A hollandok a legnagyobb skótok

2006.11.28. 11:50
Az alacsony európai születési statisztikáknak köszönhetően a karácsony egyre kevésbé szól csak a gyermekekről - áll a Deloitte felmérésében. Az európai kulturális sokszínűség növekedésével számos hagyomány él egymás mellett, és az európai országokra egyre jellemzőbbek a sokszínű fogyasztói minták: a kereskedők számára a legnagyobb kihívás, hogy a piac túlzott szegmentálódásához is alkalmazkodni tudjanak.

Noha nem létezik egységes vélemény az európai gazdasági helyzetről, de általánosságban elmondható, hogy az európai vásárlók nagy része pesszimista nézeteket vallott a gazdaságról, illetve saját vásárlóerejéről. Ennek ellenére az idei felmérésből úgy tűnik, hogy Európában változás állt be a vásárlói véleményeknél: 2006-ban kevésbé látják borúsan a helyzetet, mint tavaly. Hollandiában és Franciaországban is komoly változás következett be: radikálisan optimistábbak a fogyasztói vélemények; csaknem 20 százalékkal csökkent azok száma, akik sötéten látják a gazdaság helyzetét. Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86 százaléka nagy ünneplést tervez karácsonyra, illetve az adott ország hagyományos év végi ünnepére.

Három csoport

A Deloitte nyolcadik éve megjelenő, karácsonyi bevásárlást vizsgáló fogyasztói felmérése ezúttal több országot foglal magába: Belgium, Ciprus, Franciaország, Németország, Görögország, Írország, Olaszország, Hollandia, Portugália, Oroszország, Dél-Afrika, Spanyolország és az Egyesült Királyság, bizonyos fokig az Egyesült Államok és Skandinávia is szerepel az összehasonlításokban.

A felmérés erőteljes szegmentációt mutat, és három jól elkülöníthető ország-csoportot rajzol ki. A virágzó európai gazdaságok (Írország, a skandináv országok, Spanyolország és az Egyesült Királyság), illetve a feltörekvő országok (Oroszország, Ciprus és Dél-Afrika) új középosztálybeli fogyasztói mind a vásárlás fokozását tervezik 6 és 18 százalék közötti mértékben.

Másrészt a német és olasz vásárlók egyértelműen a legpesszimistábbak, és lényegesen kevesebbet terveznek költeni, a Deloitte felmérése szerint 6 százalékos csökkenést terveznek. Az utolsó csoportba tartozik minden ország, ahol a tétovázás és bizonytalanság a domináns vásárlói hozzáállás; ennek eredménye a -1 és +2 százalék közötti óvatos tervezett költekezés.

A felmérésben, szereplő országokban karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek (+2%). Még mindig az írek a nagy költekezők a háztartásonkénti több mint 1300 euróval (ez 10%-kal előzi meg az Egyesült Államokban mért adatokat); a felmérésből az is kiderül, kétszer annyit költenek az év végi ünnepekre, mint a franciák.

Ajándékokra költünk

A karácsonyi költségvetés legnagyobb részét mindenütt ajándékokra költik; egész Európát tekintve változatlanul a hollandok vásárolják a legkevesebb ajándékot, míg a legnagyobb összeget Írországban szánják erre a célra.

Az ünnepek alatt elköltött pénzösszeg jelentős eltéréseket mutat az országok között. A feltörekvő országok fogyasztói (Oroszország, Törökország, Dél-Afrika és Ciprus) a háztartások jövedelmének arányában nagyon sokat költenek (általában 6-13 százalékot). Európában a holland fogyasztók költik a legkevesebbet abszolút értékben és jövedelmük arányában is (1,6 százalékot).

Az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban az egy háztartásra jutó ajándékok száma 9 (Németország) és 18 (Írország, Ciprus) között alakul. Európában az alacsony születésszám nem kedvez a gyermekeknek szánt ajándékok számának: a legtöbb ajándékot a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják. Kivétel ez alól Hollandia, ahol még mindig a gyerekeknek jut a legtöbb ajándék.

Hamarabb kezdődik a szezon

Egyre jellemzőbb, hogy a fogyasztók már novemberben megkezdik a karácsonyi bevásárlást. Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást.

A fogyasztók már novemberben is kihasználták a kiskereskedők által nyújtott korai karácsonyi kedvezményeket is. Ez nagyszerű lehetőség az olyan üzleteknek, amelyek olyan hűségprogramokkal csalogatják a vásárlókat, ahol az összegyűjtött pontok ajándékokra válthatók. Ugyanakkor a kiskereskedők közti verseny is erősebb lesz az idén, különösen az alacsony vagy nulla növekedést produkáló országok vagy piacok körében.

Idén a fogyasztók várhatóan az Internetet is felhasználják majd ünnepi bevásárlásaik során; a világháló mára a fogyasztók mintegy 38 százaléka számára kínál, nem csak szörfölési és keresési, hanem beszerzési lehetőséget is. Franciaországban, Németországban és Írországban ez az arány akár a 60 százalékot is elérheti.