További Magyar cikkek
Világrekordnak mondott hídúsztatás volt, hordógurítási ünnepséget is tartottak már a dunaújvárosi leendő M8-as Duna-hídon, és már neve is van. A múlt héten döntött a földrajzinév-bizottság, így a hidat Pentele vagy Pentelei hídnak hívják majd. A testület az előbbi változatot elfogadhatónak tartotta, de azt javasolta a gazdasági és közlekedési tárcának, hogy fontolja meg inkább az utóbbi változat használatát.
Szépnek szép lesz (fotó: Németh Dániel)
Szóval úgy tűnik, minden rendben van a híddal, ráadásul szép is lesz. Csak éppen még mindig nem készült el, holott már a módosított átadási határidő is lejárt. Eredetileg tavaly november végére kellett volna elkészülnie az 54 milliárd forintos beruházással épülő hídnak és a hozzá tartozó, az M6-ost a híddal összekötő, mintegy két kilométernyi M8-asnak – a költségekből 43 milliárdot a híd megépítése tesz ki –, ám a tavaly tavaszi kedvezőtlen időjárás miatt az időpontot idén júniusra módosították.
Még csak próbaterhelik
A beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt.-nél még az év elején is azt közölték, hogy idén júniusban lesz az M8-as híd átadása. A kivitelezők azonban május végén bejelentették, hogy a hidat július végén lehet legkorábban átadni, a június végére tervezett átadási időpontban még csak próbaterhelést tartanak.
Az építkezést a múlt héten néztük meg. A hídhoz vezető útszakaszról helyenként még hiányzik a kopóréteg, az úttest nem is érintkezik a híddal. A kandelábereket már felállították, jelenleg szigetelnek, festik a hidat. A gyalogos- és kerékpáros-forgalomnak helyet biztosító sávok mentén itt-ott még hiányos a korlát és a kopóréteg is.
Csinosítgatják
A híd kivitelezését a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. részvételével az építésre alakult DunaÚj-Híd Konzorcium végzi. Mindkét pályáján leállósávot, járdát és kerékpárutat alakítottak ki. Az úgynevezett kosárfüles híd építéséhez több mint 24 ezer tonna acélt használtak fel, az alapozás és a pillérek elkészítéséhez több mint hatvanezer köbméter betonkeveréket építettek be.
Kész lesz, de nem használhatjuk
Míg a dunaújvárosi hídról már biztosan tudjuk, hogy nem készült el a módosított határidőre, az M7-es Nagykanizsa és Sormás közötti szakaszáról – nagyrészt a gyorsút nagykanizsai elkerülőjéről – még nem tudni, mikor autózhatunk rajta. A NIF-nél év elején júliusi átadást ígértek, amit most kérdésünkre úgy módosítottak, hogy július végéig csak "készre jelentenie" kell a kivitelezőnek, a forgalomba helyezést eredetileg is augusztusra tervezték.
Bár laikusok vagyunk, a NIF honlapján látható, júniusban készült fotógaléria alapján nekünk azzal kapcsolatban is erős kétségeink vannak, hogy valóban készen lesz-e az út e hónap végére.
Augusztus 8-tól viaduktolhatunk
Ha igen, akkor viszont augusztusban már csak egy 36 kilométeres szakasz hiányzik majd ahhoz, hogy az Adriára autózók Budapesttől lényegében végig autópályán utazhatnak (nem számítva a Letenye és az országhatár között lévő egy kilométert).
Az M7-es köröshegyi viadukttal tuningolt Zamárdi-Balatonszárszó szakaszát ugyanis szintén augusztusban, a NIF mostani tájékoztatása szerint várhatóan augusztus 8-án adják át a forgalomnak. Ez a legutóbbi határidőnél néhány nappal korábban van, bár eredetileg ennek a szakasznak az elkészítését még a múlt évre tervezték.
Ebben a hónapban kész lesz, de tényleg (forrás: nif.hu)
A jövőnek építik
Az idei utolsó gyorsútátadás a tavaly őszről idén szeptemberre halasztott, Görbeháza és Nyíregyháza közötti M3-as lesz, jelenleg úgy tűnik, a mostani határidőt ott sikerül tartani. Az épülő, és csúszásban lévő sztrádák közül egészen biztosan nem készül el idén sem az egykor még 2006 februári átadással tervezett M6-os városi szakasza, amelyet legkorábban ugyancsak jövő nyáron használhatnak az autósok.
Az M0-s korábban ez év végéig átadni tervezett keleti szektorát is csak jövő nyárra fejezik be, feltéve, ha a NIF-nek októberig sikerül megoldania a területszerzéssel kapcsolatos nehézségeket. Ha nem, akkor a kivitelező szerint lehetséges – az időjárástól függ –, hogy csak jövő őszre lesznek készen.