Hordozható lesz a bankszámla?

2006.10.04. 07:48
A lakossági szabad bankválasztás akadályai a bankszámla-megszüntetéssel kapcsolatos mai szabályok - legalábbis egy kormányzati bizottság munkaanyaga szerint. A megoldást a mobilszámok hordozhatóságához hasonló bankszámlaszám-mobilitás jelenthetné. Ennek a technikai feltételei adottak, a jogiak azonban még nem.

A lakossági ügyfelek bankváltását megkönnyíthetné, ha a mobilszolgáltatók mintájára a bankszámla is hordozható lenne. Szakértői vélemények szerint szabályozói akarattal alapvető változások hajthatók végre a lakossági bankpiacon. A forradalmi változások egyik feltétele, hogy az ügyfelek valóban szabadon válthassanak.

Ma körülményes a bankváltás

Ma a számlanyitás viszonylag gyors és szabad, a bankszámla felmondása, illetve új számla nyitása ugyanakkor rendkívül körülményes feladat. A korábban engedélyezett csoportos beszedési megbízások átirányítását az ügyfélnek egyesével kell megtennie az érintett szolgáltatóknál, és a rendszeres utalásokat bonyolító partnereinek (munkahely) is be kell jelentenie az új számlaszámot, mindez pedig igen időigényes.

Aligha véletlen, hogy az a bank, amelyik azzal csábította ügyfeleit, hogy ingyen elintézi a náluk számlát nyitóknak a csoportos beszedési megbízások átirányítását az új számlákra a közüzemi szolgáltatóknál, viszonylag hamar felhagyott ezzel a kísérlettel.

Korlátozott a szabad bankválasztás?

A kormány által a lakossági bankszolgáltatások vizsgálatára életre hívott bizottság előzetes munkaanyagában a vizsgálati prioritások között előkelő helyen áll, hogy a bankváltás költségei, illetve járulékos akadályai korlátozzák-e az ügyfelek mobilitását és a szabad bankválasztás gyakorlatát.

Azzal ugyanis a szakemberek általában egyetértenek, hogy a lakossági ügyfeleknek – ellentétben a vállalati banki ügyfelekkel – nem indokolt és költséges több számlát fenntartani. Éppen ezért kellene olcsó és jó megoldást találni a bankváltás megkönnyítésére.

Sokak szerint erre a számlaszám-hordozhatóság jelentene megoldást – ez a tábor előszeretettel érvel a mobilszolgáltatók számhordozhatóságának példájával. A számlaszám-hordozhatóság így, a szó eredeti értelmében nehezen valósítható meg, hiszen a banki számlaszám sokkal több információt hordoz, mint egy mobiltelefonszám – például az első 3 számjegy a bankot azonosítja.

Technikailag lehetséges

Szakértők szerint ugyanakkor a bankközi elszámolást bonyolító Giro Rt. lényegében azonnal létre tudna hozni egy számlaátirányítási rendszert. Ez a rendszer képes lehetne arra, hogy a bankot váltó ügyfelek számára egy átmeneti időszakra – mondjuk egyéves időtartamra – a régi számlájukra érkező jóváírásokat az új bankban megnyitott számlájukra érkeztesse. Ebben az esetben az ügyfél időt kapna arra, hogy a szolgáltatókkal, illetve minden érintettel anélkül tudjon megállapodni, hogy hátrány érné a bankváltásból.

A számlaszám-átirányítás nem jelentene költséget, ezért az ügyfélnek sem kellene a szolgáltatásért fizetnie. A bankok így igazi versenyhelyzetbe kerülnének, és a jobban teljesítők, magasabb színvonalon és olcsóbban dolgozók jelentős ügyfélkörrel bővülhetnének.

A folyószámla-tulajdonosoknak kedvező új megoldás bevezetéséhez jelenleg még hiányoznak a jogszabályi feltételek, holott a technikai megvalósítás már lehetséges. Az ügyön persze sokat lendíthetne, ha a kormányzati bizottság figyelembe venné ezeket és a hasonló javaslatokat a két hónapos munkáját lezáró jelentésében.