Brüsszel vizsgálja a magyar regisztrációs adót

2004.09.23. 16:23
Egy Magyarországról benyújtott panasz nyomán az EU belső piacért, adó- és vámjogért felelős főbiztosának hivatala megkezdte a magyar regisztrációs adótörvény tanulmányozását. Mint az Index megtudta, az egyik panasz a diszkriminatív adómértékre vonatkozott, ez pedig vörös posztó az uniós belső piac őreinek szemében.
Több panasz érkezett a magyar regisztrációs adó miatt a hivatalukhoz, közölte az unió belső piacért, adó- és vámjogért felelős főbiztosának szóvivője, Jonathan Todd. A panaszok a túl magas, illetve diszkriminatív adómértékre vonatkoztak.

Mint korábban az Index is megírta, az unió 15 régi tagállamának többségében létezik forgalomba helyezéssel kapcsolatos adó. A tagállamok szabadon határozhatják meg a regisztrációs adó mértékét és kivetési módját, emlékeztetett Frits Bolkenstein szóvivője.

Bárki panaszkodhat

Az államoknak viszont feltétlenül olyan rendszert kell kialakítaniuk, amely a belföldi autókhoz képest diszkriminációtól mentesen rendezi a külföldi használt járművek terheit.

A tagállamok ilyen kötelezettsége ellenére előfordulhat, hogy egy magánszemély megítélése szerint az adóhatóság az unió alapszerződésével ütköző gépjárműadót vet ki. Ilyen esetben hivatalos panaszt nyújtható be az unió hivatalaihoz, mondta Jonathan Todd.

Eddig nem szólt senki

A szóvivő elmondása szerint a magyar törvény tavalyi előkészítése során, illetve az idén februári hatálybalépés óta mostanáig nem kaptak jelzést az adónem diszkriminatív működéséről. Ezért egyelőre a törvény angol nyelvű változatát sem kérték be.

Magyarországról korábban csupán olyan panasz érkezett, amelyben valaki a túl magas adómértéket kifogásolta, mondta Todd. Az adószint meghatározása viszont a fentiek alapján a tagállamok jogköre és felelőssége, mondta a szóvivő.

Hivatalosan nem látták még a szöveget

Most viszont a magyar adó diszkriminatív kivetése miatt érkezett panasz a hivatalhoz. Ennek nyomán megkezdődött az adónem vizsgálata, jelentette ki a szóvivő. A regisztrációs adóval kapcsolatban ugyanakkor még nincs közvetlen uniós harmonizációs kötelezettség, így a törvényeket nem kapják meg automatikusan, emlékeztetett a szóvivő.

Magyarországnak, jelesül a Pénzügyminisztériumnak nem volt kötelessége eljuttatni Brüsszelbe a törvényt, illetve annak javasolt módosításait, válaszolta kérdésünkre a minisztérium sajtóosztálya. A törvénynek így még nem kérték a hivatalos angolra fordítását sem. Arra a kérdésünkre, hogy a hatályos törvényt magyarul és egységes szerkezetben hol lehet tanulmányozni, a minisztérium a CD Jogtár használatát javasolta.

Kár megvárni az ítéletet

A magyar adórendszerrel kapcsolatban már zajlik uniós vizsgálat. Az egyszerűsített vállalkozási adóval (eva) szemben az volt a kifogás, hogy nem tisztázott az áfatartalom kezelése, illetve hogy ez a versenyhelyzetben előnyt vagy hátrányt jelent-e.

Nyáron Vámosi-Nagy Szabolcs a minisztérium megbízott helyettes államtitkáraként az EU részéről kritizált eva ügyével kapcsolatban egy rádióinterjúban kijelentette, hogy ha a törvény az EU szakértői szerint ellentétes a közösségi joggal, rendkívüli presztízsveszteség volna kenyértörésre vinni a dolgot, vagyis megvárni az ország jogerős elmarasztalását az Európai Bíróságon (European Court of Justice, ECJ).

Kerékkötő a regadó

Alaki követelmények
A tagállamok adórendszerével kapcsolatos esetleges panaszokat az
European Commission, Directorate General "Taxation and Customs Union"
Unit D3 "Control of the application of Community legislation and state aid/indirect taxes"
B-1049 Brussels, Belgium

címre lehet eljutattni, közölte lapunkkal a szóvivő. A hivatalos panasz alaki követelményeit az unió weboldalán elérhető nyomtatványon lehet megtekinteni.
Jonathan Todd elmondta, hogy minden magánszemélynek megvan a joga arra, hogy ha az uniós jogelvekkel ellentétesnek gondolja egy-egy tagállam adórendszerét, megfelelő formában panaszt nyújtson be.

A szóvivő a fentieken túl kifejtette, hogy az Európai Bizottság éppen két évvel ezelőtt világossá tette, hogy a regisztrációs adó jellegű terheket tekinti a személyautók szabad mozgását garantáló egységes belső piac egyik legkomolyabb kerékkötőjének. Ezért a Bizottság az ilyen adónemek fokozatos megszüntetését javasolta, a széndioxid-kibocsátáshoz kapcsolódó új adórendszer egyidejű bevezetésével.

Gyűjtik a véleményeket

A fenti jogalkotási folyamat idén júliusban ért abba a szakaszába, amikor online kérdőíven kérhették ki a magánszemélyek és cégek véleményét az adórendszer közösségi szintű átalakításával kapcsolatban. A nyilvánosság véleményét figyelembe veszik az irányelv kialakítása során, majd a javaslat várhatóan 2004. végén kerül a Bizottság elé, mondta a szóvivő.

Az autók adóztatásával kapcsolatban uniós szinten jelenleg csekély mértékű a harmonizáció a tagállamok között, emlékeztetett. Így a tagállamok szabad mérlegelésük szerint szabhatnak ki adóterhet a járművek vásárlása illetve első forgalomba helyezése alkalmával.

Bizonyos korlátok

Ezen kívül a tagállamok olyan struktúrájú és mértékű adózást alkalmaznak, amelyet a feladatra alkalmasnak látnak. Ugyanakkor a nemzeti előírásoknak figyelembe kell venniük néhány szabályt a más tagállamokból "importált" autókkal kapcsolatban, emlékeztetett Jonathan Todd.

Tilos például határátlépési formaságokhoz kötni a végleges behozatalt, vám jellegű terhekkel felérő intézkedéseket bevezetni, és a hazai gyártású illetve korábbi forgalomba helyezésű autókhoz képest diszkriminálni a külföldi járműveket, sorolta a szóvivő.

Az egyik tagállamból a másikba vitt használt autókra kiszabható regisztrációs adó elfogadható mértékét az évek során több, hasonló tartalmú ítéletében szabályozta az ECJ. Az ítéletek szerint az ilyenkor követelt adó mértéke nem haladhatja meg azt az összeget, ami a hasonló belföldi használt autó értékében a rá újként egykor megfizetett adóból arányosan megmaradt, emlékeztetett Jonathan Todd.