Nehéz odaadni a gazdagok pénzét a szegényeknek
További Pénz beszél cikkek
-
Az MBH ítéletet mondott a Richterről
- A Századvég teljesen mást vár jövőre a magyar gazdaságban, mint a kormány
- Szintet léphetnek a vállalkozások a digitalizáció terén – itt a DIMOP Plusz hitelprogram
- Hasít a bitcoin, Donald Trump másfélszeres árfolyamra repítette a kriptovalutát
- Lesújtott a központi bank, 51 millió forintos bírságot kapott a Groupama Biztosító
A blogról
Az elmúlt napokban jelentős sajtóvisszhangot kapott Tóth G. Csaba és Virovácz Péter nemrégen megjelent tanulmánya, amely az egykulcsos adórendszer jövedelemeloszlásra gyakorolt hatását lenne hivatott vizsgálni.
A szerzők figyelmen kívül hagynak számos tényezőt, amelyek nélkül az adórendszer elmúlt években lezajlott átalakításának korrekt értékelése nem végezhető el; így következtetéseik is meglehetősen félrevezetőek. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk, hogy a fenti tanulmány miért jut téves következtetésekre, majd bemutatjuk, hogy milyen következményekkel jár a legmagasabb jövedelműek túlzott mértékű adóztatása, és milyen tényezők korlátozzák az újraelosztási szempontok érvényesítését az adórendszerben.
Módszertani korlátok
Tóth és Virovácz tanulmánya az szja-bevallások szerinti egyéni jövedelemeloszláson, statikusan vizsgálja az szja-rendszer 2010 és 2013 közti változtatásait. Ez a látszólag ártalmatlan módszertan számos ponton torzítja az eredményeket. A tanulmány az egyéni jövedelemeloszlást vizsgálja, azaz az elemzés az egyén jövedelmi helyzetének vizsgálata során nem veszi figyelembe a többi családtag jövedelmi helyzetét, illetve az eltartottak számát. Ennek fontosságára a későbbiekben térünk ki.
A szerzők statikus hatást vizsgálnak, így nem veszik figyelembe az érintettek reakcióit és a kormányzati intézkedések hatására végrehajtott béremelések (bérkompenzáció) hatását sem. A tanulmány kizárólag az szja-rendszer változásait vizsgálja, így teljesen figyelmen kívül hagyja az elmúlt évek során a járulékrendszerben bekövetkezett változásokat. A tanulmány nem veszi figyelembe a munkahelyvédelmi akció keretében bevezetett munkáltatói kedvezményeket, amely a leginkább kiszolgáltatott munkavállalók foglalkoztatásához kapcsolódó adóterhek csökkenését eredményezték.
A tanulmány nem veszi figyelembe azt sem, hogy 2013-tól megszűnt a munkavállalói nyugdíjjárulék-plafon intézménye, amelynek következtében nem csupán a korábban progresszív szja-rendszer, de a korábban degresszív járulékrendszer is lineárissá vált. Ugyancsak nem veszi figyelembe, hogy az adójóváírás megszüntetésének kompenzálására a kormány 2012-ben egy bérkompenzációs rendszert vezetett be, amely a versenyszektorban a bérek emelését munkáltatói adókedvezménnyel ösztönözte.
A rendszer a gyermektelen munkavállalók számára biztosította, hogy az intézkedés révén ne járjanak rosszabbul, míg a gyermeket nevelő munkavállalók esetében kimondottan a bérek növekedését eredményezte. A tanulmány csak 2013-ig vizsgálja az intézkedések hatását, így még nem veszi figyelembe a családi kedvezmény egyéni járulékokra való, 2014-től esedékes kiterjesztését sem.
A fentiekben bemutatott okok miatt a tanulmány végkövetkeztetései félrevezetőek, hiszen a jövedelmi helyzet vizsgálata során a szerzők nem térnek ki a családi jellemzőkre, számos intézkedést figyelmen kívül hagynak, és nem veszik figyelembe az érintettek adóváltozásokra adott reakcióit. A teljes kép kialakításához a fentieken túl érdemes azt is megvizsgálni, hogy egyáltalán mennyire hatékony eszköze az adórendszer a jövedelmek újraelosztásának.
Elvehetünk a gazdagok egy részétől (egy darabig…)
2012-ben az adózók felső 20 százaléka fizette a személyi jövedelemadó mintegy 60 százalékát. Ezen csoport családjának jövedelmét vizsgálva azt láthatjuk, hogy az érintettek nagyobbrészt valóban a magasabb (KSH munkatársának bevallott) jövedelemmel rendelkező családok tagjai. Pusztán ennek alapján a személyi jövedelemadó-rendszer alkalmasnak tűnik a magas jövedelmű munkavállalók jövedelmének elvonására (egyúttal pedig nyilvánvalóvá válik, hogy egy szja-csökkentés is általában ezt a réteget érinti).
Azonban még a fenti állítás is csupán számos korlátozás mellett érvényes. Mindenekelőtt hangsúlyozandó, hogy a személyi jövedelemadó bevételi számaiból levont következtetés a bevallott jövedelmek eloszlásából indul ki. Amennyiben egy gazdaságban a jövedelmek széles körű eltitkolása jellemző, egy progresszív adórendszer természetszerűleg csak a jövedelmüket tisztességesen bevalló munkavállalók esetében jelent magasabb elvonást. Hogy a jövedelemeltitkolás Magyarországon mennyire jellemző, azt a tapasztalatai alapján mindenki döntse el maga.
Másodszor, a legmagasabb jövedelmek jellemzően nem munka-, hanem tőkejövedelmekből származnak, amelyeket az adórendszerek többsége (így a 2010 előtti magyar adórendszer is) alacsonyabb kulccsal adóztat. Erre a jelenségre adott válaszul felvethető ugyan a tőkejövedelmek progresszív adózás alá vonása, azonban könnyen belátható, hogy ez a belföldi tőkefelhalmozás szempontjából nem volna szerencsés lépés. Harmadszor, az elvonható jövedelem szempontjából korlátot jelent az érintettek reakciója.
Az adókulcsok emelésére ugyanis az érintett réteg a teljesítménye visszafogásával, a jövedelme eltitkolásával vagy extrém esetben akár az ország elhagyásával is reagálhat. Az e téren rendelkezésre álló kutatások jellemzően arra az eredményre jutnak, hogy a magasabb jövedelműek rendszerint érzékenyebben reagálnak az adókulcsok változására. A magas jövedelműek adóköteles jövedelmének rugalmasságáról rendelkezésre álló becslések – pl. Kiss és Mosberger (2011) magyarországi szja-alapok 2005 és 2008 közötti változását vizsgáló tanulmánya – alapján szimulálhatjuk az érintettek várható reakcióját így a különböző adónemeken adódó költségvetési bevételkiesést is.
Ebben segítségünkre lehet Benczúr és szerzőtársai (2011) modellje. Ebből adódik, hogy egy 10 százalékponttal magasabb felső adókulcs újbóli bevezetése mellett hosszabb távon csupán a statikusan kalkulált bevételek mintegy 10-15 százalékával javulna a költségvetés egyenlege. (Az intézkedés ugyanakkor a GDP mintegy 0,6-0,7 százalékos csökkenéséhez vezetne.) Ebben a tekintetben pedig a 2010 előtti adórendszer már végképp elment a falig: az adókulcsok további növelése hosszabb távon itt már egyáltalán már nem eredményezte volna az állami bevételek további növekedését. A jövedelmek ilyen mértékű adóztatása csupán abban az esetben volna elfogadható, ha az érintetteket csupán fejőstehénnek tekintenénk, akikből igyekszünk – bármilyen áron – a lehető legtöbb bevételt kisajtolni.
…de nem tudjuk hatékonyan odaadni a szegényeknek
A KSH háztartások jövedelmére vonatkozó adatfelvétele alapján az is megállapítható, hogy a jövedelmek szegényekhez való eljuttatásában az adórendszer még a bevallott jövedelmek alapján sem hatékony. Ennek oka, hogy az adóztatás során általában az egyén jövedelméből indulunk ki, míg a szegénység inkább a család egy fogyasztási egységre jutó jövedelme alapján definiálható. Így az adórendszerek általában nem képesek figyelembe venni a család más tagjainak jövedelmét és a családban élő eltartottak számát sem.
Ráadásul azokban a háztartásokban, ahol a családtagok számára vetített jövedelem magas, ott a munkajövedelemmel rendelkezők aránya is magas, így az a munkajövedelmekből származó kedvezményeket is többen tudják igénybe venni. A fentiek eredményeként adódik az a kutatók előtt régóta ismert megállapítás (lásd pl. Benedek és szerzőtársai, 2007), hogy a minimálbérre bejelentett munkavállalók többsége nem szegény, hanem második-harmadik kereső egy közepes vagy magas jövedelmű háztartásban.
Svraka, Szabó és Hudecz (2013) pedig a 2010-es szabályok szerinti adójóváírást teljes összegére jogosult munkavállalókat vizsgálva arra az eredményre jut, hogy a körükben felülreprezentáltak a magasabb jövedelmű családokban élők. Ugyanez a cikk azt az első látásra talán meglepő megállapítást teszi, hogy az alapvetően nem jövedelem-újraelosztási, hanem munkahely-teremtési céllal létrehozott munkahelyvédelmi kedvezmények az adójóváírásnál lényegesen nagyobb arányban segítik az alacsony jövedelmű háztartásokban élő munkavállalókat. Ezek a célzott kedvezmények ugyanis azokat a rosszabb munkaerő-piaci helyzetben lévő munkavállalókat érik el, akiknek többnyire a családtagjaik is rosszabb jövedelmi helyzetben vannak.
Emellett a gyermekvállalás ösztönzését szolgáló családi kedvezményről is elmondható – különösen a rendszer jövő évtől esedékes, járulékokra való kiterjesztését követően –, hogy az az eltartottak számának figyelembe vételén keresztül az adójóváírásnál nagyobb arányban segíti a valóban szegény háztartások tagjait.
Figyeljünk inkább az ösztönzőkre!
Összefoglalva megállapítható, hogy az adórendszer csupán korlátozottan alkalmas a jövedelmek szociális célú újraelosztására. A 2010 előtti adórendszerben a felső adókulcs rendkívüli mértékben büntette a többletteljesítményt, ezáltal nem csupán a gazdaság növekedését fogta vissza, de az érintettek hosszabb távú alkalmazkodását is figyelembe véve már a költségvetés egyenlegét sem tudta számottevően javítani.
A fentieket figyelembe véve, a jövedelmeket terhelő adók átalakítása során azok a szempontok kaptak prioritást, amelyek az adórendszerben hatékonyabban érvényesíthetőek; ilyen a munkahelyteremtés és a többletteljesítmény ösztönzése. Ennek elsődleges eszközei az egykulcsos, családi adórendszer és a Munkahelyvédelmi Akció. Az adórendszer átalakítása kitörést jelent az adóemelési spirálból, és számottevően hozzájárul a gazdaság növekedéséhez.
Hivatkozások:
Benedek D. - Rigó M. - Scharle Á. - Szabó P. (2007): Minimálbér-emelések Magyarországon 2001-2006. PM Kutatási Füzetek 16.
Benczúr P. − Kátay G. − Kiss Á. − Reizer B. − Szoboszlai M. (2011): Az adó- és transzferrendszer változásainak elemzése viselkedési mikroszimulációs modell segítségével. MNB-szemle 2011. október
Kiss Á. – Mosberger P. (2011): A magas jövedelműek bevallott jövedelmének rugalmassága: Új empírikus eredmények Magyarországról. MNB Working Papers 2011/11
Svraka A. – Szabó I. – Hudecz V. (2013): Foglalkoztatásösztönző adókedvezmények a magyar munkaerőpiacon, Pénzügyi Szemle 2013/4
Tóth G. Cs. - Virovácz P. (2013): Nyertesek és vesztesek. A magyar egykulcsos adóreform vizsgálata mikroszimulációs módszerrel, Pénzügyi Szemle 2013/4

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Óriási összeget kaptak vissza a fogyasztók, akik visszaváltották az üvegeket
A fogyasztók átlagosan alkalmanként 25 palackot váltanak vissza, ennek összege 1250 forint.
április 1., 13:46
- Gazdaság
Több száz millió eurós bírságot kaptak az autógyártók kartellezésért
A gyártók 15 évig működtek együtt az autók újrahasznosításával kapcsolatban.
április 1., 21:26
- Gazdaság
Fehér Ház: Közeleg a modern amerikai történelem egyik legfontosabb napja
Az új szabályozásról már korábban kiderültek különböző részletek.
április 1., 21:07
- Címlapon
Marine Le Pen: Nem ismerem a megadást, Franciaország léte a tét
Párizs központjában a szélsőjobb gigatüntetése.
1 órája
- Gazdaság
Emiatt fájhatott tavaly Orbán Viktor feje: ekkora mínuszt hozott össze az állam
Az emelt hiánycélt sem sikerült tartani.
április 1., 08:37
- Gazdaság
Elkezdődött, amire mindenki várt a lakáshitelekkel kapcsolatban
A 5-ös szám bűvköréből lőnek a bankok a fiatalokra.
április 1., 15:35
- Gazdaság
Márciusban is folytatódott az ingatlanpiac felívelése
Februárhoz képest 7 százalékos növekedés történt.
április 1., 15:09
- Gazdaság
Majdnem félmillió forintot értek ezek a számok a hatos lottón
24 játékos járt közel a főnyereményhez.
29 perce
- Címlapon
Évtizedeken át gyilkolt, mire rábukkantak az elismert építész nyomára
A mai napig nem tudni pontosan, hány áldozatot szedhetett.
3 órája
- Mindeközben
Véres jelenetekben nem lesz hiány a M3GAN 2-ben, aminek megkaptuk az új előzetesét
5 órája
- Címlapon
Szép csendben feloszlott az egyik hazai párt
Pedig még parlamenti képviselője is volt.
3 órája
- Címlapon
Szauron szemeként vetül a NAV figyelme a leggazdagabbakra, ám egy gyűrűnél többet keresnek
A szakma szerint nem baj, ha tisztul a piac, és csak a profi szolgáltatók maradnak.
8 órája
- Címlapon
Francis Fukuyama Donald Trump vámjáról: A legidiótább döntés, amelyet amerikai elnök eddig hozott
A politológus szerint az amerikai elnök politikája olyan, mint amely a II. világháborúhoz vezetett.
42 perce
- Gazdaság
40 milliárd dolláros befektetéssel fejlesztené az OpenAI mesterséges intelligenciáját
A befektetéssel megduplázná értékelését a cég.
április 1., 17:13
- Gazdaság
Kiderült, mi aggasztja leginkább a magyarokat
Tízből hat válaszadó szerint az infláció napjaink legaggasztóbb fejleménye.
április 1., 06:24
- Mindeközben
Sydney Sweeney és Emily Ratajkowski közös reklámkampányban látható, teljesen felkavarták az állóvizet
6 órája
- Gazdaság
Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek
A volt jegybankelnök szerint az alapítványi vagyon értéke meghaladja az 500 milliárd forintot.
március 31., 08:00
- Gazdaság
Több frissen elkészülő út is fizetőssé válhat a jövőben
Összesen 81 kilométernyi út lenne díjköteles.
április 1., 21:42
- Gazdaság
Most Orbán Viktor álmáról szavazhatnak az országgyűlési képviselők
A kormányfő már korábban bejelentette, hogy hamarosan érkezik ez a javaslat.
március 31., 16:40
- Mindeközben
40 év különbséggel lett szépségkirálynő anya és lánya, már-már megtévesztő a hasonlóság közöttük
9 órája
- Gazdaság
Meghozták a döntést: megvan az Év Magyar Autója 2025
Sok izgalmas autót, rengeteg tesztet és szoros küzdelmet hozott a verseny.
április 2., 09:23
- Gazdaság
Nyilvánosságra hozta a Szuverenitásvédelmi Hivatal, hogyan érkeztek a külföldi hatalmak pénzei Magyarországra
Legalább 23 milliárd forintról van szó.
március 31., 17:06
- Címlapon
Nem ismerte el a bűncselekmény elkövetését az örökbe fogadott fiúkat veszélyeztető finn házaspár
Ügyvédjük szerint védencei ártatlannak vallották magukat.
50 perce
- Gazdaság
Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban
Tőzsdére készül a második legnagyobb magyar bank.
március 31., 12:20
- Gazdaság
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni
Módosítják a gazdasági növekedéssel kapcsolatos kilátásokat.
március 31., 11:48
- Gazdaság
Olyan új törvényen dolgozik a kormány, amely meghatározza Magyarország szerepét a világban
Szó szerint a jövőnk a tét.
március 31., 11:40
- Címlapon
A szülőtartási kötelezettség a szendvicsgenerációra hárítja a legnagyobb terhet
A perek nagy része nem is a rászoruló szülő támogatásáról, hanem családon belüli konfliktusok eszkalálódásáról szól.
4 órája
- Gazdaság
Megjött a legfrissebb adat: az átlagkereset több mint 10 százalékkal nőtt
A bruttó mediánkereset 539 500 forint volt, 9,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
március 31., 09:08
- Gazdaság
Megújulhat az egyedi kormánydöntés alapján megítélt támogatások rendszere
A kutatás-fejlesztés kapja a legnagyobb hangsúlyt.
március 31., 16:15
- Gazdaság
A Ferrari megkezdte az áremelést az amerikai autóvámok hatására
Mindössze három modellcsalád ára marad változatlan.
március 31., 10:40
- Mindeközben
Schumacher Vanda is belekeveredett Nemazalány és Fenyvesi Barna megcsalási botrányába, kiborult a bili
tegnap, 21:50
- Mindeközben
Belecsapott a villám egy 30 éves nőbe, a lehető legbizarrabb módon változott meg az élete
tegnap, 20:04
Rovataink a Facebookon