21 szárnyvonalat zárna be a MÁV

2007.10.16. 12:02
Az elvárt kínálatcsökkentés elérése érdekében további 21 vonalon, illetve vonalszakaszon a személyszállítás ideiglenes szüneteltetésére teszünk javaslatot a GKM felé – áll abban az előterjesztésben, melyet a MÁV tett le a tárca asztalára. A minisztérium szerint társadalmi egyeztetés után születik döntés a jövő évi menetrendről, de a tízszázalékos csökkentést ők írták elő a vasúttársaságnak.

Az idén márciusban bezárt 14 szárnyvonal után újabb tízszázalékos csökkentést írt elő a gazdasági minisztérium a MÁV-nak. A menetrendváltozás az idén a december 9-én lesz. A MÁV Start Vasúti Személyszállító Zrt. 21 újabb szárnyvonal bezárásával látja végrehajthatónak az utasítást, és javaslatukat már el is küldték a minisztériumnak. A tárca október végére ígérte a végleges döntést.

Az elképzelés szerint Szeged térségét érintenék a legnagyobb mértékben a bezárások. Battonya és Szarvas között, valamint e vonalról leágazva, Szentesre és Kondorosra is megszűnne a vasúti személyszállítás, sőt Szeged is elveszti második, újszegedi állomását. Makó eddigi három vasútvonalából csak a legkevésbé fontosat tarthatja meg. Baranyában Villány és Mohács, Pécs és Pécsvárad, valamint Komló és Godisa között állna le, azaz hivatalosan "szünetelne ideiglenesen" a személyszállítás.

21 újabb szárnyvonal
2 sz. Almásfüzítő–Esztergom-Kertváros 38 km
22. sz. Körmend–Zalalövő 23 km
37 sz. Balatonkeresztúr–Somogyszob 57 km
42 sz. Mezőfalva–Paks 40 km
45 sz. Börgönd–Sárbogárd 30 km
47 sz. Godisa–Komló 19 km
64 sz. Pécs-Külváros–Pécsvárad 21 km
65 sz. Villány–Mohács 24 km
78 sz. Balassagyarmat–Ipolytarnóc 41 km
87 sz. Szilvásvárad–Putnok 34 km
98. sz. Abaújszántó–Hidasnémeti 30 km
103 sz. Tiszafüred–Karcag 45 km
107 sz. Sáránd–Létavértes 20 km
114 sz. Kocsord-alsó–Csenger 25 km
117 sz. Tiszalök–Ohat-Pusztakócs 65 km
121 sz. Újszeged–Mezőhegyes 66 km
121 sz. Mezőhegyes–Battonya 18 km
125 sz. Mezőhegyes–Orosháza–Szarvas 77 km
126 sz. Kisszénás–Kondoros 6 km
127 sz. Vésztő–Kőrösnagyharsány 32 km
147 sz. Szentes–Orosháza 40 km

Nagyobb, mint a tavaszi kaszálás

A javaslat összesen 751 kilométert érint. A leghosszabb egybefüggő vonal a 125. számú, Mezőhegyes–Orosháza–Szarvas, ez 77 kilométeres, a legrövidebb a Kisszénás és Kondoros közötti 6 kilométeres szakasz. A tavasszal megszüntetett 14 vonal 474 kilométert jelentett. Akkor viszont megszűnt további 212 kilométeren, öt vonalon a vonatpótló busz is.

A GKM az Indexnek küldött közleményében hangsúlyozza: a jövő évi vasúti és közúti menetrendek kapcsán nem döntésekről folynak az egyeztetések, hanem annak érdekében, hogy megalapozott döntés születhessen. A tárca a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével továbbra is egyeztet a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal a 2008. évi menetrendekről – írják.

A bezárni javasolt szárnyvonalak listáját közlő Magyar Nemzetnek ugyanakkor Szabó Tibor ipolytarnóci polgármester azt mondta, a szárnyvonal felszámolásáról szóló hírek elkeserítik és felháborítják az érintett települések lakóit, mert az ő megkérdezésük nélkül, a fejük felett születnek a döntések. (A listát először az indohaz.hu közölte.) A polgármester szerint a társadalmi egyeztetés színjáték. A lapnak nyilatkozó Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere ugyanakkor azt emelte ki, a korábbi vonalbezárások sem hozták meg a várt megtakarításokat, most ugyanakkor olyan szárnyvonalakat is bezárnak, amelyek egyes, a turisztikát mint egyetlen kitörési lehetőséget kezelő településeket lehetetlenítenek el. A politikus Szilvásváradot és Villányt emelte ki. (Villány valójában elérhető marad Pécs és a főváros felől vonaton, tavaly Sellye felé szűnt meg a város összeköttetése, év végétől Mohács felé nem járnának a vonatok. Ugyanez a helyzet Szilvásváraddal is, Egerből elérhető marad.)