További Magyar cikkek
Újabb húsz középiskola kapcsolódhat be a szeptemberben kezdődő tanévben a pénzügyi ismeretek oktatásába. A képzési programot a véget érő tanévben szerzett tapasztalatok alapján továbbfejlesztették – jelenleg hatvan iskolában oktatják ezt a tárgyat –, és az MNB, valamint az Öngondoskodás Alapítvány 10-10 millió forintos támogatásával folytatják a program terjesztését.
Minden, a támogatásra pályázó, a programba eredménnyel jelentkező iskola 1 millió forintot kaphat, ebből 400 ezer forint az intézményé, 600 ezer forint az oktatásban résztvevő pedagógusoké lehet. Az iskolák e hét péntekéig jelentkezhetnek az alapítványnál, a nyertes intézmények pedagógusai a nyáron külön felkészítő képzésen vehetnek részt.
Komolyabb lett
A mostani és az előző tanévben a már korábban az Index által is bemutatott, két elvileg középiskoláskorú fiatal, Beni és Ani történét oktatták. Az oktatási program tananyagként használható úgynevezett törzsanyagát most átdolgozták, komolyítottak rajta, hogy jobban illeszkedjen a 17-18 évesek stílusához, ízléséhez. Emellett ki is egészítették némi elméleti alapozással, a tapasztalatok szerint ugyanis nem elég csak a gyakorlati tudnivalók átadása, szükség van olyan alapfogalmak tisztázására, hogy mi a piac, hogyan keletkezik a pénz, mi befolyásolja az árak alakulását.
A tananyag készítő szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy nemcsak a fiatalok felkészületlenek, amikor pénzügyi döntéseket kell hozni, hanem a szüleik is. A gyerekek nem látnak, mert nincs kitől látniuk pénzügyekkel kapcsolatos családi mintát. Egy felmérés szerint havonta mindössze egy órát foglalkozunk pénzügyekkel, de ebben már a sárga csekkek kitöltése is benne van; nem csoda, hogy a szülői otthon nem tudja felkészíteni a gyereket arra, hogyan válasszon nyugdíjpénztárt és mire vigyázzon, ha lesz egy hitelkártyája – mondta Gecser Ottó, az Öngondoskodás Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Már óvodában kellene kezdeni
Ellenpéldaként említette Gecser az Egyesült Államokat, ahol kilencezer oldalas módszertani munka készült a pénzügyi ismeretek oktatásáról, és a 3-6 éves, tehát óvodás korosztályt szólítják meg először, mondván: már ilyen kis korban meg kell érteni, hogy nincs ingyen ebéd, mindennek ára van. Egyébként már nálunk sem szokatlan, hogy kilencéves gyerekeknek bankkártyájuk van, vagyis tényleg úgy tűnik, hogy a felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni.
A pénzügyi ismeretek oktatásának törzsanyaga már olvasható a Pénziskola.hu weblapon, bár a szintén öngondoskodásos Tóth Attila megjegyezte: a honlapra még csak a tartalmat töltötték fel, a dizájn most készül. A többek között a pénzügyi intézményrendszer, a bankok, a tőzsde és a biztosítók, emellett a betétek, megtakarítások, hitelek, kamatok, biztosítások, nyugdíjak, bankválasztás és bankkártya-választás témakörével foglalkozó, de az adózás és a közteherviselés fontosságára is kitérő tananyag feldolgozását és megértését később önellenőrzések, minél alaposabb elsajátítását játékok is segítik majd.
Tőzsdejáték és takarékbélyeg
A játékokat az ősszel kezdődő tanévre dolgozzák ki. Elsősorban a valódi élethelyzeteket szimuláló, csoportos döntéshozatalt igénylő játékokra gondoltak, de emellett egy valós idejű, és valódi részvények kereskedésével – tehát az eddig két szezont megélt Tőzsdemágus rendszeréhez hasonlóan – működő tőzsdejátékot is elindítanának a programban részt vevő iskolákban. Emellett, a takarékoskodás szellemének elterjesztéséhez szeretnék a nyolcvanas évek végéig élt iskolai takarékbélyeges rendszert is újjáéleszteni, természetesen valamilyen korszerűbb formában.
A program kidolgozói azt remélik, hogy a pénzügyi ismeretek oktatása a szükséges kétéves akkreditációs folyamat után tananyag lehet. Addig a sikeresen pályázó iskolák – hogy ezek melyek lesznek, május végén dől el – maguk dönthetik el, hogy fakultációban, szakkörben vagy a rendes óraszám terhére tanítanak-e a pénzzel bánni. Tóth Attila, az alapítvány egyik szakértője azt mondta, akár más tantárgyakba integrálva is oktathatók a programjukban szereplő ismeretek, példaként említette, hogy a mostani matematika-érettségin is volt kamatos kamat számításával kapcsolatos feladat.