Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A Strabagé lett az M6-os

2007.10.10. 15:18
Hivatalosan csak novemberben hirdetik ki, melyik pályázat nyert az M6/M60 autópálya ppp-s megépítésére és üzemeltetésére kiírt koncessziós tenderen, de már tudni lehet, hogy a Strabag vezette konzorcium lesz diadalmas. Legalábbis a 266,8 milliárdos ajánlatot tevő Strabagot javasolja nyertesnek a minisztérium. A helyzet azonban még bonyolódhat, hiszen a GKM újraterveztetné az autópálya egy szakaszát.

Októberről novemberre halasztották az eredményhirdetést az M6 Szekszárd-Bóly és az M60 Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítésére és 30 éves üzemeltetésére kiírt ppp-s tenderen. A Kóka János vezette gazdasági és közlekedési tárca a 266,8 milliárd forintos ajánlatot benyújtó konzorciumot javasolja győztesnek. A ppp-konstrukcióban épülő autópályára kiírt tender győztesét hivatalosan az országgyűlés nevezi meg a kormány javaslata alapján, mint ahogyan tavasszal a ppp-s tender kiírására is a parlament adott felhatalmazást a GKM-nek.

A 266,8 milliárdos ajánlatot a Strabag vezette társulás tette, amelynek tagja még a Strabaggal az M5-ösön is együttműködő francia Bouygues, a brit John Laing, a Colas és a szintén az alföldi autópályában érdekelt Intertoll Europe Zrt., továbbá a beruházás 10 százalékát meghaladó mértékben alvállalkozó lenne a a Magyar Aszfalt, a Colas Hungária és a Közgép. A tender első fordulójában öten vettek részt, a másodikba hárman jutottak – őket felkérték hivatalos ajánlattételre –, érvényes ajánlatot végül ketten adtak be.

Kóka 200-at mondott, annyi lett

A jelenértéken számolva 266,8 milliárd forintos ajánlatból információink szerint 200 milliárd forint lenne a sztráda nyolc viadukttal, egy nagy folyóhíddal és négy alagútpárral épülő, összesen mintegy 80 kilométernyi szakaszának építési költsége. A maradékot, tehát jelenértéken mintegy évi 2,2 miliárd forintot az üzemeltetésre szánja a Strabag. A 200 milliárdos építési tarifa megegyezik azzal, amennyire Kóka János gazdasági miniszter taksálta tavasszal az M6/M60-ast. Igaz, a dolog szépséghibája, hogy ő a teljes Dunaújváros-Pécs szakaszról beszélt.

Egyelőre azonban korántsem biztos, hogy végül valóban ennyiért épülhet meg a dunai autópálya. Ugyanis a gazdasági minisztérium néhány héttel ezelőtt – tehát fél évvel azután, hogy tavasszal érvényes kiviteli tervek alapján kiírta a kivitelezői koncessziós tendert – új tervezési pályázatot hirdetett meg. Az autópálya egy szakaszának, a Véménd-Palotabozsok térségébe tervezett viaduktos-alagutas résznek az újratervezését várja el a GKM. Csakhogy ennek a tervpályázatnak a határideje novemberben van, tehát hamarabb derül ki, kik építkezhetnek, mint az, hogy milyen tervek alapján fognak építkezni.

Újraterveztetik

A szokatlan pályáztatással, azzal, hogy a kiviteli koncessziós tender meghirdetése után fél évvel írnak ki tervezési tendert, a minisztérium kusza helyzetet teremtett, amit az ügyben érintettek – piaci érdekeltségeik miatt név nélkül – közül többen érthetetlennek, megdöbbentőnek, elfogadhatatlannak minősítettek.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy az új tervezési pályázat olyan helyzetet eredményezhet, amely megkérdőjelezi a véget érő kivitelező tender végeredményét, és ahhoz vezethet, hogy az M6/M60-as nem készül el 2010-re. Márpedig akkor nemcsak választásokat rendeznek – "ez legyen a kormány baja", mondta az egyik szakértő –, hanem akkor lesz Pécs Európa kulturális fővárosa is.

Ha ugyanis a kiviteli tervpályázaton olyan eredmény születik, hogy nem kell nyolc völgyhíd és/vagy nem kell négy alagútpár, azzal lényegében felülírják a ppp-tenderre beadott ajánlatokat, a megépítés és az üzemeltetés költségeire vonatkozó számításokat. Ekkor két lehetőség van: vagy a ppp-s pályázat győztesével, tehát a Strabaggal újratárgyalják az ajánlatot, ami újabb időveszteséget jelentene, és megállapodnak egy új árban – amely a szakértők becslései szerint akár 60-80 milliárdos pluszköltséget is jelenthet az államnak –, vagy új tendert írnak ki.

Újrapályáztatják?

Utóbbi mellett szóló érv, hogy a Strabag minden pályázati körben a négy alagutas, nyolc völgyhidas megoldással számolt, míg a második fordulóba jutott további pályázók – a Mota és a Bilfinger vezette konzorciumok – alternatív nyomvonalakra is készítettek korábban a Strabagénál egyébként jóval drágább terveket. Egy új kiviteli terv és az ahhoz tartozó új ár esetén a ppp-s eljáráson vesztes cégek feltehetően joggal követelhetnék a koncessziós tender újbóli kiírását, valamint azt, hogy akár 2011-re is csúszhat a sztráda átadása, mondják a szakértők.

A minisztériumtól egyelőre nem sikerült hivatalos és érdemi választ kapni arra, hogy miért kellett most, a kivitelezői tender végéhez közelítve új tervezési pályázatot kiírni (a tárca kommunikációs főosztályán későbbre ígértek választ). Azt sem tudtuk meg, mi lesz akkor, ha ennek a pályázatnak az eredményeként a mostanitól eltérő kiviteli terveket fogadnak el, újratárgyalják az árajánlatot a kivitelezési tender győztesével, vagy új ppp-s pályázatot írnak-e ki.

Jó széllel délre?

A Strabag győzelmét többen figyelemreméltónak nevezik, mert a cégről tavaly ősszel egy osztrák európai parlamenti képviselő, Hans-Peter Martin azt nyilatkozta, hogy 2004-ben pénzt adományozott a kormányzó magyar szocialistáknak. Az ügyben az SZDSZ-es Kuncze Gábor és a szocialista Puch László neve is felmerült; az SZDSZ tagadta a vádakat, bár azt elismerte, hogy az osztrák liberális intézettől kaptak támogatást.

Tény ugyanakkor, hogy a pályázat előkészítésében, az eredeti tervezésben, majd a lebonyolításban részt vevő szakemberek szerint a tenderre jelentkező cégek közül a legkomolyabb előkészületeket a Strabag tette. Az osztrák cégnek emellett az ausztriai sztrádaépítések nyomán jelentős alagútépítési tapasztalata is van – persze az új tervezési pályázat fényében kétséges, hogy ezt milyen mértékben kell igénybe vennie.