Volkswagenre vált a Fiat?

2002.12.11. 10:28
A FIAT a Volkswagennel létrehozandó együttműködés révén akar kitörni autógyártó részlege válságából - értesült az olasz sajtó. Ágazati értékelés szerint a lépés azt jelenti, hogy az olasz csoport - ahol a felső vezetést is le akarják cserélni - felmondja a General Motorsszal kötött, eladási opciót is magában foglaló korábbi megállapodást.
Az autóipari részlege veszteségeivel, illetve adósságterheivel küszködő FIAT S.p.A. radikális lépésre készül többezres leépítésekkel járó átalakítási programja keretében. A La Repubblica olasz napilap úgy tudja, a FIAT-ot ellenőrző Agnelli család és a csoport házi bankjának számító Mediobanca befektetési bank tárgyalásokat folytatott a Volkswagen (VW) vezetésével arról, hogy a német csoport, illetve a hozzá tartozó Audi 49 százalékos részesedést vásárolna a FIAT-érdekeltség Ferrari S.p.A.-ban. A sportkocsik mellett a Ferrarihoz tartozik a FIAT luxusautó-márkája, a Maserati és állítólag ide vinnék be az ugyancsak a csoporthoz tartozó Alfa Romeót is. Az Audi szóvivője a Bloomberg által ismertetett közleményben annyit közölt, hogy tárgyalásokat folytatnak a Maseratival technikai együttműködésről.

Az Automotive News szaklap is úgy tudja, hogy a FIAT komolyan számol e tervvel, ami egyet jelentene a General Motorsszal szemben fennálló, 2004-től érvényes eladási opció feladásával. (Az egyesült államokbeli konkurens már 20 százalékkal részesedik a FIAT Autóban.) Ezzel egy időben került napvilágra - egyebek közt a FIAT érdekeltségi körébe tartozó Corriere della Serában -, hogy lemond a FIAT-csoport elnök-vezérigazgatója, Paolo Fresco és a társvezérigazgató, Gabriele Galateri. A sajtó értesülései szerint Fresco helyébe Enrico Bondi lépne, aki számos olasz nagyvállalatnál töltött már be vezető posztokat, s közel áll a Mediobancához. Új vezérigazgatóként Gianluigi Gabettit, az Agnelli család bizalmi menedzserét emlegették.

Csak az egyik vezető távozik

A személycserével részben az eddigi elnököt teszik felelőssé a legnagyobb olasz vállalatcsoport vészes eladósodásáért. Fresco a General Electricnél eltöltött évtizedek után érkezett négy évvel ezelőtt a FIAT élére, s diverzifikálással, egyebek közt a pénzügyi szolgáltatások erősítésével akarta modernizálni a konglomerátumot, ami jócskán hozzájárult az adósságok növekedéséhez - emlékeztetett a Bloomberg. Távozása lehetővé tenné, hogy a FIAT ismét alaptevékenységeire, a járműgyártás mellett az energiaszektorra összpontosíthasson - vélték a hírügynökség által megkérdezett elemzők.

Mindazonáltal az igazgatótanács tegnapi ülésén csak a társvezérigazgató, Galateri távozásáról döntöttek, részben a FIAT-nak hitelező nagy bankok tiltakozása miatt. Az IntesaBCI, a Capitalia, az UniCredito és a Sanpaolo IMI közösen figyelmeztetett arra - írta az olasz Ansa hírügynökség -, hogy a menedzsment lecserélésével a FIAT megsérti a velük kötött májusi megállapodást. Akkor a hitelezők 3 milliárd eurós kölcsönt adtak a vállalatcsoportnak azzal a feltétellel, hogy végrehajtja a Fresco-féle vezetés által kidolgozott szanálási programot.