Újabb regisztrációsadó-tábla készült

2004.03.02. 10:06
Úgy tűnt, a Parlament elfogadja a négypárti konszenzussal létrehozott új adótáblát, ám ehelyett inkább módosító indítványról döntöttek a képviselők. Az új javaslat értelmében nem vennék figyelembe az avulást, nőne a különbség az Euro 3-as és Euro 2-es autók díjai között, viszont a tavaly behozott kocsik után még fogyasztási adót kellene fizetni.
Ugyan egyhangúlag általános vitára bocsátotta tegnap az Országgyűlés gazdasági bizottsága a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását célzó, négypárti konszenzussal született törvényjavaslatot, ám váratlan fordulattal módosító indítványról is döntöttek a képviselők. A tíz igen, hét nem szavazat és két tartózkodás mellett benyújtott javaslat gyökeresen megváltoztatná a múlt héten a költségvetési bizottságban még teljes bizalmat élvező regisztrációsadó-táblát.

Nagyobb különbség

Az új táblázat eltörölné a használt autók esetében javasolt, az avulást figyelembe vevő alacsonyabb adómértékeket, ugyanakkor az ötösnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt (Euro 2-es motorral szerelt) autóknál a regisztrációs adó ötven százalékkal magasabb lenne, mint az Euro 3-asoké, szemben az eredeti javaslatban szereplő húsz százalékkal.

Benzines/dízelEuro 3-asEuro 2-es
cm3ezer Ft ezer Ft
1000-ig/1300-ig100150
1001-1400/1301-1500150225
1401-1600/1501-1700200300
1601-1800/1701-2000325487.5
1801-2000/2001-2500450675
2001-2500/2501-3000650975
2501-3000/3001-350010001500
3000/3500 fölött15002250

Az új javaslat gesztust tesz a használt autókkal kereskedők felé is, hiszen felmentené azokat a regisztrációs adó alól, akik még tavaly hoztak be használt kocsikat az országba, ám mostanáig nem találtak vevőt rájuk. Nekik csak a fogyasztási adót kellene megfizetniük. Pénzely Márta, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője szerint a most beterjesztett adótábla jobban harmonizál az EU-tagországok gyakorlatával. Elismerte ugyanakkor, hogy ebben a kérdésben nem egységes az uniós gyakorlat, vannak olyan tagországok, amelyekben az avulási tényezőt figyelembe veszik, másokban viszont nem.

A Gémosz megnyugodna

Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke a Világgazdaságnak elmondta: örülnek, hogy a pénzügyi tárca felülvizsgálta korábbi álláspontját és a környezetvédelmi szempontoknak is helyt adott az újonnan megfogalmazott javaslatban. Az új autók importőreit megnyugvással töltené el, ha ezt a minden piaci szereplő számára kompromisszumos megoldást tartalmazó indítványt fogadná el végül a parlament - tette hozzá Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.

Az eredeti módosító indítvány egyik előterjesztője, Font Sándor (MDF) azonban úgy véli, a most beterjesztett javaslatban csak az új autókkal kereskedők érdekei tükröződnek. Nem értik - mondta -, hogy miképpen sikerült néhány nap alatt a kormány támogatását megnyerni az új adótáblához (erre hivatkozott ugyanis a pénzügyi tárca képviselője), amikor nem volt ez idő alatt kormányülés. Az előterjesztők továbbra is fenntartják azt a meggyőződésüket - hangoztatta -, hogy a használt autók esetében figyelembe kellene venni az adóztatásnál a jármű avulását.

A javaslat beterjesztésével "kinyílt" a regisztrációs adóról szóló törvény, mondta Tóth Sándor (MSZP), aki szerint mostantól bárki újabb javaslattal állhat elő. Így megjósolhatatlan, hogy a parlament mikor tűzheti napirendjére a kérdést.