Harmadával drágul a regisztrációs adó

2004.09.27. 22:38
A Pénzügyminisztérium (PM) tervei szerint jövőre a magánszemélyek esetében 30-42,2 százalékkal emelkedhet a gépjárművek első forgalombahelyezésénél esedékes regisztrációs adóteher.
A kormány által az adótörvényekkel együtt beterjesztett tervezetből kitűnik, hogy az inflációval indokolt emelés névleges értéke 4,2-13,9 százalék közé esik. A hányattatott sorsú adónem viszont 2005-től minden áfaköteles értékesítés és import esetén növeli az áfaalapot.

A törvény jelenleg hatályos formájában ezt nem sikerült elérni, így adódhatott, hogy több tízezer autósnak ez év első felében tévesen számították fel az áfát. Mint korábban megírtuk, az áfa újbóli bevezetéséből a PM 8-15 milliárd forintos plusz bevételre számít.

Alternatív áfa

A most hatályos adótételek
Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel120180
1.1-1.4B és 1.3-1.5D180270
1.4-1.6B és 1.5-1.7D240360
1.6-1.8B és 1.7-2.0D390585
1.8-2.0B és 2.0-2.5D540810
2.0-2.5B és 2.5-3.0D7801170
2.5-3.0B és 3.0-3.5D12001800
3.0 B és 3.5D felett18002700
Egyéb szgk.108108
Muzeális szgk.240240
Az EU-ból használt autót hozó magánszemélyek esetében az áfafizetés idén május óta fel sem merül. A PM így számukra új adótáblázatot készített, amelynek legfontosabb ismérve, hogy a tételeket az áfaköteles nettó adóösszeghez képest 25 százalékkal megtoldották. Ezt az előterjesztés "versenysemleges" lépésnek nevezi.

Így akit eddig például a 810 ezer forintos adóteher riasztott el attól, hogy 2.0-ás motorú benzines autót hozzon magának, az jövőre 1069000 forint ablakon kidobását takaríthatja meg magának.

Átlagon felül (privát behozatalnál 37,5 és 42,4 százalékkal) emelkedtek a két legnagyobb járműkategória adótételei. A törvényjavaslat végleges változatából ugyanakkor kimaradt az első tervezet egyik új ötlete, a legnagyobb motorú autókra az értékük alapján kivetett 5 százalékos kiegészítő adó.

Motor és Wankel

A jövő évi módosítások új eleme, hogy regisztrációs adót vezetnek be a motorkerékpárokra. A cégeshez képest a magánbehozatalnál itt is 25 százalékkal magasabb adótételeket alakítottak ki.

Véget ért az eddig elfeledett Wankel motoros autók virágélete. A tervezet esetükben a kamratérfogat duplája alapján rendeli megállapítani az adókategóriát.

Az EU még nem szólt

A PM továbbra sem tervezi a használt autók valódi értékét figyelembe vevő számítási mód kialakítását. A tárca sajtóosztályán keresztül lapunkhoz eljuttatott érvelés szerint az adó tételes marad, az "értékarányos" használt autó adóztatás a tervezetben nem szerepel.

Arra kérdésünkre, hogy van-e vészforgatókönyv arra az esetre, ha az uniós hivatalok felfedezik az importautókat aránytalanul sújtó regadó okozta problémákat, azt a választ kaptuk, hogy erre vonatkozólag nincs még hivatalos EU álláspont.

Drágítva semleges

Az Index rákérdezett arra is, miért kellett eltérő tételek alkalmazásával szétválasztani az áfaköteles céges és magán, illetve az áfamentes magánbehozatalt. A PM válasza szerint a más tagállamban történő használt autó beszerzésekre más áfa szabályok vonatkoznak, mivel a másik tagállambeli adómértéket fizeti meg a vevő.

Mivel a parlamentnek benyújtott tervezet szerint a regisztrációs adó áfa alap lesz, a versenysemlegesség csak úgy biztosítható, ha a két ügylet adóterhe azonos, ehhez azonban a magánimportnál az áfa-val való emelés indokolt, érvelt a PM szokás szerint inkognitóban maradó szakértője.

Nem kavarodhat össze

Felvetettük ezzel kapcsolatban a céges és magánbehozatal, illetve utóbbinál az új és a használt behozatal szétválasztásának esetleges nehézségeit. A PM válasza szerint azonban ettől nem kell tartani, mivel a szabályok egyértelműek: az áfa alatt másként kell adózni.

A jövő évi tervezet, összegek ezer forintban
Áfaköteles behozatalUniós használt magánbehozatal
Euro3Euro2Euro3Euro2
1.1 benzin-1.3 dízel130195162244
1.1-1.4B és 1.3-1.5D190285237356
1.4-1.6B és 1.5-1.7D250375312469
1.6-1.8B és 1.7-2.0D410615513769
1.8-2.0B és 2.0-2.5D5708557131069
2.0-2.5B és 2.5-3.0D819122910241536
2.5-3.0B és 3.0-3.5D1320198016502475
3.0 B és 3.5D felett2050307525633844
Egyéb szgk.113113142142
Muzeális szgk.252252315315

A tárca attól sem tart hogy új autót hozó magánszemély esetén a 25 százalékkal magasabb adóra még a 25 százalékos áfa is rárakódik. Az indoklás szerint ennek elejét veszi, hogy áfát csak egyszer kell fizetni, így csak egyszer lehet a regisztrációs adó áfa alap.

Mások is próbálkoztak már

A magánbehozatal kimondva-kimondatlanul áfával sújtása nem példa nélküli az unió történetében. Ausztriát néhány hónappal ezelőtt tiltotta el attól az Európai Bíróság (ECJ), hogy az átlagfogyasztás alapján kiszámolt, az autó értékének legfeljebb 16 százalékát elérő mértékű NoVA-ra használt behozatal esetén pluszban rátegyék az áfát.

Ezt megelőzően Finnország regisztrációs adótörvényét minősítették a közösségi joggal ellentétesnek, mivel irreális értékcsökkenést és áfát alkalmazott a használt uniós autók adómértékének megállapításánál.

A magyar jogszabály a tervezett formájában továbbra sem felel meg a diszkriminációt tiltó uniós elvárásoknak. A belföldi használt autóknak ugyanis nyilvánvaló versenyelőnyt jelent, hogy a vételárukban egyre zsugorodik az újként megfizetett regadó maradványértéke, míg a külföldi ugyanolyan autókra kortól függetlenül az adó teljes összegét kiszabják, immár kvázi áfával megtoldva.