A fapados cégek mellett legfeljebb három nagy hagyományos légitársasági csoport marad fenn Európában, jósolták a Financial Times által kedden idézett iparági elemzők.
Az EU szuverén adósságválságában ugyanis az utazók - még az üzletemberek is - azzal igyekeznek takarékoskodni, hogy az unión belüli repülésekre a fapadosokat használják a nemzeti légitársaságok helyett. Ennek következményei az iparági eredményekben mutatkoznak. A Ryanair, a forgalom alapján legnagyobb európai olcsójegyes légitársaság éppen a múlt héten emelte 2011-2012-re szóló eredmény-előrejelzését 440 millió euróról 480 millió euróra, miközben a Lufthansa - a bevételek alapján legnagyobb európai nemzeti légitársaság - már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki, az Air France-KLM, a második legnagyobb európai nemzeti légitársasági csoport pedig novemberben azt jelezte, hogy 2011-re működési szintű veszteséget vár, áll a Financial Times keddi elemzésében.
Ráadásul az olcsójegyes légitársaságok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják egyes állami támogatású európai légitársaságok összeomlását. A Financial Times ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Ryanair „alig néhány órával" a Malév leállása után bejelentette budapesti bázisának létrehozását. Az ír légitársaság azért tudott lecsapni, mert a téli időszakra leállította 80 Boeing 737-es repülőgépét. Joe Gill, a legnagyobb ír értékforgalmazó és tanácsadó cég, a Bloxham szakelemzője a Financial Timesnak azt mondta, hogy a 80 leállított repülőgép biztosítja a Ryanairnek azt a gyorsreagálású alakulatot, amellyel a cég a magyarországihoz hasonló, megnyíló piaci lehetőségeket ki tudja aknázni.
A lap szerint az iparági elemzők további légitársaságok csődjét jósolják Európában, mivel egyszerűen túl sok a légitársaság. A legtöbb elemzői előrejelzés szerint Európában végül három nagy nemzeti légitársasági csoport marad fenn: a Lufthansa, az Air France-KLM, valamint az International Airlines Group (IAG), a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonos holdingcége.
Geoff van Klaveren, a Deutsche Bank iparági elemzője további összeomlásokat és társasági egyesüléseket vár, miután becslése szerint Európa 40 legnagyobb légitársasága közül 21-nek 1 százaléknál kisebb részesedése volt tavaly az európai piacból a rövid távú utakon kínált férőhelyek alapján számolva.
Klaveren a Financial Timesnak kiemelte, hogy az öt legnagyobb amerikai légitársaság - a Southwest Airlines, a Delta, a United-Continental, az American Airlines és a US Airways - az amerikai piac férőhely-kapacitásának 86 százalékát fedte le tavaly. Ezzel szemben az öt legnagyobb európai légitársasági csoport - a Lufthansa, a Ryanair, az Air France-KLM, az EasyJet és az IAG - az unión belüli kapacitásoknak csak a 45 százalékán osztozott.
A Deutsche Bank elemzőjének előrejelzése szerint a Lufthansa, az Air France-KLM és az IAG életben marad, mert kifizetődő hosszú távú útvonalhálózatokat működtetnek, azonban az összes európai másodvonalbeli hagyományos légitársaság veszélyben van, és nehéz elképzelni, hogy ezek hosszabb távon miként maradhatnak életképesek.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Gazdaság
Donald Trump üzent Európának: népszerű alkoholos italok kerülhetnek veszélybe, ha nem lesz változás
200 százalékos vámok jöhetnek.
1 órája
- Gazdaság
Nagy Márton: 2028-ra jön a 400 ezer forintos minimálbér
Varga Mihály szerint visszatérhet a gazdasági növekedés, Nagy Elek pedig tudásalapú kamarát hirdetett az MKIK gazdasági évnyitóján.
március 8., 12:41
- Gazdaság
Visszaélnek a Fővárosi Vízművek nevével, adathalász üzenetekkel próbálják átverni az ügyfeleket
A társaság bejelentést tett a hatóságoknál.
március 7., 19:59
- Mindeközben
Demcsák Zsuzsa reagált a pletykára, mely szerint zátonyra futott harmadik házassága
56 perce
- Mindeközben
Blága Tünde még üzent a Farm VIP-ból való kiesése után: „Valami sokkal értékesebbel távozom”
2 órája
- Címlapon
Vona Gábor: „A szegények heroinja” évek óta pusztít, a kormány eddig hallgatott
A Második Reformkor elnöke szerint a herbálpokol társadalmi és közbiztonsági válságot okoz.
17 perce
- Mindeközben
„Senki nem lesz belőled” – szúrta oda apja Miklósa Erikának, aki nem akárhogy reagált a kemény szavakra
3 órája
- Címlapon
Vlagyimir Putyin egyetért a tűzszüneti javaslattal, de feltételeket szabott
Az orosz elnök Moszkvában fogadta a belorusz államfőt.
59 perce
- Címlapon
Veszélyes vágyálmok terjednek, így vágtatnánk az államcsőd felé
Hazugságot ígérgetnek most a politikusok.
3 órája
- Címlapon
Hankó Balázs: Itthonról haza hoztuk a kincseket
A Nemzeti Múzeumban állítják ki a Romániban botrányba keveredett Fejedelmek aranyát.
19 perce
- Mindeközben
A Megasztár győztese már a fenekére is vert a 40 milliós nyeremény egy jó részének
4 órája
- Gazdaság
Egy német kutatóintézet szerint nem tesz jót a nők pénztárcájának a házasság
A tanulmányban hozzátették, hogy sok nő kevesebbet dolgozik, miután férjhez ment.
március 8., 15:28
- Gazdaság
Gazdasági évnyitó: Orbán Viktor, Nagy Márton és Varga Mihály is bejelentést tett
Élőben az Indexen.
március 8., 09:57
- Gazdaság
Drasztikus lépésre kényszerült a Nébih, tömeges égetéssel védekeznek a ragályos betegség ellen
Egy hatalmas gödörben semmisítik meg a tetemeket Bábolna mellett.
március 9., 11:04
- Gazdaság
Sokan nem is sejtik, hogy Kína rejtett birodalmat épít Magyarországon
Egyre inkább beférkőznek a hálószobánkba is.
március 6., 09:49
- Címlapon
A kérdés, amely a világbékét és a klímaválságot is felülírja: volt-e chip a labdában, vagy nem volt
Az UEFA javasolja a szabály felülvizsgálatát, de ez az Atlético számára már eső után köpönyeg.
1 órája
- Gazdaság
Olyan csomagot raknak össze Németországban, ami Magyarországnak is ajándék
Öles lépteket tesz első számú kereskedelmi partnerünk.
március 9., 10:22
- Gazdaság
Németország elkezdte földbe döngölni Orbán Viktor ígéretét
Nagy bajban az ipari termelés.
március 6., 08:58
- Gazdaság
Nagy Mártonék komplex lépéssorozattal küzdenek az árnövekedés ellen
Mindez egy hosszú egyeztetés végeredménye.
március 7., 17:55
- Mindeközben
Elhagyta irodalmi értékű sétabotját Radnóti Sándor, nem akárkitől kapta az ereklyét
9 órája
- Gazdaság
Lecsapott a fővárosi kormányhivatal, súlyosan megbüntették a Foodorát
Több panasz is érkezett a fogyasztóktól.
március 7., 14:25
- Gazdaság
Orbán Viktor bejelentette, rengeteg pénzt akar megmozgatni
A kormányfő szerint fordulóponthoz érkezett az Európai Unió és Magyarország.
március 10., 08:39
- Gazdaság
Előre tervezhetnek az autósok, a NAV új alkalmazásával kiszámítható a gépjárműadó
A kalkulátorral kiszámítható az adóhatóságnak fizetendő összeg.
március 6., 10:59
- Gazdaság
Valami készül, támadás jöhet a kormánytól
Bejelentésre készülhet Orbán Viktor, először mond beszédet jegybankelnökként Varga Mihály.
március 7., 08:50
- Címlapon
Határozott felszólítást kapott Washington egy európai országtól, azonnal atomfegyvert kér a területére
12 órája
- Címlapon
Új formátumot vet be a kormány, ez már a 2026-os választást is meghatározhatja
Orbán Viktor jelentette be.
26 perce
- Gazdaság
Vizsgálatot indított a bankautomatákat üzemeltető Euronettel szemben a GVH
Megtévesztő volt az ATM-en megjelenő szöveg.
március 7., 13:24
- Címlapon
Botka László és a hisztis környezetvédők: mégis mennyit fogyaszt majd a szegedi BYD?
Szeged polgármesterét az Átlátszó egyik cikke bosszantotta fel, ami szerint a városban épülő BYD egy kisvárosnyi vizet, áramot és gázt fogyaszt majd.
3 órája
- Gazdaság
Térképen a 2024-ben megfiatalodott gyorsforgalmi utak
5,1 millió négyzetméteren cserélte a tönkrement, elhasznált burkolatot új aszfaltra.
március 6., 11:13
- Gazdaság
Az MNB csaknem 49 millió forint bírságot szabott ki a Gránit Bankra
Enyhítő körülmény volt, hogy a bank teljes mértékben együttműködött a vizsgálat alatt.
március 7., 11:02
- Gazdaság
Kapaszkodjon meg: elképesztő profitot jelentettek be Csányi Sándorék
Megszólaltak a bank vezetői.
március 7., 10:23
- Mindeközben
Babára vágyik a Next Top Model Hungary egykori versenyzője: „Lassan egy éve próbálkozunk"
tegnap, 21:32