Gépelési hiba döntött a 100 milliárd forintos MÁV-tenderen?

2005.03.21. 23:14
A kissé bonyolult értékelőtáblázatba egyszerűen gépelési hiba csúszott - lehet, hogy tényleg emiatt, meg egyéb kalkulációs hibák miatt veszített a MÁV százmilliárdos tenderén a Bombardier a Stadlerral szemben? Ami biztos, ezer szerezhető pontból kevesebb mint hét döntött, és a vesztes vagy 10 milliárd forinttal kevesebbet kért volna elővárosi motorvonataiért.

Nincs abban semmi különös, ha egy több mint 100 milliárd forintos tender vesztese úgy érzi, valójában nyernie kellett volna, és megtámadja a közbeszerzési eljárást az erre rendszeresített fórumon, a Közbeszerzési Döntőbizottságon (KDB). De azért, mert a vesztes majdnem mindig igazságtalanságot kiált, még lehet igaza egy-egy konkrét esetben a vesztesnek.

Tanuljunk szorozni!
Az értékeléshez használt táblázatban apró számok szerepelnek, hiszen a vonatok árát férőhelyenként, fenntartásuk költségét évente szerepeltetik, euróban. A Flirtök átlagára férőhelyenként kicsit több, mint 13 ezer euró, egy 375 személyes motorvonat tehát 4,96 millió euró. Ha a MÁV mind a 60-at megveszi, 297,6 millió eurót (245-ös árfolyammal számolva kishíján 73 milliárd forintot) fizethet a Stadler és a Ganz Transelektro konzorciumának. Egy-egy férőhely évente 509 euróba kerül majd, azaz egy vonat 191 ezerbe. A 60 tehát 11,46 millió euróba (mai áron 2,8 milliárd forintba) évente.

Ha most elkövetjük azt a közgazdasági sarlatánságot, hogy mechanikusan összaadjuk a pályázatban szereplő 30 év működési költségét, azaz eltekintünk a kamatoktól, 343,8 millió eurót kapunk. (Ha a hibát fokozva, csak a nagyságrend érzékeltetéséhez, ezt mostani áron forintra váltjuk, 84,2 milliárdot kapunk.) A közgazdászok és a matimatikusok már főbelőtték magukat, úgyhogy nyugodtan adjuk össze a vételárat és a 30 éves üzemeltetés költségét: 641,4 millió euró jön ki, amely ma úgy 157 milliárd forintnak felel meg.

A kanadai tulajdonú, de németországi részlegével pályázó Bombardier képviselője múlt pénteken, az eredményhirdetés napján még csak annyit mondott az Indexnek, hogy erősen csodálkoznak, hiszen lényegesen olcsóbban szállítanák a MÁV-nak a 30 (ha a megrendelő úgy kívánja, 60) elővárosi villamos motorvonatot, mint a győztesnek hirdetett svájci Stadler. A Bombardier 4,3 millió eurót kért átlagosan Talent fantázianevű járműveiért, a Stadler 4,96 millió eurót a Flirtért. Persze nem minden az ár, csakhogy az összes többi szempontot együtt értékelve is ők a jobbak. Legalábbis ez derült ki a MÁV által az újságíróknak kiosztott táblázatból (lásd lentebb), hiszen ha a kereskedelmi, szolgáltatási, műszaki cím alá sorolt szempontokra adott pontokat összeadjuk, a Talent 391, a Flirt 382 pontot kap a lehetséges 400-ból.

A MÁV ugyanis egy összetett, különbözőképpen súlyozott paraméterekből álló értékelési rendszert használt, amelyben összehasonlította a Bombardier és a Stadler ajánlatát, miután korábban már kizárta a német Siemenst és a francia Alstomot

Kattintson a nagyításhoz!

A pénzügyi szempontok azonban nem kizárólag az árat jelentik. A MÁV ugyanis (most először történt ilyen) a motorvonatok 30 éves üzemeltetésére is ajánlatot kért. A nyertes markát tehát nem csupán a vételár üti, hanem a karbantartásért, takarításért járó összeg is 30 éven át. A MÁV azt is pontozta, mennyibe kerül majd a vonatok száguldásához szükséges elektromos energia, illetve a világítás, fűtés és hűtés fölemésztette áram. A karbantartás és a "fogyasztás" kategóriában viszont a Stadler győzött.

A Bombardier-nél nem értik, hogy lesz képes a Stadler a drágább gépét olcsóbban karbantartani, mint a Bombardier, amely már létező és a MÁV-val közösen tulajdonolt dunakeszi gyárában ápolná a vonatokat - mondták el hétfőn egy háttérbeszélgetésen. Hazai partnere azonban a Stadlernek is van, a Ganz Transelektro.

A MÁV pontozása az elővárosi villamosmotorvonat-tenderen
Pontok Súlyozott pontok
Szempontok mértékegység Bombardier Stadler Bombardier Stadler
Talent Flirt Súly Talent Flirt
Pénzügyi 60 531,54 547,07
Átlagos beszerzési ár euró/férőhely 11227,15 13226,67 23 230,00 195,23
Karbantartás euró/év/férőhely 412,62 307,56 15 111,81 150,00
Fogyasztás költsége euró/év/férőhely 119,03 83,00 10 69,73 100,00
Világítás, fűtés, klíma euró/év/férőhely 57,65 65,30 5 50,00 44,14
Napi takarítás euró/év/férőhely 21,14 27,73 5 50,00 38,11
Karbantartóbázis beruházása euró/év/férőhely 25,24 25,78 2 20,00 19,58
Kereskedelmi 15 150,00 139,26
Utolsó jármű szállítási határideje hónap 24,00 24,00 6 60,00 60,00
Első jármű szállítási határideje hónap 12,00 12,00 6 60,00 60,00
Felajánlott ellentételezés euró/jármű/év 49333,33 31666,67 3 30,00 19,26
Szolgáltatási 12 119,58 116,79
Férőhely 383 375 8 80,00 78,33
Egy ajtóra jutó férőhely fő/db 63,83 62,50 2 19,58 20,00
A folyosó legkisebb szélessége mm 682 600 2 20,00 18,46
Műszaki 13 121,38 125,96
Indító gyorsulás m/s2 0,85 1,20 3 23,18 30,00
Max. tengelyterhelés tonna/tengely 15,80 18,00 2 20,00 17,78
Az alacsony padlós rész aránya % 60,00 90,00 2 18,46 20,00
Hőszigetelés W/m2/K 1,60 1,60 2 20,00 20,00
Zajszint az utastérben dBA 64,00 64,00 1 10,00 10,00
Zajszint a környezetben dBA 78,00 76,00 1 9,74 10,00
Üzemi megbízhatóság ezer km 440 400 2 20,00 18,18
Mindösszesen 100 922,51 929,08

A Talent a legtöbb pontot a Flirttel szemben a fogyasztás miatt vesztette, a Bombardier vezetői szerint lehetetlen, hogy a valamivel nehezebb és erősebb motorral szerelt Stadler-vonatnál az övék 46 százalékkal többet fogyasszon. "Mi helyesen adtuk meg az adatot. A Flirt igen korszerű, frissen konstruált motorral, hajtással és vezérléssel készül, így meglepően gazdaságosan üzemel" - reagált erre az Indexnek Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro vezérigazgatója.

Akárhogy is, a Bombardiernél úgy vélik, a kiértékelést szolgáló MÁV-táblázattal még nagyon sok baj van, szerintük egyszerűen nem a megfelelő adatokat írták bele. Ha az ember sokáig böngészi, valóban, maga is talál furcsaságokat. A karbantartóbázis beruházására például évi 25,24 euró szerepel egy férőhelyre a Talentnél, a Flirtnél pedig 25,78 euró. Ez így még nem gyanús. De számoljuk át az összeget egy-egy vonatra! Vagyis szorozzuk be a számokat 383-mal illetve 375-tel, hiszen a riválisok ilyen férőhelyszámokkal szerepelnek. Arra a különös eredményre jutunk, hogy mindkét a döntőig jutó pályázó éppen 9667 eurót számol járművenként erre. Az adat kísérteties egyezése vagy nagyon nagy véletlen, vagy a versenyzők puskáztak egymásról, vagy egyszerűen hibáról van szó. Elképzelhető például, hogy valaki véletlenül az egyik pályázó számát gépelte a másik adata helyére is.

Az ilyesmi megesik, de nem megnyugtató, hogy ilyen bakikon múlhat egy több mint száz milliárd forintos közbeszerzés sorsa. A kihirdetett nyertes ugyanis mindössze 6,57 ponttal kapott többet a másodiknál, tehát akár egy ilyen apró hibán is múlhatott az eredmény. Feltehetően erre gondolt Stephan Krenz, a német Bombardier alelnöke, amikor azt mondta az újságíróknak, hamis számítás alapján akarja a MÁV a 40 millió euróval, azaz körülbelül 10 milliárd forinttal drágább üzletet megkötni. Ezért a KDB-nél támadják meg az eredményt és megvizsgálják azt is, az Európai Unió Bizottságánál hogyan léphetnének föl. A Bombardier célja nem a közbeszerzési eljárás érvénytelenítése, azt szeretnék, ha a Döntőbizottság arra kötelezné a MÁV-ot, hogy számolja újra az eredményt.

Kattintson a nagyításhoz!

Nem maradt el a multiknál ilyenkor szokásos, alig burkolt fenyegetés sem, "Dunakeszire és Mátranovákra (ott egy forgóvázkereteket gyártó üzemet vásároltak meg), az ott dolgozó több mint ezer alkalmazottra nézve nagyon súlyos következményekkel fog járni, ha marad ez az eredmény" - mondta Herr Krenz, egyben arra is emlékeztetett, furcsálja, hogy az EU által támogatott Magyarország egy unión kívüli ország (Svájc) gyártójának juttat megrendelést és profitot.

Természetesen a MÁV-tól is meg akartuk kérdezni, mi a véleményük a Bombardier állításairól és lépéseiről, de a sajtóosztály többszöri ígérete ellenére sem kaptunk választ.