Sármelléken megépülhet a repülőtér

2004.02.19. 09:01
Tavasszal megkezdődhet végre a sármelléki repülőtér fejlesztése, az azonban továbbra sem dőlt el még, hogy a Budapest Airport Rt. átveszi-e a légikikötő üzemeltetését. Április 3-án pedig érkezik az első charterjárat, ezekből az idén az előzetes hírek szerint több mint százat fogadnak majd.
Mintegy kétmilliárd forintos beruházással akár már jövőre megkezdődhet a szombathelyi repülőtér kiépítése a két partnerváros, Szombathely és a burgenlandi Oberwart (Felsőőr) együttműködésében. A Savaria Airport elsősorban teherszállító repülőgépeket várna. Az ingatlanfejlesztő az Unger International, a felsőőri székhelyű Unger Stahlbau-gruppe vállalata lesz. A szombathelyi önkormányzat tulajdonában lévő repülőtér kétszáz hektáron helyezkedik el, de a terület további száz hektárral bővíthető. A tervek szerint első lépcsőben egy ezerhatszáz méter hosszú, negyven méter széles szilárd burkolatú kifutópálya, valamint egy háromezer négyzetméter alapterületű épületegyüttes, utascsarnok és több kiszolgálólétesítmény készülne el.

A tavasz folyamán várhatóan előrelépés lesz a sármelléki Balaton West Airport fejlesztésében is, hiszen már körvonalazódik a kormány által biztosított 670 millió forintos fejlesztési támogatás felhasználásának módja. Ebből a pénzből a pályafényt és a navigációs berendezést újítanák meg, illetve részben finanszírozható lenne a repülőtér őrző-védő rendszerének a kiépítése is. Emellett a repülőtér üzemi területén kívül eső, közel kétszáz hektáros földterületre terhelt jelzálogbejegyzés lekerült a tulajdoni lapról, így ez a terület szabadon hasznosítható, az ebből befolyó pénzt a légikikötő fejlesztésére kell fordítani. Arról azonban továbbra sincs döntés, hogy ezt átveszi-e a Budapest Airport Rt., vagy sem.

Április 3-án jönnek az első járatok

Ez ügyben pedig mielőbb dűlőre kellene jutni, mert április 3-án érkeznek az első járatok, amelyek egyenként 50-70 vendéget hoznak a közeli fürdőhelyekre. Ezt követően április 25-én érkezik az első Boeing-737-es is. A chartergépeket jellemzően heti rendszerességgel fogadják majd. A már bejelentett járatok száma meghaladja a százat.

Szombathelyen a jelenlegi füves repülőteret újabb területekkel bővítve, hosszabb távon akár egy 3500 méter hosszúságú futópálya is megépíthető. Már első lépésben olyan pályát építenének, amely a nap 24 órájában fogadhatna gépeket. Arról egyelőre nincs információ, hogy az osztrák cég milyen forrásokból kívánja finanszírozni a magyarországi beruházást. A 11 országban jelen lévő ausztriai vállalat árbevétele 2003-ban meghaladta a 150 millió eurót. Magyarországon eddig az autó- és az élelmiszeriparban szereztek érdekeltségeket.

Ugyanakkor a napokban megállapodás született a miskolci füves repülőtér sorsát illetően a tulajdonos miskolci, illetve sajóbábonyi önkormányzat, valamint az üzemeltető repülős egyesület között. E szerint a jövőben a sportcélok mellett a polgári légi közlekedésbe is be kívánják kapcsolni a borsodi légikikötőt. Miskolcnak érdekében áll, hogy a csaknem 130 hektáron elterülő repülőtér a sportcélú üzemeltetés mellett a nem menetrend szerinti polgári repülés, a légimentés és az esetleges katasztrófahelyzet rendezéséhez szükséges légibázis működtetése is biztosított legyen. Mindezeken túl nem elhanyagolható a repülőtér gazdasági szerepe sem. A környéken ugyanis több olyan vállalkozás alakított ki bázist, amely számára a gyors megközelítés sem mellékes szempont. A reptér ráadásul az M3-ast Miskolccal öszszekötő M30-as sztráda folytatásaként épülő, a megyeszékhelyet elkerülő fél gyűrű és a 26-os út csomópontjában van, azaz gyors csatlakozást biztosít a környékbeli ipari parkokhoz.