Már csak a miniszter aláírása hiányzik
Ez a pénztár nem más, mint a cég és az állam által közösen finanszírozott, a társadalombiztosítási intézet kezelésében lévő alap, amely a nagy szerkezeti átalakítások időszakára lehetővé teszi a fölöslegessé vált dolgozók otthon tartását, fizetésük egy adott hányadának a szavatolása mellett. Mivel ez utóbbi szerv a munkaügyi minisztérium felügyelete alatt áll, Roberto Maroni miniszter aláírására van szükség, hogy beinduljon a mechanizmus.
Rotációs pénztár
Márpedig a kormány által előterjesztett kompromisszumos javaslat ennél kedvezőbb megoldásnak ígérkezett. A "kiegészítő pénztárat" például rotációszerűen alkalmazta volna, úgy, hogy a dolgozók nagy része ne maradjon állandóan munka nélkül. E változat szerint csak 2500 dolgozónak kellett volna rögtön rendelkezési állományba vonulnia.
A FIAT drasztikus öncsonkító terve elsősorban a szicíliai Termini Imeresét érintette. A kormány javaslata értelmében az üzemet valóban bezárták volna a jövő év elején, de az esztendő első három hónapjában öt hétre kinyitották volna. A következő öt hónapban a dolgozókat átképezték volna, és 2003 szeptemberére a Termini Imeresében lévő gyár újra megnyitotta volna kapuit.
Sztrájk
Maroni a kudarccal végződött tárgyalások után tartott sajtóértekezletén elmondta: ha a kormány nem adott volna engedélyt a "kiegészítő pénztárba" helyezésre, a FIAT kénytelen lett volna kollektív elbocsátásokhoz folyamodni. A fém- és gépipari dolgozók szakszervezetei (Fiom, Fim, Uilm) nem is késett a válaszlépéssel: egyelőre meg nem határozott időpontra nyolc órás sztrájkot hirdetett a FIAT összes létesítményében és a kapcsolódó tevékenységekkel foglalkozó termelési egységekben. Pénteken az autógyár több ezer dolgozója vonult Torino utcáira tiltakozásul.