Nehéz lesz, de nem marad el a karácsony

2008.11.06. 20:33
Az egész világon csökken a lakossági fogyasztás, mindenhol szigorítanak a hitelbírálatokon. Magyarország sem kivétel, az első elektronikai cikkeket árusító áruház a múlt héten zárt be, a többi egyelőre csak a kereslet visszaeséséről beszélt. A karácsony mindenesetre nem lesz olyan, mint tavaly.

Az Egyesült Államokban 17 éve először, ráadásul soha nem látott mértékben csökkent a lakossági fogyasztás a múlt héten nyilvánosságra hozott adatok szerint. A nagyvállalatok egymás után jelentik be, hogy kevesebb eladott termékkel számolnak a következő negyedévben (vagyis az október-december közötti időszakban) és a jövő évben.

Várakozások szerint a Fekete Pénteken, azaz a hálaadást követő első, hagyományosan drasztikus forgalomesést mutató napon ezért soha nem látott akciókkal próbálják az üzletekbe csábítani a kereskedők a vásárlókat. A CNN szerint nem elképzelhetetlen az 50-60 százalékos leértékelés sem karácsony előtt.

Az első áldozat

A hitelválság azonban nem áll meg az Egyesült Államokban, Magyarországon is megvan az első nagyobb áldozat. Az Elektropont műszaki cikkeket árusító áruház a múlt héten zárta be összes magyarországi üzletét. A döntés egyik oka – azon túl, hogy már régóta gyengélkednek –, hogy a hitelbiztosítók törölték a cég hitelbiztosítási védelmét, így nem tudtak árut kapni az importőröktől. A cégek vissza is kérték az Elektropontnál bizományban lévő árut.

Természetesen a többi műszaki cikkeket árusító áruházat is érinti a gazdasági válság, hiszen minden felmérés szerint az emberek előbb mondanak le egy újabb tévé megvásárlásáról, mint az alapvető cikkekről.

Érezhető csökkenés

Az Elektro World áruházakban a visszaesés már tapasztalható is. Az üzletekben az első kilenc hónapban még nem volt forgalomcsökkenés, de az elmúlt hetekben már megfigyelhető a visszaesés – nyilatkozta kérdésünkre Alm Attila ügyvezető. Az idő azonban még rövid ahhoz, hogy teljes képet tudjanak kapni, hogyan változik a termékpreferencia, vagyis mely termékek eladása csökkent jobban, esetleg mely termékeké növekszik.

A Media Marktnál is számítottak arra, hogy a rossz hírek visszafogják a keresletet, de ez nem így lett – mondta az Indexnek Szánthó Balázs, koncepciómenedzser. Októberben még fejlődni is tudtak az elmúlt időszakhoz képest.

Egyelőre ők sem tudnak átrendeződésről beszélni a termékcsoportok között, semmivel sem vásárolnak például kevesebb televíziót és több kisebb terméket. Ha elkezdődnek a karácsonyi vásárlások november közepén-végén, már jobban látják az elmozdulást. Mivel azonban a szórakoztatóelektronikai termékek ára idén is jelentősen csökkent, Szánthó Balázs nem tartja valószínűnek, hogy jelentős átrendeződés lenne.

A hipermarketláncokban is árulnak műszaki cikkeket, így őket is megkerestük. Az Auchan szerint túl korai még állást foglalni, de azt elismerik, hogy az év vége nem ígérkezik könnyűnek. A Tesco áruházakban érzékeltek kis mértékű keresletcsökkenést, és a vásárlói kosár is átrendeződik. A drágább termékek helyett inkább az olcsó, de jó minőségű termékeket vásárolják.

Kevesebb hitel

Magyarországon nagyon népszerű az áruhitel, sokan vásárolnak nagyobb műszaki terméket hitelre. A bankok azonban egymás után jelentik be, hogy szigorítanak a hitelezési feltételeken, sokkal jobban megszűrik a kölcsönért folyamodókat. A jegybank kamatemelése érezhető lesz majd az áruhitelekben és az áruhitelt nyújtó bankok felülvizsgálják kedvezményes konstrukcióikat. A banki hitelek szigorodásának természetesen lesznek majd hatásai, ez is visszavetheti a forgalmat.

A Media Markt partnerbankjai jelezték is a vállalatnak, hogy szigorítanak a hitelek elbírálásán, éppen ezért néhány százalékkal nőtt az elutasított kérelmek száma.

Az Elektro World üzleteiben is érezhető a hitelek iránti érdeklődés lanyhulása, de ez is csak az utóbbi pár hétben vált erőteljesebben megfigyelhetővé. A láncnál az idén több bank ajánlata érhető el, hogy több konstrukcióból választhassák ki a vásárlók a nekik kedvezőt.

A Tescót még nem értesítették a partnerbankok, hogy szigorítanak az áruhitelezés elbírálásán, nem is tapasztalták, hogy vevőik nehezebben jutnának hitelhez. Hackl Mónika szóvivő szerint ennek oka az lehet, hogy náluk forinthitelek vannak, nem elérhetők devizahitelek.

Nehéz karácsony

Az Electro World várakozásai szerint a slágertermékek körében jelentős változás nem lesz a tavalyi évhez képest, arra azonban számítanak az elektronikai áruházláncnál, hogy adott termékcsoporton belül az alacsonyabb árkategóriájú termékekre helyeződik át a hangsúly.

Az üzletlánc várakozásai szerint a karácsonyi ajándékozási listákon előkelő helyen szerepelnek majd a számítástechnikai termékek, ezen belül is a laptopok, netbookok valamint a játékkonzolok. Fehéráruk közül a mosó- és mosogatógépekkel illetve tévékészülékekkel készülnek a karácsonyi vásárlások időszakára.

A Media Marktnál nem számolnak visszaeséssel, pozitívak a várakozásaik. Tavaly karácsonykor, a megszorító intézkedések kezdetén is jól teljesítettek. Változás sem terveznek a karácsonyi akcióknál, hasonló árengedményekkel készülnek, mint tavaly.

Visszafogott növekedés

A Tescóban a tavalyihoz hasonló szintet prognosztizálnak. Az áruházlánc vezetése tisztában van azzal, hogy hétről hétre változnak a körülmények, de egyelőre úgy néz ki, hogy a tavalyi szintet elérik – az év elején természetesen ennél nagyobb szabású terveik voltak. A kereslet visszaesése miatt nem állítják le az épülő áruházak fejlesztését. A hosszabb távú terveket azonban a gazdasági válság függvényében alakítják ki.

Még októberben olyan hírek merültek fel, hogy az Electro World tulajdonosa, a brit Dixons el akarja adni a régióban lévő áruházait, mert a cseh, lengyel és magyar egységek üzleti eredménye negatív volt. Az Electro World az értesülést úgy kommentálta, hogy az átfogó átalakulási programot még májusban jelentették be, ennek keretében az üzleti stratégiát is átvizsgálják, de konkrét intézkedések még nincsenek. Az üzleti év végéig, 2009 áprilisáig nem is várható új fejlemény.