További Magyar cikkek
Az Index szerdán írta meg, hogy a Tárnok-Székesfehérvár közötti negyven kilométeres vasútvonal részben uniós támogatással megvalósuló felújítására kiírt közbeszerzési tenderen a négy pályázóból hármat kizártak. Az eljárást így az eredetileg csak harmadik legjobb ajánlatot benyújtó, Strabag-érdekeltségű konzorcium nyerte 54,9 milliárd forintos árajánlattal.
A konzorciumot a Szentesi Vasútépítő Kft. vezeti – ez a Strabag cége –, a MÁVÉPCELL Kft., a Kelet-Út Kft. és a Közgép Zrt. a további három tag. A kizárt ajánlattevők közül a Vegyépszer vezette és egy cseh-szlovák konzorcium egyaránt 50 milliárd forintnál alacsonyabb árat ajánlott, míg a Hídépítő-érdekeltségű pályázó a Strabagnál valamivel többet.
Bajnai Gordon, mint az uniós források felhasználásáért felelős miniszter, csütörtöki sajtótájékoztatóján az ügyről azt mondta: felkérte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökét, indítson vizsgálatot a tender ügyében. Azt várja el az NFÜ vezetőjét, hogy nézze meg: történt-e szabálytalanság az ügyben, és a vizsgálat végéig ne kössenek szerződést a tenderen nyertes konzorciummal. A szerződést egyébként, a közbeszerzési eljárást lebonyolító Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. szerdai tájékoztatása szerint január 30-án kötnék meg.
Bajnai Gordon csütörtökön az MTI kérdésére válaszolva elmondta: lapunk írása felvet olyan szempontokat, amelyek valóban aggályosak lehetnek. Példaként említette, hogy jelentős értékről van szó, az ajánlatok között több milliárd forint különbség van, ezért mindenképpen indokolt a vizsgálat. Bajnai bejelentését követően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az MTI-vel közölte, hogy a miniszter felkérésére elindították a vizsgálatot, hiszen az ajánlatok között több milliárd forint különbség van. Megjegyezték: emellett pedig Magyarországon a tapasztalatok azt mutatják, hogy a tender vesztesei meg szokták óvni az eredményt.
A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. csütörtökön kiadott közleménye leszögzi: a szerdai cikkünk számos pontatlanságot és valótlan állítást tartalmaz. A közlemény szerint a bírálóbizottság 5:0-s szavazással fogadta el a döntést, amely ellen a bírálatot nyomon követő, szavazati joggal nem rendelkező 7 külső szakértő sem élt ellenvetéssel, kifogással. Leszögezték azt is, hogy a három pályázó kizárásának oka a műszaki, szakmai alkalmasság nem megfelelő bizonyítása volt, így nem csatoltak megfelelő szakmai referenciát vagy hiányoztak a megfelelő képzettségű szakemberek.
A NIF közleménye szerint tévesen írtuk, hogy a MÁV Cargót nevesítették volna szerződésre kötelezett szállítóként. Sőt, a zúzott kő vasúti szállítására sem kötelezték a pályázókat, csupán támogatták azt, ha valaki – hogy a zúzott kő szállítása ne tegye tönkre a közutakat – vállalta a vasúti szállítást. A NIF közölte azt is, hogy nem öt, hanem hat naptári nap volt hiánypótlásra, amelyre második körben már csak a Vegyépszert kötelezték, a cég ez elleni kifogását a döntőbizottság elutasította.
A NIF közleményében az is szerepel: tekintettel arra, hogy csak egy pályázó felelt meg maradéktalanul a követelményeknek, megvizsgáltál az újrapályáztatás lehetőségét. "Ez azonban jelentős, kétmilliárd forintos, mely az államháztartást terhelné. Az újabb pályázat ezen túl legalább fél éves csúszást jelentene a beruházás megvalósításában" – tájékoztatott az infrastruktúrafejlesztő cég.