Főleg a fiatalok analfabéták pénzügyileg

2006.12.04. 07:38
A fiatalok bár fontosnak és hasznosnak tartják a pénzügyi információkat, nem igazán érdeklődnek a téma iránt - derül ki a Magyar Nemzeti Bank egyik friss felméréséből. Az idegenkedés hátterében a pénzügyi nyelvezet és az alapvető pénzügyi fogalmak hiányos ismerete áll.

A 14-17 évesek közül mindössze 10, míg a 18-30 éveseknek a 20 százaléka érdeklődik a pénzügyi világ hírei, valamint a pénzügyi szolgáltatások iránt - állapítja meg a jegybanki kutatás. Az érdektelenség hátterében a felmérés több tényező együttes hatása áll.

Egyrészt a pénzügyi fogalmak, a sajátos pénzügyi nyelvezet nem kellő ismerete magyarázza a fialatok közönyét, ebből adódóan a pénzügyi termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó információkat ugyanis nem tudják megfelelően értelmezni. Hiányzik a megfelelő családi minta, valamint nincsenek meg a hiteles, független és megbízható információforrások sem, míg az ismert információforrásokkal (például reklámokkal) szemben már ebben az életkorban komoly fenntartások alakulnak ki.

A fiatalok a kellő tájékozottság hiányában idegenkednek is a pénzügyektől. Mindkét korosztályra jellemző, hogy pénzügyi tájékozottságukat és információikat a televízió, az újságok és a magazinok ismertetőiből szerzi. Ugyanakkor - különösen a 14-17 évesek körében - általános az a vélekedés, hogy nem elég a pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról rendelkezésükre álló információ.

A jegybanki kutatás szerint a fiatalok a legkevesebbet a nyugdíj-előtakarékosságról tudnak. Ez a téma nagyon távol áll a tőlük, még azoktól is, akik a munkába állás miatt már választottak nyugdíjpénztárt. A válaszadók túlnyomó többsége azzal sincs tisztában azzal, hogy mely típusú pénztár választása lehetséges, illetve kötelező.

A megkérdezetteknek kevesebb, mint a fele tájékozódik előre az egyes pénzügyi termékek, szolgáltatások kiválasztásakor. A 18-30 évesek már közel kétharmad arányban válaszolták azt, hogy valamilyen szinten tájékozódnak, de az "alaposan tájékozódók" aránya továbbra sem éri el az összes megkérdezett 30 százalékát.

A pénzforgalmi szolgáltatások választására és használatára általánosan jellemző a passzív attitűd. A fiatalok legtöbbször elfogadják a szüleik vagy munkahelyük által választott/ajánlott pénzintézetet. A hitelekre vonatkozóan két markáns, családtól "örökölt" attitűd jelent meg a fiatalok körében. Egy részük teljes mértékben elutasító a hitelfelvétellel kapcsolatban, más részük pedig el sem tudja képzelni hitelek nélkül az életét.