Kínaiak vennék a General Motorst

2010.09.21. 09:37
Kínai autógyártó vásárolna részesedést a General Motorsban az elsődleges részvénykibocsátás keretein belül - írja a The Wall Street Journal. A hírek szerint a SAIC Motors még nem hozott döntést az ügyben, egyelőre csak a lehetőséget fontolgatja.

A General Motorsban vásárolna részesedést a kínai SAIC Motor - írja a The Wall Street Journal. A lap értesülései szerint a kínai szektortárs, amely már az 1990-es évek óta gyárt a General Motors-zal karöltve járműveket Kínában, még egyelőre csak fontolgatja a lehetőségét, hogy az elsődleges részvénykibocsátás során részvényeket vásárol.

Mint ismeretes, az amerikai állam 61 százalékos részesedéssel rendelkezik az autógyártóban, miután a tavalyi évben csődvédelem keretein belül átvette az irányítást a cég felett. A pénzügyminisztérium valószínűleg nagy intézményi befektetőket keres majd, akik számára meghatározott áron adna el tulajdonrészeket.

A magánbefektetőket ugyanis bizalommal töltheti el, ha azt látják, hogy nagy intézményi befektetők vásárolnak részesedést az autógyártóban, a cél pedig – ahogy minden részvénykibocsátás során – az eladási ár maximalizálása.

Viszont a pénzügyminisztérium tarthat a politikai reakciótól, ha nem amerikai befektetők, például külföldi állami alapok, vagy egy kínai vállalat vásárol részesedést a vállalatban, miután az amerikai adófizetők 50 milliárd dollárjába került az autógyártó megmentése - írja a The Wall Street Journal.

A Morningstar elemzője szerint valóban érhetik emiatt kritikák az amerikai kormányzatot, viszont ha már a tőzsdén forognak majd a GM részvényei, nem lehet majd megakadályozni azt, hogy külföldiek vásároljanak részesedést a társaságban.

A GM novemberre tervezi az elsődleges részvénykibocsátást, de a társaság jelenlegi vezérigazgatója, Dan Akerson szerint évekbe telhet még, míg a teljes tulajdonrészen túladnak.

A GM és a SAIC együttműködése már közel 20 évre nyúlik vissza, amelynek keretein belül egy közös vállalatuk gyárt járműveket a kínai piacra. Ennek köszönhetően a GM 19 százalékkal több autót adott el augusztusban Kínában, mint az előző év azonos hónapjában, miközben az európai és az amerikai értékesítései estek.

A hasonló együttműködések jó lehetőséget teremtenek arra, hogy az autógyártók a dinamikus növekedést mutató fejlődő piacokon terjeszkedjenek, például a GM és a SAIC azt tervezi, hogy az indiai piacon is közös erővel lépnek fel.