További Magyar cikkek
A MÁV-Start igazgatóságának leváltásába kerülhet az év eleji káosz, amit nagy részben az időjárás számlájára írnak a közelekedési cégnél. Mint ismeretes, a MÁV-nál hatalmas hóesést vártak az év első munkanapjára, ezért január 2-án, szerdán a hétköznapi menetrend helyett elvileg egy válságterv szerinti rend alapján indították a vonatokat.
A keddről szerdára virradó éjjelre várt havazás azonban elmaradt, de a vészhelyzeti terv életbe lépett: sok elővárosi vonat nem indult el, információink szerint több mint 260 vonat maradt ki a szerdai forgalomból. Se a vonatokon, se az állomásokon nem kaptak az utasok pontos tájékoztatást a helyzetről, többnyire maguk a vasutasok sem tudták, hogy milyen menetrend van érvényben - a MÁV illetékesei mindeközben egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak.
A VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerdai becslése szerint az elővárosi vonatok fele-háromnegyede nem közlekedett, így a szerdai munkanap reggelén ritkább volt a forgalom, mint december 24-én este, a várakozási idő 10-20 percről egy órára növekedett. (A MÁV szerdai teljes csődjéről részletesen beszámolt az Index szakmai blogja, a kotottpalya.blog.hu és a Tékozló Homár is. )
A MÁV nem kér az OMSZ adataiból
Mindez feltehetőleg nem történt volna meg, ha nem a MÁV az egyetlen hazai közlekedési cég, amelyik nem kap személyre szabott időjárási információkat és riasztást az Országos Meteorológiai Szolgálattól.
A MÁV ugyanis pár évvel ezelőtt felbontotta a szerződését a meteorológiai szolgálattal, azóta nem kapnak sem részletes és pontos előrejelzést a várható időjárásról, sem riasztást az aktuális időjárási eseményekről, tudtuk meg Buránszkiné Sallai Mártától, az OMSZ szakmai elnökhelyettesétől.
Az OMSZ-szel szerződésben áll az összes nagy hazai közlekedési cég (Volánok, Malév, légiirányítás stb.), de például az állami autópályakezelő, a fővárosi közterületfenntartó, a magyar közútkezelő is igénybe veszi az OMSZ szolgáltatását. Van olyan cég például, amelyik külön bérelt internetes vonalon, külön informatikai rendszerben kapja a működéséhez szükséges adatokat.
Ezek a szerződések az előre jelzett adatok pontosságától, részletességétől és specialitásától függően az évi pár tízezer forintostól a több millió forintosig terjednek. "A MÁV az OMSZ-szel való sok-sok éves együttműködés fénykorában évente csaknem tízmilliót fizetett az időjárási előrejelzésekért, a szerződés felbontását megelőző években azonban már nem érte el az egymillió forintot a pontos adatokra szánt pénz" - mondta Buránszkiné Sallai Márta.
A MÁV arra hivatkozva bontotta fel végül a szolgáltatási szerződést, hogy amúgy sem tudják befolyásolni például a hóhelyzetet és a hideget, a várható időjárásról pedig a médiából is tudnak tájékozódni.
A hét eleji időjárási helyzetről így juthattak kezdetben fals, majd késve pontos információkhoz a vasúttársaság döntéshozói. "Az OMSZ nem adott ki olyan jelentést, ami nagy havazást jelzett volna előre. Mi szórványos hóesésről, hószállingózásról tájékoztattuk partnereinket" - tette hozzá Buránszkiné Sallai Márta.
Kommunikációs probléma
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter mindenestre csütörtökön kezdeményezte a személyszállításért felelős MÁV-Start Zrt. igazgatósági tagjainak felmentését, a felügyelőbizottság megújítását és az utastájékoztatásért felelős vezetők felelősségre vonását. A minisztérium határozott és azonnali lépeseket vár a vasúttársaságok vezetőitől annak érdekében, hogy az utasok tájékoztatása a jelenleginél magasabb színvonalú legyen.
A szerdai helyzetről Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója csütörtökön azt mondta: a forgalmi irányítók és a csomóponti főnökök jogiakkal élve január 1-jén a várt havazás miatt úgy döntöttek, hogy január 2-án nem tudnak teljes üzemben működni, mert fűtési problémák és a készenléti munkatársak létszáma miatt nem lehet tisztán tartani váltókat.
Mikorra kiderült, hogy nem lesz akkora havazás, mint amekkorát előre jeleztek, az utasítások kiadása már megtörtént, már nem lehetett visszahívni az embereket, illetve forgalomba állítani a tárolóhelyről ki nem hozott vonatokat, szól a hivatalos magyarázat. Az eddigi információk szerint a vasúti belső utasításokat sem adták ki, mert a jegykiadók, a jegykezelők sem tudták megmondani az utasoknak, mikor járnak a vonatok. A vezérigazgató szerint ebből látszik, hogy a MÁV-Start belső utasítási rendszere nem működött.
A kialakult helyzetet kommunikációs probléma is kísérte, azt most vizsgálják, hogy a külső és belső kommunikáció hol csúszott félre, mondta erről a vezérigazgató. (Az ügyről nem a MÁV Start, hanem a MÁV kommunikációs részlege informálta a közvéleményt.)
A miniszter arra kérte a MÁV menedzsmentjét, hogy hívják vissza a MÁV-Start igazgatóságát, felügyelőbizottságát, és záros határidőn belül jelöljék ki az új tagokat, akik alkalmasak a változó és utasbarát, szolgáltató vasútpolitika megvalósítására.
Kérdéseinkkel megkerestük a MÁV-ot, a sajtóosztály tájékoztatása szerint egyelőre nem elérhető az az illetékes, aki válaszolni tudna többek között arra, milyen indokok alapján döntöttek úgy, hogy nem igénylik tovább az OMSZ előrejelzéseit, riasztásait, és hogy milyen forrásokból tájékozódnak azóta a várható időjárásról.
A MÁV-START új igazgatósága kinevezéséhez a MVH engedélye is szükséges
A Magyar Vasúti Hivatal (MVH) jóváhagyása is szükséges a MÁV-START új igazgatósága kinevezéséhez, ami egyben a működési engedély módosítását is jelenti majd, mondta Antal Dániel, a hivatal elnöke pénteken sajtótájékoztatón Budapesten. A MÁV-START Zrt. működési engedélyének kiadásának feltétele a szakmailag alkalmas vezetők megléte is.
Antal Dániel elmondta: a MÁV-START vezetésének kell bejelentenie a vállalat várható új igazgatósági tagjait. A hivatalnak 60 nap áll rendelkezésére annak eldöntésére, hogy a kinevezésre szánt új igazgatósági testület alkalmas-e szakmai és személyes megbízhatóság szempontjából a személyszállítási vállalat vezetésére.
Az MVH elnöke elmondta: kezdeményezte a MÁV Zrt. elnökénél, egyeztessenek a leendő igazgatósági tagokról, hogy a hivatalos procedúrát könnyebben le lehessen bonyolítani.
Antal Dániel tájékoztatása szerint a felügyelő bizottság tagjait csak akkor kellene jóváhagynia a hivatalnak, ha ügydöntő felügyelő bizottságról lenne szó.
Megemlítette, hogy jelenleg a MÁV-START igazgatósága és ügyvezetése szinte egybeesik. Nehezen tudja elképzelni - fogalmazott -, hogy aki igazgatósági tagságra nem alkalmas személy, az ügyvezetésre viszont igen.
Antal Dániel úgy vélekedett, hogy a január 2-iki esettől függetlenül nem működik megfelelően a MÁV-START. A 2007. június 30-án kiadott működési engedélyt 19 feltételhez kötötte a hivatal, amelyből a meghatározott hat hónapon belül nem sikerült mindegyik teljesítéséről a hivatalnak meggyőződnie. A hivatal elnöke szerint a január 2-iki eset, vagyis az, hogy a megrendelt vasúti közszolgálat ne működjön, szakmailag elfogadhatatlan, az ügyet vizsgálni fogja a hivatal is.
Az MVH elnöke hangsúlyozta: továbbra sincs egyértelműen elhatárolva a felelősségi kör a MÁV és a MÁV-START között, illetve a MÁV-START vállalaton belül. Szerinte emiatt van az egymásra mutogatás.
Az MVH elnöke utalt arra, decemberben általános piac-felügyeleti vizsgálatot indítottak a MÁV pályavasútnál, hogy megállapítsák, szabályosan, szakszerűen működik-e. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV pályavasútnak nincs működési engedélye. Példaként említette, hogy a pályavasúti engedélyben egy személyben nevesíteni kellene a forgalomirányításért felelős személyt. (MTI)