További Magyar cikkek
Pontosan ezt kifogásolja a Pesti Központi Kerületi Bíróságon a magyar állam ellen hétfőn benyújtott keresetében a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete (MGOE). Bakó Zoltán, a szervezet titkára az Indexnek elmondta, hogy a beadvány egy autó esetén alapul. Ez a jármű hiába éri harmadát az újkori értékének, a kategóriája 2004-ben érvényes teljes adóját be kellett utána fizetni.
Az Index sikertelenül próbálta megtudni PM-ben, hogyan készíthetett a jogalkotó a csatlakozás előestéjén az uniós alapszerződés 90. cikkelyét nyíltan sértő adótörvényt. A tárcánál arról biztosították lapunkat, hogy éppen vizsgálják, milyen uniós szabályokat sérthet a regadó jelenlegi gyakorlata.
|
Hazai használtnál "spórolunk"
A "számlacsalásokat" kizárni próbáló magyar eljárás jelen formájában súlyos versenyhátrányt jelent a behozatal számára a magyar forgalmival már rendelkező, típusukban, állapotukban hasonló használt autókkal szemben. Utóbbiak vásárlói ugyanis a mindenkori piaci árral az egykor megfizetett regisztrációs adó töredékét kénytelenek csak megfizetni, míg a frissen behozott autó első belföldi tulajdonosa jelenleg a kategóriára vonatkozó teljes összeget lerója.
Az EU adó- és vámügyi főbiztosa, Kovács László nemrégiben a távirati irodának adott nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a tagállamoknak a hasonló adók kivetésénél a használt autók esetében a jármű értékcsökkenését is figyelembe kell venniük. A tagállamok erre vonatkozó kötelessége az eseti jogból fakad, az Európai Közösségek Bíróságának (ECJ) mintegy féltucat ítélete foglalkozik már a kérdéskörrel.
Rossz válasz a hallgatás
A szóvivő szavai szerint ha a szakértőik vizsgálata megerősíti, hogy a magyar adótörvény ellentétes az alapszerződéssel, akkor felveszik a kapcsolatot a magyar közigazgatás illetékes szerveivel, és kérik a kérdéses jogszabály módosítását. Nem kielégítő intézkedés vagy a válasz elmaradása esetén akár szabálysértési eljárás (infringement procedure) is indulhat az ország ellen.
A közösségi joghoz nem illeszkedő nemzeti előírások elleni fellépés menetéről szintén az alapszerződés rendelkezik. Az eljárás pontos lépéseit a Bizottság honlapján közlemény ismerteti, mondta Maria Assimakopolou.
Nem teljesen szabad a gazda
A kérdéses adózási területen nem érvényesül még harmonizáció, vagyis a tagállamok szabadon kivethetnek regisztrációs adót. Viszont ennek során figyelembe kell venniük az alapszerződés 90. cikkelyét, amely megtiltja, hogy a nemzeti adórendszer a hasonló belföldi és külföldi termékek között az utóbbiak hátrányára diszkriminatívan különbséget tegyen, emlékeztetett a szóvivő.
A magas adó viszont nem jelent automatikusan jogsértést. A más tagállamokból származó autókkal szembeni hátrányos megkülönböztetés tilalmát szem előtt tartva a tagállamok akár rendkívül magas adómértéket is alkalmazhatnak, mondta Maria Assimakopolou.
A tagállamok sem közvetlenül, sem közvetve nem vetnek ki más tagállamok termékeire a hasonló jellegű hazai termékre közvetlenül vagy közvetve kivetett adónál magasabb belső adót.
A tagállamok továbbá nem vetnek ki más tagállamok termékeire olyan természetű belső adót, amely más termékek közvetett védelmét szolgálhatja. Felállíthatók különböző kategóriák
Más kérdés ugyanakkor, hogy a járművek légszennyezéséhez kapcsolt esetleges adókategóriákat indokoltan alakítják-e ki az egyes országok, csökkentendő a környezet terhelését és szem előtt tartva a közösségi jog erre vonatkozó elveit, mondta Maria Assimakopolou.
A szóvivő végül emlékeztetett arra, hogy az a személy, aki úgy véli, hogy valamely tagállam adóhatósága a gépjárművek adóztatása során olyan szabályokat alkalmaz, amelyek sértik az alapszerződést, a következő címen formális panaszt tehet az Európai Bizottság megfelelő szerveinél:
European Commission
Adórendelkezések
90. cikk
Directorate General "Taxation and Customs Union"
Unit D3 "Control of the application of Community legislation and state aid/indirect taxes"
Rue Montoyer, 51
1000 Brussels
Belgium