Fekete péntek: akciókkal indul a karácsonyi szezon

2006.11.24. 16:59
Éjfélkor, de legkésőbb hajnalban nyitott meg a legtöbb áruház az Egyesült Államokban a karácsonyi bevásárlószezon első napján. A fekete pénteken, ahogy a hálaadás utáni első napot nevezik a kereskedők, rendkívüli akciókkal próbálják vásárlásra bírni a fogyasztókat. Általában sikeresen.

Black Friday, vagyis fekete péntek a neve a hálaadás utáni napnak, amely hagyományosan a karácsonyi szezon kezdete az Egyesült Államokban. llyenkor hosszú sorokban várnak a nyitásra a vásárlók, mert óriási kedvezményekkel juthatnak a kinézett áruhoz. Az üzletláncok, plázák az idén is erre a napra időzítették a slágertermékek piacra dobását. Mától kapható a hónapok óta hiánycikknek számító T.M.X. Elmo, és újabb szállítmányok érkeztek az egy hete piacra dobott PS3 és Wii játékkonzolokból. Ilyenkor leginkább a játékok és a különböző elektronikai eszközök fogynak.

Hatalmas forgalom

A legtöbb áruház jóval korábban nyit a megszokottál, és jelentős árengedményeket ad. Általánosan elterjedt vélemény, hogy ez a legforgalmasabb nap az évben, de a Mastercard adatai szerint a közvetlenül karácsony előtti szombaton, vagy december 24-én nagyobb a nyüzsgés, mert sokan az utolsó pillanatra hagyják a bevásárlást, nagyobb árengedményekben reménykedve. A Washington Post adatai szerint 62,7 millió felnőtt megy el ilyenkor valamelyik áruházba, a hétvégét is beleszámolva pedig 137 millió amerikai tervez bevásárlást. Tavaly a karácsonyi szezon első hétvégéjén 27,8 milliárd dollárt költöttek az Egyesült Államokban.

És hogy miért fekete pénteknek hívják a napot? A kereskedők nagy részének mérlege ezen a napon kerül a pozitív tartományba, vagyis elszámolásban a veszteségből (piros színű görbe) ekkor vált át nyereségbe (fekete görbe). Elemzők szerint lassan a frusztrált péntek elnevezés is elterjed a köztudatban, mert az áruházak korlátozott mennyiséget tartanak az akciós árucikkekből. Így egyre több vásárló megy haza frusztráltan amiatt, hogy nem tudott venni a kinézett termékből. Az üzletek csak jól járnak, hiszen ha már az áruházban vannak a fogyasztók, mindenképpen vesznek valamit. A Bloomberg által idézett felmérés szerint a kereskedők akár öt százalékkal is növelhetik éves forgalmukat, ha jól megy az üzlet ezen a napon.

Hajnali nyitás

A Wall Mart például beszerzett néhány példányt a slágertermékekből, ezenkívül hatalmas árengedményekkel várja a vevőket. A Disney-játékboltok hajnali ötkor nyitottak, itt 20 százalék kedvezményt adtak minden termékből délelőtt tízig. A FAO Schwartz játékbolt nem várta meg a pénteket, és csütörtökön, vagyis hálaadás napján is nyitva tartott (ekkor egyébként az összes amerikai üzet zárva tart, nagyon kevés kivételtől eltekintve). Az összes pláza korábban nyitott pénteken, valamelyik már éjféltől, mások hajnali öttől, hattól. Az áruházaknak, kereskedőknek megéri korábban nyitni. Tavaly a Chelsea Property Group bevásárlóközpontja közül hét éjfélkor nyitott, és reggel ötre realizálták a napi forgalom 20 százalékát - nyilatkozta a New York Timesnak a cégcsoport szóvivője. Idén 25 plázájuk nyitott éjfélkor.

Az ajándékutalványok is egyre népszerűbbek, a legtöbben játékokat veszek a bármire felhasználható bónokból. Az American Express kutatása szerint tavaly a vásárlók 57 százaléka használt fel kuponokat vásárláskor, az idén kétharmaduk tervezi ezt. Egyre többen vannak azok is, akik a hétvégén az áruházakban látott árakat hálaadás utáni hétfőn összehasonlítják az online boltokban található árakkal, és neten rendelik meg az ajándékokat. Ez a Cyber Hétfő.