További Magyar cikkek
Minden napra tucatszám jutnak problémás esetek, a reptéri állapotok változatlanok, állítja Lengyel Sándor, a legnagyobb fővárosi taxiscégeket tömörítő - a reptéri pályázaton alulmaradt - konzorcium egyik tagja, a 6x6 taxi vezetője. Hangsúlyozta: jelenleg nem is a nyertes Zóna Taxival, hanem a Budapest Airport vezetésével van problémájuk. Úgy látják, a szerintük irreálisan alacsony árakat vállaló nyertes képtelen megfelelni a pályázati kiírásban szereplő feltételeknek, a BA pedig nem lép fel emiatt. Márpedig itt nem pusztán két magáncég közötti szerződésről van szó - érvelt Lengyel -, hanem nyílt pályázatról, amelyre komoly összeget költöttek. Ha a győztes nem teljesít, elemi érdekünk a fellépés - fogalmazott a cégvezető.
Jogászaink dolgoznak az ügyön - mondta Lengyel Sándor, aki egyelőre nem kívánta elárulni, milyen megoldások kerültek szóba. Az egyik lehetőségként azonban a Gazdasági Versenyhivatalt is említette.
Nincs versenyprobléma
Konkrétan nem vizsgáltuk az ügyet, de az eddigi információk alapján versenyjogi probléma nem merül fel az új helyzettel kapcsolatban - mondta az Indexnek Trojákné Amberger Teréz, a GVH szolgáltatási irodájának vezetője. A Versenyhivatalnál nem ismeretlen a ferihegyi taxishelyzet. 2004-ben határozatot is hoztak, amelyben - kitérve arra, hogy fizikai erőszakkal történt piacszerzés - kötelezték a repteret a versenytörvénynek megfelelő megoldás kialakítására.
A pályázat ennek megfelel - mondta el kérdésünkre az irodavezető. Elméletileg ha a pályázat után a vesztesek azt látják, a nyertes fél nem megfelelően teljesít, bíróság előtt kereshetnek jogorvoslatot, a Versenyhivatal ilyen ügyekben nem jár el. Trojákné Amberger Teréz elmondta azt is: ezúttal arról lehet inkább szó, hogy a rendkívül alacsony árak nyomán a Zóna Taxi forgalma jelentősen felülmúlja a vártat, illetve a korábban a reptéren jellemző forgalmat.
A taxipiacot ismerő szakértő hangsúlyozta: a taxi működési költségeiben csak 30 százalékot tesz ki a benzinár, a fennmaradó részt el kell osztani a fuvarok között. Ebből is látszik, a magas kihasználtsági mutató vezethet oda, hogy alacsonyabb kilométerdíjjal is megérje a szolgáltatás. Trojákné Amberger Teréz szerint a nyertes a reptérre kifelé menő piacot is könnyen megszerezheti. Mindez új helyzet elé állítja az eddig áraikkal a korábbi rossz hírű szolgáltatónál versenyképesebb, telefonos rendelésre építő cégeket. Az árézékeny ügyfelek a még kedvezőbb fuvardíjért esetleg sorba állni is hajlandók. Így újabb árverseny indulhat el, ha a fővárosi taxiscégek meg akarják őrizni telefonos reptéri rendeléseiket.
A reptér elégedett
Megvan a 150 autó, megvan a 150 sofőr - mondta az Index érdeklődésére Szollár Domokos, a reptér szóvivője. Igaz, az autók listáját nem kívánta rendelkezésünkre bocsátani, és a jelenleg használt autók koráról sem tudott részletekkel szolgálni (e két ponton érte a legtöbb kifogás a Zónát a versenytársak részéről). A Zóna szerződésben vállalta a gépjárműpark előírt megújítását, az új autók beszerzése azonban a szolgáltatói szerződés megkötése előtt nem kezdődhetett meg.
Szollár azt hangsúlyozta: a vártnál nagyobb érdeklődés és forgalom miatt kell időszakonként várakozni a taxikra, de ez forgalmas periódusokban több nyugat-európai városban sincs másképpen. A várakozási idő csökkentését azonban a reptér is fontosnak tartja, ezért a kocsik számának emelésére kérte a Zóna Taxit: szeptembertől már 220 autó áll majd szolgálatban Ferihegyen.
A panaszokat Szollár Domokos illetően jelezte: mindent azonnal kivizsgálnak. Az első napokban előfordult, hogy nem volt minden sofőrön nyakkendő, ez azóta nem fordul elő. Ugyanakkor a BA Rt. szerint a Zóna Taxi valamennyi, szerződésben vállalt kötelezettségének eleget tesz. Ha nem így lenne, szerződésbontás mellett az eseti szabálytalanságok miatt százezer és egymillió forint közötti kötbér is fenyeget.