Géza
-12 °C
-4 °C

A Strabagé lett az M6-os

2007.10.10. 15:18
Hivatalosan csak novemberben hirdetik ki, melyik pályázat nyert az M6/M60 autópálya ppp-s megépítésére és üzemeltetésére kiírt koncessziós tenderen, de már tudni lehet, hogy a Strabag vezette konzorcium lesz diadalmas. Legalábbis a 266,8 milliárdos ajánlatot tevő Strabagot javasolja nyertesnek a minisztérium. A helyzet azonban még bonyolódhat, hiszen a GKM újraterveztetné az autópálya egy szakaszát.

Októberről novemberre halasztották az eredményhirdetést az M6 Szekszárd-Bóly és az M60 Bóly-Pécs közötti szakaszának megépítésére és 30 éves üzemeltetésére kiírt ppp-s tenderen. A Kóka János vezette gazdasági és közlekedési tárca a 266,8 milliárd forintos ajánlatot benyújtó konzorciumot javasolja győztesnek. A ppp-konstrukcióban épülő autópályára kiírt tender győztesét hivatalosan az országgyűlés nevezi meg a kormány javaslata alapján, mint ahogyan tavasszal a ppp-s tender kiírására is a parlament adott felhatalmazást a GKM-nek.

A 266,8 milliárdos ajánlatot a Strabag vezette társulás tette, amelynek tagja még a Strabaggal az M5-ösön is együttműködő francia Bouygues, a brit John Laing, a Colas és a szintén az alföldi autópályában érdekelt Intertoll Europe Zrt., továbbá a beruházás 10 százalékát meghaladó mértékben alvállalkozó lenne a a Magyar Aszfalt, a Colas Hungária és a Közgép. A tender első fordulójában öten vettek részt, a másodikba hárman jutottak – őket felkérték hivatalos ajánlattételre –, érvényes ajánlatot végül ketten adtak be.

Kóka 200-at mondott, annyi lett

A jelenértéken számolva 266,8 milliárd forintos ajánlatból információink szerint 200 milliárd forint lenne a sztráda nyolc viadukttal, egy nagy folyóhíddal és négy alagútpárral épülő, összesen mintegy 80 kilométernyi szakaszának építési költsége. A maradékot, tehát jelenértéken mintegy évi 2,2 miliárd forintot az üzemeltetésre szánja a Strabag. A 200 milliárdos építési tarifa megegyezik azzal, amennyire Kóka János gazdasági miniszter taksálta tavasszal az M6/M60-ast. Igaz, a dolog szépséghibája, hogy ő a teljes Dunaújváros-Pécs szakaszról beszélt.

Egyelőre azonban korántsem biztos, hogy végül valóban ennyiért épülhet meg a dunai autópálya. Ugyanis a gazdasági minisztérium néhány héttel ezelőtt – tehát fél évvel azután, hogy tavasszal érvényes kiviteli tervek alapján kiírta a kivitelezői koncessziós tendert – új tervezési pályázatot hirdetett meg. Az autópálya egy szakaszának, a Véménd-Palotabozsok térségébe tervezett viaduktos-alagutas résznek az újratervezését várja el a GKM. Csakhogy ennek a tervpályázatnak a határideje novemberben van, tehát hamarabb derül ki, kik építkezhetnek, mint az, hogy milyen tervek alapján fognak építkezni.

Újraterveztetik

A szokatlan pályáztatással, azzal, hogy a kiviteli koncessziós tender meghirdetése után fél évvel írnak ki tervezési tendert, a minisztérium kusza helyzetet teremtett, amit az ügyben érintettek – piaci érdekeltségeik miatt név nélkül – közül többen érthetetlennek, megdöbbentőnek, elfogadhatatlannak minősítettek.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy az új tervezési pályázat olyan helyzetet eredményezhet, amely megkérdőjelezi a véget érő kivitelező tender végeredményét, és ahhoz vezethet, hogy az M6/M60-as nem készül el 2010-re. Márpedig akkor nemcsak választásokat rendeznek – "ez legyen a kormány baja", mondta az egyik szakértő –, hanem akkor lesz Pécs Európa kulturális fővárosa is.

Ha ugyanis a kiviteli tervpályázaton olyan eredmény születik, hogy nem kell nyolc völgyhíd és/vagy nem kell négy alagútpár, azzal lényegében felülírják a ppp-tenderre beadott ajánlatokat, a megépítés és az üzemeltetés költségeire vonatkozó számításokat. Ekkor két lehetőség van: vagy a ppp-s pályázat győztesével, tehát a Strabaggal újratárgyalják az ajánlatot, ami újabb időveszteséget jelentene, és megállapodnak egy új árban – amely a szakértők becslései szerint akár 60-80 milliárdos pluszköltséget is jelenthet az államnak –, vagy új tendert írnak ki.

Újrapályáztatják?

Utóbbi mellett szóló érv, hogy a Strabag minden pályázati körben a négy alagutas, nyolc völgyhidas megoldással számolt, míg a második fordulóba jutott további pályázók – a Mota és a Bilfinger vezette konzorciumok – alternatív nyomvonalakra is készítettek korábban a Strabagénál egyébként jóval drágább terveket. Egy új kiviteli terv és az ahhoz tartozó új ár esetén a ppp-s eljáráson vesztes cégek feltehetően joggal követelhetnék a koncessziós tender újbóli kiírását, valamint azt, hogy akár 2011-re is csúszhat a sztráda átadása, mondják a szakértők.

A minisztériumtól egyelőre nem sikerült hivatalos és érdemi választ kapni arra, hogy miért kellett most, a kivitelezői tender végéhez közelítve új tervezési pályázatot kiírni (a tárca kommunikációs főosztályán későbbre ígértek választ). Azt sem tudtuk meg, mi lesz akkor, ha ennek a pályázatnak az eredményeként a mostanitól eltérő kiviteli terveket fogadnak el, újratárgyalják az árajánlatot a kivitelezési tender győztesével, vagy új ppp-s pályázatot írnak-e ki.

Jó széllel délre?

A Strabag győzelmét többen figyelemreméltónak nevezik, mert a cégről tavaly ősszel egy osztrák európai parlamenti képviselő, Hans-Peter Martin azt nyilatkozta, hogy 2004-ben pénzt adományozott a kormányzó magyar szocialistáknak. Az ügyben az SZDSZ-es Kuncze Gábor és a szocialista Puch László neve is felmerült; az SZDSZ tagadta a vádakat, bár azt elismerte, hogy az osztrák liberális intézettől kaptak támogatást.

Tény ugyanakkor, hogy a pályázat előkészítésében, az eredeti tervezésben, majd a lebonyolításban részt vevő szakemberek szerint a tenderre jelentkező cégek közül a legkomolyabb előkészületeket a Strabag tette. Az osztrák cégnek emellett az ausztriai sztrádaépítések nyomán jelentős alagútépítési tapasztalata is van – persze az új tervezési pályázat fényében kétséges, hogy ezt milyen mértékben kell igénybe vennie.