Timót, Xénia
-10 °C
-1 °C

Költözzön autópályák mellé!

2005.12.27. 10:52
A vidéki átlagjövedelem 120 százalékát is elérik az M7-es és az M1-es autópálya 30 kilométeres körzetében a jövedelmek - derül ki egy, az MTA Közgazdaságtudományi Intézete gondozásában most megjelent kiadványból. Az M3-as 10 százaléknyi pluszt jelent, az M5-ös semennyit.
Az útépítés gazdasági fejlődést ösztönző hatását elemezve a kutatók megállapították, hogy még a távolabbi, az M7-es és az M1-es autópályák 30 és 50 kilométer közötti külső körzetében is 10 százalékkal magasabbak voltak a jövedelmek a vidéki átlagnál a vizsgált 2002-es időszakban.

A kelet, az más

Az M7-es autópálya e külső körzetében ez a jövedelmi előny korábban 120 százalék, 2002-ben 110 százalék volt, míg az M1-es autópálya külső körzetében a vidéki átlagról emelkedett a szint 110 százalékra 2002-re.

A keleti országrész autópályáiról szólva a tanulmány megállapítja: az M3-as autópálya 30 kilométeres körzetében ugyancsak 110 százalékos jövedelemszintet regisztráltak. Az M5-ös autópályánál viszont ez a 30 kilométeres körzet már csak a vidéki átlagot érte el. Igaz, ehhez hozzátartozik, hogy a felmérés készítésének időpontjában az M5-ös még nem volt a matricás reddszer része, így forgalma jóval kisebb volt, mint a másik három sztrádáé.

A keleti országrész autópályáinál a 30 és 50 kilométer közötti külső körzetnél viszont már a vidéki átlag alattiak a jövedelmek. Így például az M5-ös autópályánál ebben a külső körzetben a vidéki átlag 80 százalékát érik csak el a jövedelmek, az M3-as autópálya külső körzetében pedig a 90 százalékát. A munkanélküliségi jellemzőkben a keleti országrész autópályáinak környezete jobban áll.

A munkanélküliségre is kihat

Csak az M3-as, M5-ös külső, tehát 30 és 50 kilométer közötti körzetében haladta meg a vidéki átlagot a munkanélküliség 40 és 10 százalékkal. Az M3-as 30 kilométeren belüli körzetében viszont már a vidéki átlagra csökkent a munkanélküliség, az M5-ös autópálya e belső körzetében pedig e vidéki átlag 80 százaléka körül alakult. Körülbelül ugyanez a helyzet az M1-es autópálya külső, az M7-es autópálya belső körzetében is.

Az M7-es autópálya külső, tehát 30 kilométer és 50 kilométer közötti körzetében annak ellenére, hogy a nyugati országrészről van szó, a vidéki átlagról a közelmúltban csökkent ennek 80 százalékára a munkanélküliség. A legjobb eredményt a vidéki átlag körülbelül 60 százalékát jelentő munkanélküliséget az M1-es autópálya 30 kilométerig terjedő belső körzetében tapasztalták a kutatók.

A tanulmány figyelmeztet arra is, hogy csupán az autópálya-építés nem elegendő a települések magasabb fejlettségi szintjéhez, jobb foglalkoztatási helyzetéhez. Ehhez például iskolázott, képzett munkaerőre és egyéb infrastruktúrára is szükség van.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.