Még nem is építik, de már forgalmas az alagutas M6-os

2008.02.23. 10:24
A leendő gyorsút mentén, több helyen is megkezdték a Szekszárd-Bóly-Pécs nyomvonalon haladó M6/M60-as autópályák építésének előkészítését. Próbacölöpözést végeznek, az alagutak homlokfalát alakítják ki, betonkeverőket építenek a kivitelező Colas, Strabag és Strabag Tunnel munkásai. A kétszer kétsávos, négy alagutas, nyolc völgyhidas, 266 milliárdos autópálya építése hivatalosan áprilisban kezdődik, de az építkezésturizmus már beindult, az embereket elsősorban a szőlősdombok belsejében futó alagutak látványa csábítja.

Alapos változáson megy át a következő hónapokban a tolnai, baranyai mediterrán vidék, sőt már most nem lehet ráismerni a szőlőültetvényekkel, gyümölcsösökkel, szántóföldekkel csíkozott dimbes-dombos vidékre Szekszárd, Bátaszék és Bóly térségében. A legjellegzetesebb jelenet mostanság a maga után sűrű porfelhőt húzó billencs, teherautó, vagy egyéb munkagép - ugyanis megkezdődtek és már javában tartanak az M6-os déli szakaszának előkészítő munkái.

Ez annyit jelent, hogy a nagy útépítés elkezdése előtt kis útépítés zajlik, a meglévő, meglehetősen rossz állapotú utakat kiszélesítik, a földutakat kőzúzalékkal borítják. Minderre azért van szükség, mert a dombok közt nyílegyenesen vezető autópálya nyomvonalán az építési helyszíneket valahogy csak meg kell közelíteni, és erre a meglévő termelőszövetkezeti utacskák, erdei ösvények és egyéb vadcsapások nem alkalmasak.

A szelíd déli dombok közt tehát nagy a készülődés, mint a rajzfilmekben, gurulnak lejtőről le, emelkedőre fel az egymást érő teherautók, kicsit messziről szemlélve olyan, mint egy félkész terepasztal, sok játékautóval.

A nyüzsgés általánosnak mondható, hiszen az M6-os Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszának építését egyszerre több helyen kezdik el a kivitelezők. Az északi szakaszt – a majdani sztráda 173-as kilométeréig – az alagutak kivételével a francia érdekeltségű Colas Hungária Kft. építi, de az utakat az alagutakban is ők készítik. A 173-as kilométertől délre a sztrádaépítésre és üzemeltetésre kiírt koncessziót 266 milliárd forintos jelenértékű ajánlattal megnyerő konzorcium vezetője az osztrák Strabag magyar cége, a Magyar Aszfalt a kivitelező, az alagutakat a Strabag Tunnel AG alakítja ki, a hídépítésben a Közgép is közreműködik.

Hegyekből a dombokra

Pontosabban fogja kialakítani – az építkezés ugyanis hivatalosan még nem kezdődött meg, az elindítását április elejére jósolják, most még csak annak előkészületei folynak. Erről a Bátaszék keleti határában, egy dombtetőn épülő konténervárosban, a Strabag Tunnel ideiglenes telephelyén beszél Markus Morianz építésvezető. Ő már tapasztalt alagútfúró, korábban Montenegróban dolgozott, Bátaszékre a Strabag Tunnel szakmai stábjával Horvátországból érkezett, ahol az egyik Szlovéniába vezető sztráda alagútjait építették. Beszélünk Montenegróról, hogy az tényleg hegyvidéki ország, szívesen belemennénk, hogy mit szólt, amikor meglátta a mi kis dombjainkat, de sajnos indulnunk kell a terepre, ahová ő már nem jön velünk.

Képek a terepről

Amíg neki már nem újdonság, hogy egy aszfaltcsík eltűnik egy domb vagy hegy egyik oldalában, és a másik bukkanjon fel, addig nekünk, magyaroknak még az. Legalábbis ezt tapasztalja, mert, mint mondja, néha már-már az érdemi munkavégzést teszik lehetetlenné az építkezésturisták, akik jönnek megnézni az első magyar sztrádaalagutakat, vagyis azt, ami eddig látszik belőlük.

Pedig igazán sok minden nem látszik, csak néhány domboldalban a külső szemlélőnek már készre betonozottnak tűnő homlokfal a kettős alagút leendő bejárataival. De tény, hogy a táj változása érdekes, és a jelenlegi állapotokból már kis fantáziával könnyen el lehet képzelni, milyen is lesz majd a dombokba fúródó, az alagutak között, kis völgyhidakon vezető autópálya látványa.

Nem épít, csak előkészít

Az M6/M60 koncessziós szerződését tavaly november 21-én írták alá, a kivitelezők már az év végén megkezdték a felvonulást az építési területre. Jelenleg a négy alagút építésének előkészítése, a hidak próbacölöpözése, a beszállító útvonalak és a telephelyek kialakítása zajlik – mondta kérdésünkre Rakita András, a generálkivitelező MCG konzorcium illetékese.

Az alagutakat, amik a legjobban érdekelnek mindenkit, így persze, hogy minket is, bányászati módszerrel alakítják majd ki. Az úton négy úgynevezett ikercsöves alagút épül, a leghosszabb a legészakibb lesz a maga több mint 1300 méterével, emellett egy 865 és két nagyjából négyszáz méteres hengert vájnak a dombokba.

A két rövidebb alagutat egy-, a két hosszabbat két irányból fejtik majd ki, az elsőként elkészülő alagútszelvényből várhatóan május-júniusra termelik ki a földet. A két irányból bányászott hosszabb alagutak kapcsán megjegyezzük, hogy azok remélhetőleg találkoznak középen; felidézve a Nyugati (akkor Marx) téri legendás felüljáró-építést.

Négyszer két alagút, nyolc völgyhíd

A sztrádaépítés többek között még azért nem kezdődhetett meg, mert arra várnak, hogy megkapják a kivitelezéshez szükséges jóváhagyott terveket. Bár az építkezés ünnepélyes kezdete áprilisban lesz, az MCG a lehető legkorábban szeretné elkezdeni az alagutak kialakítását. Rakita András szerint az alagutak legkésőbb az építés kezdetétől számított huszadik hónapra – gyors fejszámolás: ha márciusban kezdenek, jövő novemberre – készülnek el teljesen, akkorra már az útburkolatot is elkészítik bennük.

Klikk a képre!

Az alagutak mellett is gazdag lesz műtárgyakban az út: a Szekszárd és Pécs közötti nagyjából nyolcvan kilométeren összesen 88 hídnak számító műtárgy van, ebből nyolc minősül völgyhídnak, ezek hossza 300 és 800 méter között változik. Az első hidak leendő helyén megkezdődött az úgynevezett próbacölöpözés, mostanra Palotabozsoknál és a leendő bátaszéki csomópont közelében már el is készítették a teszteléshez szükséges betoncölöpöket a földbe.

Száraz tények, száraz idő

Ez lényegében egy statikai terhelésvizsgálat, azt nézik meg, hogy a cölöpök, amin majd a hidak állnak elbírják-e azt a terhelést, ami a tervekben szerepel – magyarázza Piry Tamás, a Colas projektvezetője, míg kolléganője egy vaskos tervdokumentáció segítségével próbálja velünk érzékeltetni a műszaki finomságokat. "Ez még itt egy szárazabb leírás, ez is" – lapozza át az oldalakat, míg végül newtonméterekkel és bonyolult képletekkel tarkított lapokat látva úgy döntünk, hogy elég nekünk az elvet érteni: letesztelik, elbírják-e a cölöpök a hidat, ha nem – ilyen egyébként nem nagyon szokott előfordulni –, akkor más betonból másik cölöpöt készítenek vagy más technológiát alkalmaznak, míg ha igen, akkor készülhetnek a végleges kiviteli tervek, és kezdődhet a tényleges hídépítés; ha minden jól megy, még az idei első félévben.

Munkagépek minden mennyiségben

Eddig egyébként minden jól megy – legalábbis ami az időjárást illeti. Az útépítéseken általában a földmunkákkal van a legtöbb baj: a töltések és bevágások építését a túl hideg és a túl nedves időjárás egyaránt akadályozhatja, most azonban egyikkel sincs gond. Így a leendő leghosszabb alagút közelében már dolgozik néhány munkagép, a mélyen fekvő, gyakran belvizes talajt töltik fel. A bevágásokból 7,5 millió köbméter földet kell kitermelni, és nagyjából ugyanennyi töltést kell építeni – a két különböző típusú földmunka azonban térben olyan távol van egymástól, hogy nem a bevágásoknál kitermelt földet hozzák a töltésekbe, mondja Piry Tamás.

És ha már a számoknál tartunk: a főpályákra másfél millió négyzetméter aszfaltburkolat fog kerülni. A Colas még épülő bátaszéki telepén – ahová a betonkeverőket és az aszfaltkészítőket telepítik – akár napi 2500 tonna aszfalt is elkészülhet, ami – függően attól, hogy a kötő- vagy a kopórétegbe kerül – egy félpályán 800-1100 méter leaszfaltozására elegendő.

Választási sztráda

Az M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszán a nyolc csőben haladó négy alagút és a 88 híd mellett öt pihenőhelyet és két mérnökségi telepet is kialakítanak. Rakita András azt mondja, a munka ütemezés szerint ez év végére készen kell lennie a földmunkának a megfelelő konszolidációs idő érdekében (ez azt az időt jelenti, amíg a föld a szinte végleges állapotba tömörödik). A konszolidációs időszak végén kezdődhet a hidak és az útpálya végleges építése. Piry Tamás szerint ez év végére negyven-ötven százalékos készültségig juthatnak a kivitelezéssel, míg a műtárgyaknak 15-20 százaléka teljesen elkészülhet.

A teljes beruházásnak 2010. március 31-re kell befejeződnie, ekkorra autópályának kell összekötni Budapestet Péccsel – hiszen két év múlva a baranyai megyeszékhely lesz Európa kulturális fővárosa. És azért azt se felejtsük el, hogy lesz akkor egy választás is.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Gazdaság
Megindultak a kifizetések, indul az otthonokat érintő pénzeső

Megindultak a kifizetések, indul az otthonokat érintő pénzeső

A 73 milliárd forintot a háztartások fejlesztésére különítette el a kormány.

április 23., 16:12

  • Gazdaság
Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát

Magyar Péter megfenyegethette a Magyar Nemzeti Bank egyik hölgy munkatársát

A jegybank vizsgálja a Tisza Párt elnökének a korábbi bennfentes kereskedelmét.

április 23., 12:20

  • Gazdaság
Rekordot hozott a húsvét a hazai turizmusban

Rekordot hozott a húsvét a hazai turizmusban

Nagyszombat vitte a prímet.

április 23., 16:46

  • Gazdaság
Rossz hírt kaptak az autósok, érdemes erre felkészülni

Rossz hírt kaptak az autósok, érdemes erre felkészülni

Mindenre érzékenyen reagál a piac.

április 23., 12:07

  • Gazdaság
Felgyorsul a gyógyszerek támogatási rendszere

Felgyorsul a gyógyszerek támogatási rendszere

A betegek gyorsabban juthatnak hozzá fontos készítményekhez.

április 23., 18:24

  • Gazdaság
Donald Trump szerint Kína esetében jelentősen csökkenhetnek a behozatali vámok a jelenlegi szintről

Donald Trump szerint Kína esetében jelentősen csökkenhetnek a behozatali vámok a jelenlegi szintről

A távol-keleti országgal szemben jelenleg 145 százalékos vámot tart fent Washington.

április 23., 15:44

  • Gazdaság
Európa kapott egy súlyos pofont, erre Magyarországnak is figyelnie kell

Európa kapott egy súlyos pofont, erre Magyarországnak is figyelnie kell

Van, amit többé nem lehet a szőnyeg alá söpörni.

11 perce

  • Gazdaság
Kimondta a kormány: a kecskesajt csak kecsketejből készülhet

Kimondta a kormány: a kecskesajt csak kecsketejből készülhet

Rendeletben rögzítették a módosítást.

április 23., 13:24

  • Gazdaság
Varga Mihály kihirdette az MNB inflációellenes stratégiáját

Varga Mihály kihirdette az MNB inflációellenes stratégiáját

A jegybankelnök a gazdasági stabilitás kulcsait vázolta fel.

április 23., 11:42

  • Gazdaság
Nyilvánosságra hozták, hova küldik Putyinék rekordmennyiségben a fekete aranyukat

Nyilvánosságra hozták, hova küldik Putyinék rekordmennyiségben a fekete aranyukat

Ez már egyértelműen a szankcióknak köszönhető.

április 23., 10:33

  • Gazdaság
Óriásit bukott a Tesla, ezért súlyos lépésre szánta el magát Elon Musk

Óriásit bukott a Tesla, ezért súlyos lépésre szánta el magát Elon Musk

Az autógyártó cégnek több mint hetvenszázalékos nyereségcsökkenéssel kell megküzdenie.

április 23., 08:15

  • Gazdaság
Kiderült, hogy mennyire szűkös a magyar pénztárca egy hosszú nyaralásra

Kiderült, hogy mennyire szűkös a magyar pénztárca egy hosszú nyaralásra

Jelentősen hat az infláció az utazásainkra.

április 23., 19:40

  • Címlapon
Közellenséggel néz szembe a kormány, most kiderül, legyőzi-e

Közellenséggel néz szembe a kormány, most kiderül, legyőzi-e

Sokat vártak a döntéshozók ettől az intézkedéstől, elérkezett az eredményhirdetés pillanata.

3 órája

  • Gazdaság
Menekülhetnek a szupergazdagok, nem lesz biztonságban a pénzük

Menekülhetnek a szupergazdagok, nem lesz biztonságban a pénzük

Jön a világadó, amit végül mindenki megfizethet.

április 22., 07:30

  • Gazdaság
Lépett a kormány a klímaváltozás miatt, támogatások jönnek

Lépett a kormány a klímaváltozás miatt, támogatások jönnek

Új rendeletekkel célozzák a károk gyorsabb kompenzálását.

április 23., 07:08

  • Gazdaság
Telitalálat született a skandináv lottón

Telitalálat született a skandináv lottón

A nyertes több mint 336 millió forintot vihet haza.

április 23., 21:29

  • Címlapon
Magyar Péter: Szexvideókkal készülnek a lejáratásomra

Magyar Péter: Szexvideókkal készülnek a lejáratásomra

A Tisza Párt elnöke „rendkívüli Magyar Infót” tartott a párt alelnökével, Tarr Zoltánnal.

tegnap, 19:24

  • Címlapon
„Engem ne fenyegessen börtönnel” – parázs vitával kezdte a hetet a parlament

„Engem ne fenyegessen börtönnel” – parázs vitával kezdte a hetet a parlament

Beszólások, kitiltások, pénzbüntetések az Országgyűlésben.

tegnap, 16:14

  • Címlapon
Megtette a hatását Donald Trump vámháborúja Kanadában, a liberálisok nyerték a választást

Megtette a hatását Donald Trump vámháborúja Kanadában, a liberálisok nyerték a választást

Egyelőre még nem tudni, lesz-e abszolút többségük.

49 perce

  • Címlapon
A kormány elszánta magát, hamarosan változhatnak a készpénzhez jutás feltételei

A kormány elszánta magát, hamarosan változhatnak a készpénzhez jutás feltételei

Már az Országgyűlés előtt van a javaslat.

3 órája

  • Gazdaság
Gigabírságot kapott az Apple és a Meta az Európai Bizottságtól

Gigabírságot kapott az Apple és a Meta az Európai Bizottságtól

Reagált is a büntetésre a két technológiai vállalat.

április 23., 19:48

  • Gazdaság
Donald Trump lelúzerezte a jegybank elnökét, és azonnali kamatcsökkentést követel

Donald Trump lelúzerezte a jegybank elnökét, és azonnali kamatcsökkentést követel

Az Egyesült Államok elnöke szerint Jerome Powell mindig túl későn cselekszik.

április 22., 06:47

  • Gazdaság
Riasztó szintet lépett át a Magyarországra kiszabott uniós bírság összege

Riasztó szintet lépett át a Magyarországra kiszabott uniós bírság összege

A visszatartott összegek jelentős része végleg elveszhetett.

április 22., 08:00

  • Gazdaság
Itt a kormány tervezete: milliós hozzájárulást is kérhetnek a betelepülőktől

Itt a kormány tervezete: milliós hozzájárulást is kérhetnek a betelepülőktől

Így változhat a lakáspiac a települések önvédelmi jogáról szóló törvénytervezet hatására.

április 22., 12:44

  • Gazdaság
Ennél a fontos gazdasági területnél elmaradt a repülőrajt

Ennél a fontos gazdasági területnél elmaradt a repülőrajt

Igencsak borúsak az idei kilátások.

április 22., 11:23

  • Gazdaság
A német náci rezsimhez hasonlította a volt amerikai alelnök a Trump-adminisztrációt

A német náci rezsimhez hasonlította a volt amerikai alelnök a Trump-adminisztrációt

Az utóbbi időben záporoznak a kritikák a republikánusok vezette kormányra.

április 23., 06:21

  • Gazdaság
Nagy lépés készül: állami beavatkozás jöhet a biztosítóknál

Nagy lépés készül: állami beavatkozás jöhet a biztosítóknál

Újabb áremelés ellen léphet fel a kormány.

április 22., 13:53

  • Gazdaság
Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma

Elkezdett beteljesülni Nagy Márton rémálma

Soha ennyi pénz nem hevert még a lakosságnál.

április 22., 08:25

  • Gazdaság
Kína nem kegyelmez, videós mémekkel gúnyolja Donald Trump tervét

Kína nem kegyelmez, videós mémekkel gúnyolja Donald Trump tervét

Szokatlan szerepben láthatjuk az amerikaiakat.

április 22., 09:07