Elhúzódó hitelügyintézés és árukapcsolás

2005.05.24. 11:58
Lakáshiteleknél komolyan eltérhet a gyakorlat a hivatalos banki szabályzattól - legalábbis ez derül ki a cikkeinkre érkezett olvasói reagálásokból. A bankok reklámjaikban azt igyekeznek hangsúlyozni, hogy könnyű a hitelfelvétel. Vajon a gyakorlatban mivel kell szembesülni az ügyfélnek? Az Index olvasóinak leveleiből szemezgettünk.

A gyakorlatban nem egészen úgy történnek a dolgok, ahogyan azt a sajtóosztályoknál kommunikálják. Olvasóink levelek tucatjaiban reagáltak a lakáshitellel kapcsolatos cikkekre. Legtöbben arra a megállapításra reagáltak, hogy a bankok a hitelszerződés után biztosítják az ügyfélnek azt a jogot, hogy beletekinthessenek a szerződésbe, és esetleges módosíthassák azt.

Titkos szerződések

Több banknál is azt állították az Index kérdésére, hogy természetesen kiadják előre a szerződést, így az ügyfélnek lehetősége van azt megismerni. Olvasóink azonban a legtöbb pénzintézet esetében jelezték, hogy ez nem így van: "a tavaly decemberben felvett, 6+2 %-os hitelünknél a bankban nem adták ki előre a szerződést, többszöri kérésre sem".

Egy másik olvasó ehhez még hozzáteszi, hogy "ugyan aláíráskor a közjegyző is jelen volt, és fel is olvasta (Minek? Olvasni az ügyfél is tud) a szerződést, érdemben azt nem lehet helyben módosítani. Erre nincs is joga az ügyintézőknek, hiszen nem ők, hanem a mögöttes back office hagyja jóvá a feltételeket. A bank bármilyen szerződésszegés esetén jogosult azonnal élni a szerződés adta lehetőségekkel (jelzálog érvényesítése), de például a folyósítás időpontja csak ígéret, azt semmi nem írja elő neki."

Árukapcsolások

Korábbi cikkünkben említettük, hogyan próbálják életbiztosítás megkötésére rávenni az ügyfeleket azzal az indokkal, hogy nem elég biztosíték az ügyfél keresete, az ingatlanfedezet, Fészekrakónál az állami biztosíték. "Nem kötelező életbiztosítást kötni, de ha a hitelszerződés aláírásakor odatolnak még egy papírt, kevés ember van, aki nem írja alá" - próbált egy hitelügyintéző az életbiztosításra rábeszélni egy ügyfelet.

Egy másik banknál "kötelezően számlát kell nyitni, debit kártyát igényelni (természetesen mindegyiknek díja van), illetve ott kell kötni a lakásbiztosítást, ellenkező esetben elutasítják a hiteligénylést. Még szerencse, hogy tiltott az árukapcsolás Magyarországon" - teszi hozzá egyik olvasónk.

Kiszolgáltatottan

A legtöbben a saját kárukon tanulnak, de csak kevesen fordulnak bírósághoz, hogy igazukat bizonyítsák. Egy olvasónk saját bőrén tapasztalta, hogy "olyan szerződést nem szabad aláírni, amikor a bank korábbi finanszírozást vállal, mint hogy a ház szerkezetkész lenne. A bank ugyanis soha nem fizet, csak amikor a ház szerkezetkész. De a szerződés szerint az építtetőnek járna a részlet. Ezt az ügyfél nyilván nem tudja kifizetni, így a késedelem miatt fizetheti a kamatokat (ez kb. 500 ezer forint, ha csúszik az építkezés, akkor még több)."

Hiába érzi úgy a lakásvásárló, hogy neki van igaza a bankkal, esetleg az építtetővel szemben szólni, vagy perrel fenyegetni kevesen mernek, mert "akkor nem lesz meg a lakás, és elbukjuk a foglalót". Ami több millió forint is lehet.

De kritika éri szinte valamennyi résztvevőjét a hitelfelvételi folyamatnak, például az értékbecslők ellen is érkeztek panaszok. "Akinek a forgalmi (vásárlási) értékhez viszonyítva éppen a hitelfedezeti érték felett lenne a lakása, annak ott a helyszínen megmondják: vagy teszünk egy 20-50 ezer forintos borítékot a zsebébe, vagy lehúzza a lakás értékét".

A hiteligénylés hosszadalmas, sok utánajárásra és sok türelemre van szükség. "A kiszolgáltatottság, megalázás és a tehetetlenség jellemez minden hitelprocedúrát. Nagyon szomorú vagyok, mert ahogy telik az idő, egyre keserűbb szájízzel, és mind laposabb pénztárcával készülök a költözésre. Sokszor érzem magam átverve" - írja olvasónk, és az érzéssel valószínűleg nincs egyedül.