Vásárolnunk sokat
A Fogyasztói Bizalom Indexet 1996 óta méri a Corvinus Egyetem, az index összegzi, a lakosság mennyire hajlandó tartós fogyasztási cikkeket vásárolni, hogyan ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket, mit várnak következő egy évben és következő öt évben. Ez csökkent márciushoz képest, de az egy és két évvel korábbihoz képest.
Hasonló trendet mutat a Fogyasztói Várakozások Index: az index szintén csökkent mind a negyedévvel ezelőtti, mind a tavaly, illetve a 2003 júniusában mért értékekhez képest. Három komponense közül - melyek azt mutatják, hogyan ítélik meg a háztartások saját anyagi helyzetüket a következő 12 hónapban, hogyan látják az ország pénzügyi helyzetét a jövő évben és a következő öt évben - leginkább az ország gazdasági helyzetének megítélése romlott rövid- és hosszú távon egyaránt. Az index csökkenésének hátterében tehát elsősorban e két komponens romlása áll - a háztartások jövő évi pénzügyi helyzetükről a korábbi időszakokkal összevetve közel hasonlóan gondolkodnak.
A most közzétett GfK Jelentésből kitűnik, hogy a Vásárlási Hajlandóság Index a másik két index-szel szemben ismét emelkedett és a valaha mért legmagasabb értéket érte el 1996 júniusa óta. Az index emelkedése 2003 óta szinte töretlen. Az index összetevői közül a háztartások előző évihez viszonyított jelenlegi anyagi helyzetének megítélése számottevően romlott, így a vásárlási hajlandóság növekedése egyedül a tartós fogyasztási cikkek iránti - az egyre kedvezőbb vásárlási feltételek miatt - növekvő vásárlási hajlandóságnak köszönhető.