Mint Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója elmondta, az idén tapasztalható bővítés fő oka, hogy a cégek új piacokat próbálnak szerezni, ezért kénytelenek mind több és változatosabb utat kínálni. Ugyanakkor nagy a kockázat is, hiszen kínálati piac van, így várható, hogy a szezont nem lehet árcsökkentések nélkül megúszni - véli Aszódi Eszter, a TUI értékesítési vezetője. Ennek mértékét átlagosan 10 százalék körülire lehet tenni, de ez üzletpolitikáktól függően változik. A kemény verseny jele - mint a megkérdezett szakemberek elmondták -, hogy már most van olyan utaztató, amely a szilveszteri időszakra is akcióval hirdeti programját. Bár szükség van az árengedményekre szezon közben, esetenként az is előfordul, hogy egy-egy járatot az érdeklődés hiánya miatt törölni kell.

Népszerű a vidéki repülőterekről történő indulás. Ebbe az irányba az IBUSZ - más partnerekkel közösen - nyitott elsőként, s a sikeres nyári szezon után, a Best Reisen utazási irodával közösen téli charter indításával próbálkoznak. Mint Gál Pál, az IBUSZ Utazási Irodák Kft. vezérigazgatója mondta, jó piacot látnak a kelet-magyarországi nagyvárosokban, ahol mintegy 600 ezer ember él. Így az Egypt Airrel közösen indítanak gépeket népszerű egyiptomi üdülőhelyekre. A debreceni repülőtér nyújtotta lehetőségeket egyébként más cégnél is vizsgálják, de Molnár Judit és Aszódi Eszter szerint jó esetben a jövő nyáron kerülhet szóba. Ugyanakkor Nyugat-Magyarország és a sármelléki repülőtér - amely pedig a statisztikák szerint tehetős térség - kevéssé vonzó a cégek számára, hiszen ott nagyobb a konkurencia - a pozsonyi, bécsi, grazi repülőtér - ráadásul nincs abban a térségben igazán nagy város.

Bár itthon az irodák mennyiségben és minőségben is bővítenek, a külföldi hoteltársaságokkal szemben megpróbálják csökkenteni kockázatukat. Ma már a cégek egyre kevesebb garantált szerződést kötnek - amikor töltéstől függetlenül ki kell fizetni a hotelszobák árát -, és egyre több a kontingensszerződések - amikor az előzetesen lefoglalt szobákból csak azt kell kifizetni, amelyben lakott az utas - aránya. Itt azonban az az utaztató viszi a szobát, amelyik előbb és jobb áron küldi a vendéget. Így volt arra példa tavaly télen, hogy egy adott üdülőhelyen a késői lekérés miatt már nem kapott szállodát az utazási iroda. Ilyenkor a katalógusban megjelent programot vissza kell vonni, ám a charterfoglalást, de legalább a kötbért ki kell fizetni.