Olcsó reptéri taxi egyenruhás sofőrökkel

2006.08.15. 16:13
Keddtől egyenruhás sofőrök és egységes festésű taxik szállítják az utasokat Ferihegyről és Ferihegyre 2900-3600 forint közötti áron. A Zóna konzorcium az elkövetkező fél évben tervezi az összes új autó beszerzését és a rendszer teljes kiépítését. A harc a jelek szerint nem ült el a ferihegyi drosztokon: a Zóna autói ma 30-40 fals címre kaptak hívást, több taxist pedig megfenyegettek - állította Veres István a cég képviselője.

Halvány remény mutatkozik arra, hogy a taxizás Ferihegyről és Ferihegyre valamivel kulturáltabbá, ellenőrizhetőbbé és nem utolsó sorban olcsóbbá válik. Kedden bemutatkozott a Zóna Service Konzorcium, amely megnyerte a Budapest Airport Rt. által kiírt pályázatot és augusztus 15-től üzemelteti a reptéri taxikat. (Természetesen mindenki utazhat másik taxistársasággal is a reptérre, a telefonon rendelt autóknak külön drosztot alakítottak ki.)


Nézze meg képeinket!

A keddi Ferihegy 1-en tartott sajtótájékoztatón egyelőre egy félig kész információs pultot láttunk a reptér épületében, egy ideiglenes pultot a bejárat előtt, mutatóba pedig négy új autót Zóna taxi felirattal és formaruhás taxisokkal, valamint egy csinos hostesst.

A konzorcium 150 autóval kezdi meg az egységes arculatú taxiszolgáltatást, a kocsik közül 12 új jármű – mondta Veres István, a konzorcium képviselője (Veres István korábban a Citadella Terasz melletti terület engedély nélküli beépítése, és a Kádár-villa átépítése miatt vált ismertté). Ha valaki Ferihegyre érkezik, és taxival akar bemenni a városba, hostessek segítik eligazodni, és az információs pultnál veszik fel a rendelést. Itt gondoskodnak a speciális igényekről is, például a mozgássérültek szállításáról.

Zónák és kötött árak

A Zóna konzorcium
A Budapest Airport Rt pályázatán nyertes konzorcium tagjai Zóna Service néven alapítottak részvénytársaságot. A cégben 25 százalékot meghaladó tulajdona az Euro Taxi Bt.-nek és az Airport Security Kft.-nek van, a többi részvényen az irodaszer-forgalmazással foglalkozó Office Service Concept Kft., az Utaxi Bt., a Petrányi-Autó Kft., a Next Autó Kft. és Szakál József egyéni vállalkozó osztozik. A Zóna Service-szel a BA négy plusz egy évre kötött kizárólagos szerződést a reptéri utasfelvételre.

Az utas minden esetben kap egy utalványt is, amelyen feltüntetik, legfeljebb mekkora összeget kérhet a taxis a fuvar végén. Ha ennél alacsonyabb összegről van szó, akkor a taxióra állása szerint kell fizetni. A cég szórólapján feltüntették a zónákat és azt is, hogy vitás esetben hol lehet panaszt tenni.

A Zóna alaposan letörte a reptéri transzferárakat. Budapestet négy szektorra osztották, így a taxi ára 2900-3600 forint között mozog, attól függően, hogy a reptértől (vagy a reptérre) milyen távolságra akarunk autózni.

Veres István szerint az utasok 60-70 százaléka az egységesen 3500-3600 forintos tarifájú pesti és budai belvárosi kerületekbe tart. A fuvarok 1-3 százalékát teszik csak ki a káposztásmegyeri, békásmegyeri és egyéb, IV.-es zónájú fuvarok, amelyeknek ugyancsak 3600 forint a tarifája, ami nem jelent különösebb nyereséget a konzorciumnak. Veres István szerint a visszaéléseket kizárja a zónarendszer. Úgy tudjuk, az utasok később az autókban lévő GPS-rendszer képernyőjén követhetik, merre halad velük az autó.


Zónák és díjtételek

A Zóna a pályázatban vállalta azt is, hogy idegen nyelven beszélő sofőröket alkalmaz, s lehetővé teszik az autóban a kártyás fizetést is. Az Index kérdésére Veres István azt mondta: nem vizsgáztatták idegen nyelvből a nekik dolgozó taxisokat, de folyamatosan ellenőrzik majd sofőrjeiket. Megszervezték azt is, hogy akinek szüksége van rá, nyelvtanfolyamon képezhesse tovább magát.

A konkurencia megszólal

A keddi sajtótájékoztatón megjelentek a pályázaton vesztes taxicégek (6x6, Buda, Taxi 4, Főtaxi) vezetői is, akik kételyeiknek adtak hangot. Mint mondták, a pályázat szerint augusztus 15-től kell indulnia az új szolgáltatásnak, de nem nagyon látják a sok új autót, a bankkártyaolvasókat, vagy az utalványokat kiadó számítógépes rendszert. Mint képviselőjük fogalmazott: ilyen alacsony áron szerintük nem lehet színvonalas szolgáltatást nyújtani.

Ha itt lenne minden új autó, az azt jelentené, hogy már előre tudtuk, hogy mi nyerjük meg a pályázatot – mondta Veres István. A pályázatban is az szerepel – tette hozzá, hogy az elkövetkező egy évben fejlesztik ki teljesen a rendszert, de az autóflotta 1,2 milliárd forint értékű bővítését a Zóna fél év alatt vállalta.


Klikk a képre!

A cég az autóparkban negyedévente végez majd cseréket. Az autók között 50 új Volkswagen Passat és Ford S-Max lesz. Augusztus végéig üzembe áll a reklámcélt szolgáló első klasszikus angol taxi is, amelyet október végére további 9 egészít ki.

Téves hívások

A harc láthatóan nem ült el a ferihegyi drosztokon. Veres István megemlítette, hogy a Zóna taxijai a keddi kezdéskor legalább 30-40 fals címről kaptak hívást. A konzorcium képviselője emögött a sértett konkurencia ármánykodását sejtette, hogy már az első napon ne legyen elég autójuk a reptéren. Veres azt is megjegyezte, hogy több Zóna taxist már kedden megfenyegettek más társasághoz tartozó kollégák.

Az alacsony árak ellenére, jó és biztos üzletet jelent a reptéri taxizás, hiszen az utasok száma folyamatosan bővül. Jelenleg havi 40 ezer fuvarra lehet számítani, amelynek döntő részét a Zóna Service szeretné lebonyolítani.

A Budapest Airport Rt. abban érdekelt, hogy a szolgáltatás színvonalas legyen, s ennek teljes kiépítése az elkövetkező egy évben történik meg - mondta az Indexnek Szollár Domokos, a társaság szóvivője. Folyamatosan ellenőrizzük mi is a szolgáltatást, hogy az teljesíti-e pályázatban kitűzött feltételeket – tette hozzá.