Újra a Ford lesz az USA legnagyobb autógyártója

2009.07.13. 07:19 Módosítva: 2009.07.13. 07:32
A Ford Motor Co. rövidesen ismét az Egyesült Államok legnagyobb autógyártója lehet, amivel véget vetne a General Motors Corp. (GM) 78 éves folyamatos királyságának - derül ki a Reuters elemzéséből.

A GM először 1927-ben szorította le az addig egyeduralkodó Fordot a trónról, amikor az befejezte az első tömeggyártásban készülő autótípus, a híres Ford T gyártását. Ezt követően a Ford 1929-1930-ban ismét felállhatott a dobogó legfelső fokára, ám 1931 óta nem bírt a GM-mel.

A GM a Pontiac vevőiért küzd

A GM legnagyobb problémája, hogyan őrizze meg a Pontiac vevőit. A megszüntetésre ítélt márkát jellemzően jól képzett, fizikai munkát végző nők választják, akik sosem ülnének be például egy Buickba, amely megmarad a cég kínálatában. A GM nem tudta megőrizni a 2004-ben megszüntetett Oldsmobile vevőit, ezért most erőteljes marketingkampánnyal igyekszik házon belül más márkához terelni a Pontiac-ügyfeleket.

Az idei első negyedévben sikerült visszaszereznie a néhány éve elvesztett második helyet a Toyotától, ám a GM néhány tízezer autóval még megelőzte. Ugyanakkor a júniusban csődvédelem alá került - és a napokban újjáalakult - General Motors csak négy márkáját mentheti ki a csődeljárás alól, amelyek együttes piaci részesedése júniusban 16,5 százalék volt, szemben a Ford 17,2 százalékával, amibe már nem számolták bele a svéd Volvót, amelyet a cég hamarosan elad. Egy évvel ezelőtt még csak 14 százalék volt ez az arány, ám a vállalat az elmúlt nyolc hónapból hétben növelte piaci részesedését.

A csődeljárás elkerülése jelentősen javította a Ford imázsát két amerikai versenytársával, a GM-mel és a Chryslerrel szemben. A vevők szeretnek olyan gyártótól vásárolni, amely átlátható, amelyre hosszabb távon is biztosan számíthatnak. Ráadásul az amerikai trón megszerzése tovább erősítheti a Ford iránt táplált bizalmukat, mivel az emberek szeretnek a győztesek oldalán állni - vélik elemzők.

Mindezt alátámasztja az AutoPacific piackutató cég felmérése, amelyben a megkérdezettek csaknem háromszor jobbra értékelték a Fordot, mint a GM-et, és több mint hatszor pozitívabban nyilatkoztak róla, mint a Chryslerről. Egy online felmérésben a válaszadók 43 százaléka válaszolta azt, hogy valószínűleg Fordot vásárol, míg a GM 15, a Chrysler 7 százalékot ért el. A cég ezzel egy szintre került a Toyotával és jobban teljesített a Hondánál is.